• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Wees je eigen leraar, organiseer je eigen retraites en je eigen sangha’

13 mei 2015 door de redactie

Boeddhistisch weblogger Joop Romeijn  schrijft deze week- mede naar aanleiding van de verwarring onder de leraren die gelieerd zijn aan de door seksueel wangedrag in opspraak gekomen monnik en leraar Mettavihari,  op zijn boeddhisme weblog over leraar-loos mediteren. Hij erkent het belang van een goede leraar, vooral in de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Maar er is meer.

Joop Romeijn.
Joop Romeijn.

Romeijn: ‘In deze onzekere tijden is het goed om te mediteren, en zich verder in de Dhamma te verdiepen. En mediteren is zitten op je kussentje of krukje, met de ogen dicht en handen ontspannen op de benen. Dat kan je samen met anderen doen en samen met een leraar, maar het meditatieproces zelf vindt in essentie plaats in de individu.

(…) Misschien is het goed om er nog eens aan te herinneren dat men (theravada) boeddhist is door toevlucht te nemen op de Boeddha, op de Dhamma en op de Sangha. En dus niet op de leraar (guru) zoals in sommige Mahayana-vormen.

(…) Ik erken het belang van een leraar vooral voor de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Daarna moet je het alleen kunnen, ook al ben je niet volleerd. Je voormalige leraar kan dan één van je spirituele vrienden zijn, als het hem of haar lukt echt uit de leraar-modus te stappen.

Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk in de Westerse verhoudingen, dat iemand zo lang leerling blijft. Zelfs een chirurg is sneller klaar met zijn of haar opleiding dan een mediterende (soms yogi genoemd).

(…) Na drie à vier jaar traditioneel met een leraar mediteren en na twee à drie traditionele meerdaagse retraites met interviews en Dhammatalks te hebben gevolgd kan een boeddhist toch zeker wel op eigen benen staan? Echt alleen of samen met (spirituele) vrienden.  In een zelf gecreëerde sangha .

Romeijn pleit op zijn blog voor een aantal zaken. Organiseer je eigen privé retraite. Organiseer samen met een paar anderen een zogenoemd Peer retraite. Creëer je eigen sangha.

Meer over deze zaken op het boeddhisme blog van Joop Romeijn. Omslagfoto Ronald Rugenbrink.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Mahayana, Nieuws, Theravada Tags: eigen sangha, Joop Romeijn, Mettavihari, retraite, weblog boeddhisme

Lees ook:

  1. Stemmen boeddhisten wijzer?
  2. Zestiende sterfdag van de boeddhistische non en leraar Ayya Khema
  3. Vipassana-leraren: ‘Mettavihari pleegde grensoverschrijdend seksueel gedrag met leerlingen’
  4. Metta en vipassana als twee paarden voor één kar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Lia van Deelen zegt

    14 mei 2015 om 07:55

    Als je uit jezelf een mindfulness training doet, heeft dat volgens mij het beste effect. Je moet het niet doen omdat anderen het jou opdragen. Dit moet echt voortkomen uit het gevoel jezelf te verbeteren en een dieper inzicht te krijgen. Wel moet je de juiste info krijgen als je net begint.

  2. Rob van der Zande zegt

    14 mei 2015 om 09:38

    Een paar gedachten: in mijn beleving is mediteren sowieso heel wat meer dan op een kussentje zitten met je ogen dicht. Dat is slechts 1 van de vele vormen van meditatie. Een chirurg wordt erkend wanneer hij bewezen heeft vaardig en kundig te zijn. De leerling is dat, wat mij betreft, pas wanneer hij of zij de verlichting heeft bereikt. Tot die tijd verkeert hij in onwetendheid en reageert hij/zij op de relatieve werkelijkheid. Om in dat samsara de weg gewezen te worden heb je wel degelijk de lama nodig. En voor mij is mijn leraar de Boeddha. Ik heb dus bij hem, en bij de Dharma en bij de Sangha toevlucht gezocht.

  3. Henk zegt

    14 mei 2015 om 20:47

    Ok, Maar er is geen enkel verschil in toevlucht nemen als je dat doet tot de Guru, de Deva en de Dakini. De Guru is niet als iets anders te zien dan de Boeddha. In de Guru wordt de Dharma geintergreerd en ik begrijp dan ook niet helemaal waarom Joop Romeijn het wenselijk vindt om een soort waarschuwing af te geven dat je alleen een boeddhist bent als je de juiste toevluchtsformulering uitspreekt.

  4. Joop Romeijn zegt

    14 mei 2015 om 21:39

    Henk, je zou het kunnen begrijpen als je m’n tekst in haar geheel leest. In mijn blog, dat levert ook de juiste context. Namelijk een Theravada-context; mijn blog is gericht op beoefenaren van ‘inzichtsmeditatie’ en heeft als aanleiding het nieuws over Mettavihari zover dat tot nu bekend is (nog lang niet alles).

    En verder waarschuw ik niet maar geef feitelijke informatie over de betekenis van het toevlucht nemen in de Theravada, dat is een gansch andere traditie dan het Tibetaanse boeddhisme waar jij kennelijk van bent. Of de beoefenaren van deze traditie hun hele leven een leraar/guru/lama nodig hebben, daar ga ik niet over, dat is hun zaak.

  5. Jan Veenendaal zegt

    14 mei 2015 om 21:43

    Ingaand op de constante uitnodiging daartoe van onze Leraar Thich Nhat Hanh is er sinds kort een prachtig Sanghahuis in Spanje waar iedereen voor korte of langere tijd van harte welkom is voor een meditatieve retraite en een verdere verdieping in de Dharma.
    Zie: http://www.meditereninspanje.nl

  6. Henk zegt

    15 mei 2015 om 08:05

    “All the various types of teachings and spiritual paths are related to the different capacities of understanding that different individuals have. There does not exist, from an absolute point of view, any teaching which is more perfect or effective than another.
    Namkhai Norbu Rinpoche, Dzogchenmaster.
    Capacities heeft overigens niets met intelligentie te maken. In feite is er geen enkel verschil tussen het nemen van toevlucht in het Vajrayana of Dzogchen of de Drie Juwelen. Een het idee van ‘nodig hebben’ van een Guru, lama of leraar (wat is het verschil) doet geen recht aan de betekenis die een spirituele vriend op het pad voor je kan hebben.

  7. Borisboyo zegt

    15 mei 2015 om 15:26

    Of zoals ik het een Tibetaanse leraar zag vertellen op YouTube. Verschillende soorten thee, de één vind (English Blend lekker, de ander Black Tea enz..), maar de essentie van alle soorten thee, is water.
    Dus welke thee vind je het lekkerst?

  8. Henk zegt

    15 mei 2015 om 17:51

    Non-dualistische thee:-)

  9. Katinka Hesselink zegt

    20 mei 2015 om 08:22

    Joop is hier inderdaad wat kort door de bocht over het Mahayana Boeddhisme – verder een heel nuttig stuk.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: non-dualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 103 – geheugen
  • Extinction Rebellion voert in zwemkleding actie bij studio’s NOS
  • Zindag 20 – Betekenisverkenners
  • Boeddhistische monnik (21) uit ambt gezet omdat hij te klein is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens