• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Karin Jonkers – ‘Ik had besloten om voor niks weg te lopen’

Karin Jonkers in retraite

Karin Jonkers – ‘Ik had besloten om voor niks weg te lopen’

24 juni 2012 door Karin Jonkers

Terwijl ik dit verslag schrijf zit ik in het vliegtuig op weg naar een weekendje Londen. 1 juni was ’t dan zover. Na me de laatste twee weken weer eens helemaal over de kop te hebben gewerkt kon ik mijn koffer pakken om naar het Zeeuwse Cadzand te gaan. Op naar een week van stilte.

Al ’n half jaar geleden had ik mezelf ingeschreven voor deze Vipassana retraite van ‘Against the stream’ geleid door Vinny Ferraro en Frank Uyttebroeck. Via internet was deze nieuwe Amerikaanse stroming, opgericht door Noah Levine, onder mijn aandacht gekomen.

Zo’n zestien jaar geleden kwam ik in aanraking met Sogyal Rinpoche en ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’. Dit boek en mijn ontmoeting met Sogyal Rinpoche veranderden mijn leven voorgoed. Al vroeg in mijn leven kreeg ik te maken met de dood. Toen ik zeventien was overleed mijn moeder en ’n paar jaar later mijn vader. Deze gebeurtenissen hebben mij al vroeg bewust gemaakt van mijn sterfelijkheid. Jarenlang was ik bang voor de dood, maar door het boeddhisme werd mijn grootste angst mijn grootste kracht. Tenslotte: in onze sterfelijkheid schuilt de kostbaarheid van het leven.

Dat besef bepaalde vanaf dat moment de kwaliteit van mijn leven en de keuzes die ik maakte. Ik leerde dat we niet altijd weten waarom dingen gebeuren, omdat we het grote geheel niet kunnen zien. En ik leerde dat de dingen zijn precies zoals ze zijn en dat tegelijkertijd niets is wat het lijkt.

Jarenlang liet ik mij inspireren door diverse Tibetaanse boeddhistische leraren en deed retraites binnen deze traditie. De laatste jaren heb ik meerdere keren een vipassana retraite gedaan en deze ervaringen brachten me iedere keer weer opnieuw verlichting en nieuwe inzichten. Door ’n aantal gebeurtenissen in het afgelopen jaar werd ik opnieuw geconfronteerd met de vergankelijkheid.

Het was inmiddels twee jaar geleden dat ik ’n stilteretraite had gedaan en ik voelde ’n grote behoefte om naar binnen te keren. Mijn angst voor de dood was nooit verdwenen, maar ik had er wel vriendschap mee gesloten. Die vriendschap stond echter het afgelopen jaar onder druk. Daar wilde ik wel eens naar gaan kijken.

De aankomst in het Naropa instituut, waar de retraite gehouden werd, was aangenaam. Een mooie plek om de stilte in te gaan. Wonderlijk om te zien hoe de drukte in mijn hoofd zichtbaarder wordt als het om mij heen stiller wordt. Maar gaandeweg de week werd mijn geest ook stiller. Gevoelens van geluk wisselden zich af met momenten van verdriet. Daartussenin bevond zich nog een heel scala aan gedachten en de daaruit voortvloeiende emoties.

Ik had besloten voor niks weg te lopen. You can’t heal it, if you can’t feel it. Alles wilde ik onder ogen zien wat zich maar aan zou dienen. En ik voelde de vruchten van zestien jaar boeddhistisch onderricht. Ik voelde me moedig. Alles mocht er zijn. En het mooie was dat dat veel momenten van rust gaf. Ik had met Vinny mijn interview van tien minuten. Ik voelde meteen een hartconnectie met hem. Zijn teachings raakten me diep en oude inzichten kregen nog meer verdieping. Als ik in zijn ogen keek leek ik te verdwalen in liefde. Eeuwenoude wijsheid, doorgegeven van leraar op leraar, klonk door in zijn woorden.

De vraag die ik mezelf stelde aan het begin van de week was: wat staat er tussen mij en mijn vrijheid? En mijn antwoord in het begin van de week was: angst. Vinny gaf een prachtig voorbeeld over hoezeer angst en opwinding op elkaar lijken. Beide zorgen voor een vrijwel identieke sensatie in je lichaam.

Als voorbeeld kwam hij met een achtbaan. Sommige mensen zitten daar joelend in met de handen in de lucht. Volledige overgave aan de opwinding. Anderen schreeuwen het totaal verkrampt van angst uit. Dezelfde ervaring, totaal anders ervaren. Ik nam mij voor daar eens heel goed naar te gaan kijken.

En iedere keer als ik tijdens de retraite angst op voelde komen, benoemde ik het als angst om het vervolgens te labelen als ‘opwinding’. Een hele kleine switch in de geest die zorgde voor een totaal andere beleving van een sensatie in mijn lichaam. Ik ben de eigenaar van het slot maar heb ook de sleutel in handen.

Aan het einde van de retraite zag ik dat niet angst in de weg had gestaan tussen mij en mijn vrijheid, maar mijn zelfgecreëerde gehechtheid aan die angst. En hoe groot ik die angst gemaakt had in het afgelopen jaar. Mijn voornemen is dat achter te laten in Cadzand. Met mijn handen los het avontuur tegemoet. London, here I come! Right now things couldn’t be any otherwise.

Categorie: Boeddhistisch leven Tags: against the stream, cadzand, Frank Uyttebroeck, Karin Jonkers, printbatch2, retraite, Rotterdam, stilte, tegen de stroom in

Lees ook:

  1. Boeddha in uitvoering: Sjoerd Plak
  2. Nederlands eerste permanente vipassanacentrum in de maak
  3. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  4. Sanghaleden bijeen na aftreden leraar Frank Uyttebroeck

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Karin Jonkers

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.