• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Boeddha in uitvoering: Sjoerd Plak

Boeddha in uitvoering: Sjoerd Plak

17 juni 2012 door Joop Ha Hoek

Sjoerd PlakDe Rotterdamse muzikant en entertainer Sjoerd Plak hoopte anderhalf jaar geleden met stille meditatie in de Rotterdamse sangha ‘Tegen de stroom in’ een remedie te vinden om van zijn pijnsyndroom CPPS af te komen. Maar al snel vlogen de edele waarheden, het achtvoudige pad en de brahmavihara’s hem om de oren.

Niemand weet precies wat het chronische pelvische pijnsyndroom (CPPS) is, daarom heet het ook een syndroom. De fysieke klachten variëren van een lichte irritatie tot zeer pijnlijk. De Britse schrijver Tim Parks raakte, op advies van een Indiase arts, met mediteren van zijn klachten af en schreef over zijn ervaringen een boek: ‘‘Leer ons om stil te zitten’.

‘Die arts zei tegen Parks dat hij hem wel kon helpen. Hoe dan, vroeg Parks. Ja, we zullen toch met name iets aan uw karakter moeten doen. U heeft pijn omdat er fysiek iets niet goed is, maar de onderliggende oorzaak of bovenliggende oplossing moet in uw mind gezocht worden. Die Parks is net zo’n man als ik ben, kritisch en een beetje cynisch. Iemand die erg in zijn hoofd zit. Bij hem heeft het zitten gewerkt, bij mij nog niet. Hoewel mijn behandelend arts dokter Kho, een man die vreselijk in het nu leeft, zeker weet dat meditatie op den duur mij zal leren om beter met mijn klachten om te gaan. En ik weerspreek dat niet.’

Je kwam bij de sangha om te mediteren. Ik merkte je aanvankelijke aarzeling als boeddhistische begrippen als metta, vergeving, haat en karuna ter sprake kwamen. Voelde je je verdwaald?
‘Ik zie het boeddhisme als een bonus, vind het prettig. Maar zoveel dingen daarin zijn voor mij zo vanzelfsprekend, dat ik denk: Moet je daar zo lang op kauwen? Ik denk ook niet dat het boeddhisme het patent heeft op deze zaken. Toen ik nog geen lid van de sangha was probeerde ik ook een aardige vent te zijn, vriendelijk en behulpzaam voor anderen. En ook zonder de teachings van Frank (Uyttebroeck, dharma facilitator bij Tegen de stroom in, jh.) denk ik met mijn levenservaring kritisch over dingen na. Maar ik sluit niet uit dat zaken als haat en hebzucht onderdeel zijn van de oorzaak van mijn syndroom. Dus om via het boeddhisme te proberen zaken los te laten, is voor mij wel belangrijk. De reden om te mediteren was een puur fysieke, maar als de oplossing komt door psychische genezing, vind ik dat prima. Tot nu toe ben ik ook geen dingen in het boeddhisme tegen gekomen die mij tegen de borst stuiten.’

Jouw meditatie heeft nog geen merkbare oplossing gebracht voor je fysieke problemen. Helpt de boeddhistische beoefening je wel op een andere manier?
‘Ik beschouw mezelf als een beginneling op het boeddhistische pad. Ik lees er geen boeken over en mediteer alleen wanneer ik tijd heb. Maar ik probeer wel in het nu te leven. Dat valt niet mee omdat ik weet dat als ik morgen wakker word, de pijn er nog steeds is. Dat veroorzaakt vandaag al lijden. Deze week, zo is de agenda, maak ik vier lange autoritten om naar optredens in het land te gaan. Dat is vier keer zoveel uur, een pijnlijk vooruitzicht. Ik heb daar een truc voor bedacht. Ik zeg tegen mezelf: Vandaag maak ik één rit en morgen weer één. Dat is toch bij de dag leven! Maar een eigenwijs stemmetje in mijn hoofd zeurt: Het zijn er toch lekker vier! Ik ga wel vooruit in mijn beoefening. Ik merk dat als we in het busje op weg zijn naar Winterswijk, en het zonnetje schijnt en ik een leuke voorstelling in het vooruitzicht heb, ik echt van moment tot moment de dingen beleef. En dat is een prettige ervaring, die ik nog niet eerder zo had.’

poster van Het Groot niet te vermijdenHeeft het boeddhisme invloed op je werk? En op de relatie met je collega’s en het publiek?
‘Heel vroeger al was ik op zoek naar iets wat oneindig was. Ik vond het altijd moeilijk als iets klaar was. Ik ben een goede gitarist, maar het kan altijd beter. In de begintijd bij Charlie McCoy kon ik in dat genre soms vreselijk slecht spelen. Als je fout op fout stapelt sluipt de twijfel je bestaan binnen. En wilde ik als gevoelsmens helemaal niet meer op het podium staan. Charlie, die ik een boeddhistische inslag toedicht, en nul fout en vol gas kan spelen, zag mij daar regelmatig mee worstelen. Hij zei: ‘Weet je Sjoerd, het gaat om de intentie. Je kunt niet meer doen dan je doet. Als ik slecht heb gespeeld lig ik er niet langer dan twintig seconden wakker van. Morgen weer een dag.’ Dat ben ik toen ook gaan proberen. Met de talenten die je hebt je best doen. Nu ervaar ik het als een feest dat ik elke dag, ook met meditatie, weer opnieuw aan de slag kan.’
‘Vroeger kon ik me storen aan het publiek als er om een slechte grap werd gelachen. Dat haalde de goede grap naar beneden. Dan krijg je al gauw het idee dat het niet uitmaakt wat je doet, terwijl dat niet zo is. Tegenwoordig denk ik, let it be. Ik wil mijn norm niet opleggen aan het publiek. Het valt me op dat ik steeds handiger word om mensen te accepteren zoals ze zijn. Mezelf niet uitgesloten.’

‘Waar ik nog wel mee worstel is dat in het boeddhisme tevredenheid, accepteren zoals het is, een groot goed is. Maar in de muziek-en amusementswereld is tevredenheid de belangrijkste voedingsbodem voor amateurisme. Mooie kunst komt voort uit ontevredenheid met het bestaande. Dat is voor mij juist de motivatie om als muzikant beter te worden. Dus ik weet niet goed hoe ik daar mee om moet gaan.’
‘Ik kom uit een gezin dat het financieel niet breed had. Daarom stond zekerheid ongelooflijk hoog in het vaandel. Ik weet nog dat ik het daarom erg moeilijk vond om tegen mijn ouders te zeggen dat ik naar het conservatorium wilde. Financieel gezien had ik beter arts kunnen worden. Maar ze hebben er geen seconde tegen geprotesteerd. Dat vond ik erg bijzonder. Mijn vader kwam trots kijken naar alles wat ik deed. Die houding heeft mij, afgezien van de anti-boeddhistische dingen zoals eerzucht en ambitie, geïnspireerd om bij de goeden te willen horen. In mijn vak, maar ook in de maatschappij.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik van muziek mijn beroep heb gemaakt. Als muzikant, maar ook als docent op het conservatorium. Als jonge docent kon ik me vanuit mijn eigen achtergrond makkelijk inleven in de gedachtewereld van de studenten. Een paar jaar ervoor was ik toch net als zij. Ik snapte wat die jongens niet snapten. Daardoor kon ik ze ook zo goed helpen, dat vond ik leuk.’

‘Dus, als je wilt weten of mijn werk oké is? Ik loop niet schietend door Rotterdam. Met gitaarspelen, een beetje muziek maken, doe ik geen vlieg kwaad. Integendeel. Mensen die in moeilijke omstandigheden verkeren, komen naar onze voorstelling en wij laten ze lachen. Ik heb leuke collega’s met wie ik goed omga. Maar aan de andere kant. Elke week doorkruist een vervuilende vrachtwagen ons land om onze spullen naar de theaters te brengen. En van de twee uur die wij op een podium staan kan je een middelgrote stad een tijd van stroom voorzien. Dus kies maar uit.’

Sjoerd Plak met gitaarGitarist Sjoerd Plak (55) zingt en speelt al 15 jaar bij het vijf man sterke Rotterdams muziek- en theatergezelschap ‘Het groot niet te vermijden’. Dat 25 jaar bestaat en nog steeds volle zalen trekt. Hun humor is te vergelijken met die van de Britse humorist Tommy Cooper. Hun niet aan een bepaald genre gebonden muziek is adembenemend hard en soms lieflijk.
Sjoerd speelde eerder met de Gigantjes, Hans de Booij en Ruth Jacott maar treedt ook op als freelancer. Van 1982 tot 1996 was hij docent aan het Rotterdams conservatorium. Al 22 jaar toert Sjoerd in de zomermaanden door nu voornamelijk Frankrijk in de internationale country band van de Amerikaanse mondharmonicaheld Charlie McCoy (71). Op festivals trekken ze tienduizenden fans. De succesvolle Amerikaan speelde met onder meer Dolly Parton, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Paul Simon en maakte zeven films met Elvis. Sjoerd maakte vijf cd’s met McCoy. En bracht in 2007 solo de cd ‘Fifty-fifty’ uit.
www.hetgrootniettevermijden.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Reportages Tags: Frank Uyttebroeck, printbatch2, Rotterdam, Sjoerd Plak, tegen de stroom in

Lees ook:

  1. Karin Jonkers – ‘Ik had besloten om voor niks weg te lopen’
  2. Nederlands eerste permanente vipassanacentrum in de maak
  3. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  4. Gitarist Sjoerd Plak ziet het boeddhisme als een bonus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens