• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » ‘Wees je eigen leraar, organiseer je eigen retraites en je eigen sangha’

‘Wees je eigen leraar, organiseer je eigen retraites en je eigen sangha’

13 mei 2015 door de redactie

Boeddhistisch weblogger Joop Romeijn  schrijft deze week- mede naar aanleiding van de verwarring onder de leraren die gelieerd zijn aan de door seksueel wangedrag in opspraak gekomen monnik en leraar Mettavihari,  op zijn boeddhisme weblog over leraar-loos mediteren. Hij erkent het belang van een goede leraar, vooral in de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Maar er is meer.

Joop Romeijn.
Joop Romeijn.

Romeijn: ‘In deze onzekere tijden is het goed om te mediteren, en zich verder in de Dhamma te verdiepen. En mediteren is zitten op je kussentje of krukje, met de ogen dicht en handen ontspannen op de benen. Dat kan je samen met anderen doen en samen met een leraar, maar het meditatieproces zelf vindt in essentie plaats in de individu.

(…) Misschien is het goed om er nog eens aan te herinneren dat men (theravada) boeddhist is door toevlucht te nemen op de Boeddha, op de Dhamma en op de Sangha. En dus niet op de leraar (guru) zoals in sommige Mahayana-vormen.

(…) Ik erken het belang van een leraar vooral voor de eerste paar jaar van een beginnend boeddhist. Daarna moet je het alleen kunnen, ook al ben je niet volleerd. Je voormalige leraar kan dan één van je spirituele vrienden zijn, als het hem of haar lukt echt uit de leraar-modus te stappen.

Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk in de Westerse verhoudingen, dat iemand zo lang leerling blijft. Zelfs een chirurg is sneller klaar met zijn of haar opleiding dan een mediterende (soms yogi genoemd).

(…) Na drie à vier jaar traditioneel met een leraar mediteren en na twee à drie traditionele meerdaagse retraites met interviews en Dhammatalks te hebben gevolgd kan een boeddhist toch zeker wel op eigen benen staan? Echt alleen of samen met (spirituele) vrienden.  In een zelf gecreëerde sangha .

Romeijn pleit op zijn blog voor een aantal zaken. Organiseer je eigen privé retraite. Organiseer samen met een paar anderen een zogenoemd Peer retraite. Creëer je eigen sangha.

Meer over deze zaken op het boeddhisme blog van Joop Romeijn.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Mahayana, Nieuws, Theravada Tags: eigen sangha, Joop Romeijn, Mettavihari, retraite, weblog boeddhisme

Lees ook:

  1. Stemmen boeddhisten wijzer?
  2. Zestiende sterfdag van de boeddhistische non en leraar Ayya Khema
  3. Vipassana-leraren: ‘Mettavihari pleegde grensoverschrijdend seksueel gedrag met leerlingen’
  4. ‘Nog nooit heb ik mij ergens zo thuis gevoeld als op deze magische plek’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Lia van Deelen zegt

    14 mei 2015 om 07:55

    Als je uit jezelf een mindfulness training doet, heeft dat volgens mij het beste effect. Je moet het niet doen omdat anderen het jou opdragen. Dit moet echt voortkomen uit het gevoel jezelf te verbeteren en een dieper inzicht te krijgen. Wel moet je de juiste info krijgen als je net begint.

  2. Rob van der Zande zegt

    14 mei 2015 om 09:38

    Een paar gedachten: in mijn beleving is mediteren sowieso heel wat meer dan op een kussentje zitten met je ogen dicht. Dat is slechts 1 van de vele vormen van meditatie. Een chirurg wordt erkend wanneer hij bewezen heeft vaardig en kundig te zijn. De leerling is dat, wat mij betreft, pas wanneer hij of zij de verlichting heeft bereikt. Tot die tijd verkeert hij in onwetendheid en reageert hij/zij op de relatieve werkelijkheid. Om in dat samsara de weg gewezen te worden heb je wel degelijk de lama nodig. En voor mij is mijn leraar de Boeddha. Ik heb dus bij hem, en bij de Dharma en bij de Sangha toevlucht gezocht.

  3. Henk zegt

    14 mei 2015 om 20:47

    Ok, Maar er is geen enkel verschil in toevlucht nemen als je dat doet tot de Guru, de Deva en de Dakini. De Guru is niet als iets anders te zien dan de Boeddha. In de Guru wordt de Dharma geintergreerd en ik begrijp dan ook niet helemaal waarom Joop Romeijn het wenselijk vindt om een soort waarschuwing af te geven dat je alleen een boeddhist bent als je de juiste toevluchtsformulering uitspreekt.

  4. Joop Romeijn zegt

    14 mei 2015 om 21:39

    Henk, je zou het kunnen begrijpen als je m’n tekst in haar geheel leest. In mijn blog, dat levert ook de juiste context. Namelijk een Theravada-context; mijn blog is gericht op beoefenaren van ‘inzichtsmeditatie’ en heeft als aanleiding het nieuws over Mettavihari zover dat tot nu bekend is (nog lang niet alles).

    En verder waarschuw ik niet maar geef feitelijke informatie over de betekenis van het toevlucht nemen in de Theravada, dat is een gansch andere traditie dan het Tibetaanse boeddhisme waar jij kennelijk van bent. Of de beoefenaren van deze traditie hun hele leven een leraar/guru/lama nodig hebben, daar ga ik niet over, dat is hun zaak.

  5. Jan Veenendaal zegt

    14 mei 2015 om 21:43

    Ingaand op de constante uitnodiging daartoe van onze Leraar Thich Nhat Hanh is er sinds kort een prachtig Sanghahuis in Spanje waar iedereen voor korte of langere tijd van harte welkom is voor een meditatieve retraite en een verdere verdieping in de Dharma.
    Zie: http://www.meditereninspanje.nl

  6. Henk zegt

    15 mei 2015 om 08:05

    “All the various types of teachings and spiritual paths are related to the different capacities of understanding that different individuals have. There does not exist, from an absolute point of view, any teaching which is more perfect or effective than another.
    Namkhai Norbu Rinpoche, Dzogchenmaster.
    Capacities heeft overigens niets met intelligentie te maken. In feite is er geen enkel verschil tussen het nemen van toevlucht in het Vajrayana of Dzogchen of de Drie Juwelen. Een het idee van ‘nodig hebben’ van een Guru, lama of leraar (wat is het verschil) doet geen recht aan de betekenis die een spirituele vriend op het pad voor je kan hebben.

  7. Borisboyo zegt

    15 mei 2015 om 15:26

    Of zoals ik het een Tibetaanse leraar zag vertellen op YouTube. Verschillende soorten thee, de één vind (English Blend lekker, de ander Black Tea enz..), maar de essentie van alle soorten thee, is water.
    Dus welke thee vind je het lekkerst?

  8. Henk zegt

    15 mei 2015 om 17:51

    Non-dualistische thee:-)

  9. Katinka Hesselink zegt

    20 mei 2015 om 08:22

    Joop is hier inderdaad wat kort door de bocht over het Mahayana Boeddhisme – verder een heel nuttig stuk.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 83 – hondenkind
    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens