Het meest extreme voorbeeld van Amy Chua’s drieslag vind ik in de autobiografie van Rudolf Höss, de kampcommandant van Auschwitz. Ik ben het boek ooit in Auschwitz beginnen lezen om te begrijpen hoe iemand zo kan ontmenselijken dat hij tot zoiets in staat is. Het is bloedstollend. Aan het begin beschrijft hij dat hij, als SS-officier vol hooggespannen idealen, het gevoel had door zijn meerderen maar als tweederangs bekeken te worden en hoe zijn aanstelling in Auschwitz de kans was om zich te bewijzen. Wat je naar de keel grijpt is het bevlogen idealisme waarmee hij schrijft. Als het boek ging over het oprichten van een hospitaal ergens in het oerwoud, zouden we het vol bewondering lezen.
Zen
Is meditatie gevaarlijk?
Is meditatie gevaarlijk? De vraag duikt telkens opnieuw op, helaas vaak na een tragische gebeurtenis. Mensen die intensief of occasioneel aan meditatie doen gaan er onder door en niemand weet goed wat er moet gebeuren.
Ardan – De spreuk
Daarom beoefen ik zen. Om in de diepte van mijn denken te duiken en mijn gedachten te leren kennen die gaan over ‘ik versus ander’. Om de werkelijkheid daarvan te toetsen in de niet-dualiteit.
De Boeddha, wat ruisende takken en een opvliegende vogel
Het overkomt me niet meer zo héél vaak, dat overweldigende, alles overheersende, verrukkelijk intense gevoel dat alle grenzen lijken weg te vallen en slechts een diep gevoel van gelukzaligheid nog de enige werkelijkheid is. Het overkwam me, nadat ik enkele maanden de dojo had bezocht en op mijn seizabankje onverwacht overspoeld werd door die allesoverweldigende ervaring.
Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
In Japan hoeft niemand te betalen om aan een sesshin (retraite) mee te doen maar iedereen heeft het besef dat zonder dana hun tempel verdwijnt en daarmee de mogelijkheid om inzicht te verwerven en te leren hoe die te verweven met je leven. Maar is er ook dana voor priesters/monniken om bijvoorbeeld angst en leed van betrokkenen tot een minimum te beperken. Dana is een oefening, een oefening in empathie, betrokkenheid, zowel voor de priester/monnik als de sangha.
U bent er al…
Het boeddhistisch platform Bodhi besteedt aandacht aan het overlijden van cartoonist, brugwachter, kok en zenbeoefenaar Ardan die op 9 augustus zijn leven beëindigde.
Ardan – Ik ben mezelf kwijt
En toen, de volgende zitting, toen ik daar zat met dat verwarrende gevoel van schaamte en dat ik mezelf wel voor mijn kop kon slaan dat ik zo stom was om lollig proberen te doen. Toen ineens kwam daar een totaal ander gevoel (of was het een ervaring?) voor in de plaats.
Boeddistische doeners en denkers – de serie 71
Ik ben verder niet zo’n hele goeie boeddhist. Ik zit niet dagelijks op mijn matje, kan me nog opwinden over de gang van zaken in de wereld en krijg pukkels van mensen die Lord Buddha zeggen.
Onderzoek – boeddhistische doctoraatsmonnik behaalde nooit diploma middelbare school
Een door de Vietnamese staat gesteunde boeddhistische monnik die online oproer veroorzaakte omdat hij een populaire religieuze pelgrim afdeed als een ‘misdadiger’, is nu zelf omstreden nadat werd ontdekt dat hij een doctoraatsdiploma heeft behaald aan een prestigieuze rechtenfaculteit ondanks dat hij nooit is afgestudeerd aan de middelbare school.
Versjes
…
In Memoriam Ardan
We hebben hem gekend als kunstenaar, unsui, kok maar vooral als vriend met scherpe humor en altijd bereid om te helpen. Marja, Marjita, Shinyo, Tozan en uiteindelijk Ardan Lucas.
Zaterdagmorgen elf uur…
Wij deelden veel. Ook de soms moeilijke momenten in ons leven. We waren dan letterlijk dicht bij elkaar om naar elkaar te luisteren en er te zijn voor elkaar. Ik weet niet hoe ik die relatie met Ardan moet beschrijven, elk woord dat ik eraan besteed doet geen recht aan de diepte en waarde ervan.
Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
‘Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel ‘zenleraar’ niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.’
Versje – maan
…
Versjes – plezier
…
Versjes – ontmoeting
…
Leven na de dood…
…
In drie woorden
Als je mij zou vragen om in één woord iets over het boeddhisme te zeggen dan zou ik zonder aarzeling antwoorden: mededogen. Uiteindelijk is dat het enige dat telt. Daar komt het op neer.
Het egoïstische zen
Mediterend op een kussentje deed ik nooit iets voor mijn medemens. De welvarende boeddhist die maar verlichting streeft doet dat niet voor de buurvrouw met bijstand. (Zen)boeddhisme kan kil en waardenvrij zijn.
Zoek…
…
God had wel een spandoek met rode letters
Een gebalanceerd en ethisch leven, als anarchistisch boeddhist, dat kan een atheïst of christen ook, maar de boeddhistische bandbreedte duldt de gemiddelde anarchist beslist. Ik ervaar dat deels door m’n zenoefeningen. Het stille anarchisme in zen wordt belichaamd door het twaalfde eeuwse tempelhoofd en zenleraar Dogen Kigen, die gelijkberechtiging van mannen en vrouwen voorstond, bijvoorbeeld.
Maskers
…
‘Niemand is gelukkig’ ‘Wees niemand’
Hoe houd je een actief gemoed met Parkinson? Hoe vind je rust met een dreigende aftakeling hijgend in je nek? Door niet om te kijken en niet vooruit te gaan met je gedachten. Door je gevoelens en soms bijkomende emoties waar te nemen en te laten voor wat ze zijn. Door hoop te koesteren maar zonder resultaten te willen. Ga er maar aan staan! Het is net het leven zelf. Het leven is te vinden in het moment. Sterker nog, het leven ís het moment.
‘Iedere dag is een goede dag’
Een paar weken geleden kreeg ik een vraag over de Satipatthāna soetra. Ik vind het fijn vragen te krijgen omdat het de mogelijkheid biedt aan te sluiten bij wat er leeft. Het was een vraag of de Satipatthāna soetra (MN 10) een rol speelt binnen de zentraditie. Die vraag kun je verbreden naar de gehele Pali-Canon. Het is een hele concrete vraag en het kwam goed uit, want ik was net bezig me te verdiepen in de Bhaddekaratta soetra (MN 131) een andere soetra uit de Pali-Canon.