• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Karin Jonkers – ‘Ik had besloten om voor niks weg te lopen’

Karin Jonkers in retraite

Karin Jonkers – ‘Ik had besloten om voor niks weg te lopen’

24 juni 2012 door Karin Jonkers

Terwijl ik dit verslag schrijf zit ik in het vliegtuig op weg naar een weekendje Londen. 1 juni was ’t dan zover. Na me de laatste twee weken weer eens helemaal over de kop te hebben gewerkt kon ik mijn koffer pakken om naar het Zeeuwse Cadzand te gaan. Op naar een week van stilte.

Al ’n half jaar geleden had ik mezelf ingeschreven voor deze Vipassana retraite van ‘Against the stream’ geleid door Vinny Ferraro en Frank Uyttebroeck. Via internet was deze nieuwe Amerikaanse stroming, opgericht door Noah Levine, onder mijn aandacht gekomen.

Zo’n zestien jaar geleden kwam ik in aanraking met Sogyal Rinpoche en ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’. Dit boek en mijn ontmoeting met Sogyal Rinpoche veranderden mijn leven voorgoed. Al vroeg in mijn leven kreeg ik te maken met de dood. Toen ik zeventien was overleed mijn moeder en ’n paar jaar later mijn vader. Deze gebeurtenissen hebben mij al vroeg bewust gemaakt van mijn sterfelijkheid. Jarenlang was ik bang voor de dood, maar door het boeddhisme werd mijn grootste angst mijn grootste kracht. Tenslotte: in onze sterfelijkheid schuilt de kostbaarheid van het leven.

Dat besef bepaalde vanaf dat moment de kwaliteit van mijn leven en de keuzes die ik maakte. Ik leerde dat we niet altijd weten waarom dingen gebeuren, omdat we het grote geheel niet kunnen zien. En ik leerde dat de dingen zijn precies zoals ze zijn en dat tegelijkertijd niets is wat het lijkt.

Jarenlang liet ik mij inspireren door diverse Tibetaanse boeddhistische leraren en deed retraites binnen deze traditie. De laatste jaren heb ik meerdere keren een vipassana retraite gedaan en deze ervaringen brachten me iedere keer weer opnieuw verlichting en nieuwe inzichten. Door ’n aantal gebeurtenissen in het afgelopen jaar werd ik opnieuw geconfronteerd met de vergankelijkheid.

Het was inmiddels twee jaar geleden dat ik ’n stilteretraite had gedaan en ik voelde ’n grote behoefte om naar binnen te keren. Mijn angst voor de dood was nooit verdwenen, maar ik had er wel vriendschap mee gesloten. Die vriendschap stond echter het afgelopen jaar onder druk. Daar wilde ik wel eens naar gaan kijken.

De aankomst in het Naropa instituut, waar de retraite gehouden werd, was aangenaam. Een mooie plek om de stilte in te gaan. Wonderlijk om te zien hoe de drukte in mijn hoofd zichtbaarder wordt als het om mij heen stiller wordt. Maar gaandeweg de week werd mijn geest ook stiller. Gevoelens van geluk wisselden zich af met momenten van verdriet. Daartussenin bevond zich nog een heel scala aan gedachten en de daaruit voortvloeiende emoties.

Ik had besloten voor niks weg te lopen. You can’t heal it, if you can’t feel it. Alles wilde ik onder ogen zien wat zich maar aan zou dienen. En ik voelde de vruchten van zestien jaar boeddhistisch onderricht. Ik voelde me moedig. Alles mocht er zijn. En het mooie was dat dat veel momenten van rust gaf. Ik had met Vinny mijn interview van tien minuten. Ik voelde meteen een hartconnectie met hem. Zijn teachings raakten me diep en oude inzichten kregen nog meer verdieping. Als ik in zijn ogen keek leek ik te verdwalen in liefde. Eeuwenoude wijsheid, doorgegeven van leraar op leraar, klonk door in zijn woorden.

De vraag die ik mezelf stelde aan het begin van de week was: wat staat er tussen mij en mijn vrijheid? En mijn antwoord in het begin van de week was: angst. Vinny gaf een prachtig voorbeeld over hoezeer angst en opwinding op elkaar lijken. Beide zorgen voor een vrijwel identieke sensatie in je lichaam.

Als voorbeeld kwam hij met een achtbaan. Sommige mensen zitten daar joelend in met de handen in de lucht. Volledige overgave aan de opwinding. Anderen schreeuwen het totaal verkrampt van angst uit. Dezelfde ervaring, totaal anders ervaren. Ik nam mij voor daar eens heel goed naar te gaan kijken.

En iedere keer als ik tijdens de retraite angst op voelde komen, benoemde ik het als angst om het vervolgens te labelen als ‘opwinding’. Een hele kleine switch in de geest die zorgde voor een totaal andere beleving van een sensatie in mijn lichaam. Ik ben de eigenaar van het slot maar heb ook de sleutel in handen.

Aan het einde van de retraite zag ik dat niet angst in de weg had gestaan tussen mij en mijn vrijheid, maar mijn zelfgecreëerde gehechtheid aan die angst. En hoe groot ik die angst gemaakt had in het afgelopen jaar. Mijn voornemen is dat achter te laten in Cadzand. Met mijn handen los het avontuur tegemoet. London, here I come! Right now things couldn’t be any otherwise.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven Tags: against the stream, cadzand, Frank Uyttebroeck, Karin Jonkers, printbatch2, retraite, Rotterdam, stilte, tegen de stroom in

Lees ook:

  1. Boeddha in uitvoering: Sjoerd Plak
  2. Nederlands eerste permanente vipassanacentrum in de maak
  3. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  4. Sanghaleden bijeen na aftreden leraar Frank Uyttebroeck

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Karin Jonkers

 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens