De coronapandemie zorgt voor flink wat maatschappelijke problemen. Ook Jing-Jie Chan raakte werkloos. Maar geïnspireerd door het boeddhisme zette ze een webshop op met bijzondere T-shirts.
Zen
Samen mediteren in Arnhems park Gulden Bodem
In het Arnhemse park Gulden Bodem komen iedere woensdagavond in juli en augustus mensen samen om met elkaar ‘te zitten’. Iedereen is welkom en deelname is gratis.
‘Wees een licht voor jezelf’
In 2000 kwam deel drie van zijn trilogie over zijn worsteling met zen uit. In dit boek, ‘Zuivere leegte’ geheten, overtreft hij ‘De lege spiegel’ en ‘Het dagende niets’. Hij gaf het de ondertitel ‘ervaringen van een respectloze zenleerling’. Gebrek aan respect kan ik er niet echt in lezen, wel is het boek een explosief mengsel van filosofie, humor, cynisme, woede … en mededogen!
Boekbespreking – Op zoek naar het ongerijmde
Erik Hoogcarspel: ‘De titel van de biografie is ontleend aan “een bundeltje met losse artikelen … dat als doel had de lezers kennis te laten maken met de persoon van de schrijver”. Het is de vraag of Janwillem echt naar dat ongerijmde moest zoeken. Om te beginnen is de hele wereld op zich al ongerijmd, behalve dan voor een paar mensen die ervan overtuigd zijn dat ze is voortgekomen uit een logische redenering van een rationele God.’
Mindful in crisistijd
Pas wanneer we dit thuisloze zien beoefenen, zullen we erachter komen dat we nog steeds welkom zijn in onze natuurlijke woning. Dat het evenwicht zich gaat herstellen. De mindfulness die daarvoor nodig is, is geen modegril, maar bittere noodzaak.
de Boeddhistische blik – Meer geluk
Rients Ritskes (1957) is controversieel binnen de boeddhistische gemeenschap van Nederland. De oprichter van zenschool Zen.nl is binnen het nog jonge westers boeddhisme een snel groeiende organisatie die geen radiospotjes schuwt om mensen naar de meditatiemat te lokken.
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Rients Ritskes maakt valse claims over zijn status als leraar’
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Hij incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd.’
de Boeddhistische blik – Meer geluk
Rients Ritskes (1957) is controversieel binnen de boeddhistische gemeenschap van Nederland. De oprichter van zenschool Zen.nl is binnen het nog jonge westers boeddhisme een snel groeiende organisatie die geen radiospotjes schuwt om mensen naar de meditatiemat te lokken.
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Rients Ritskes maakt valse claims over zijn status als leraar’
Sokun Tsushimoto Roshi: ‘Hij incasseert hoge bedragen voor opleidingen. Op aandringen van mij (Tsushimoto Roshi) heeft hij begin april zijn valse claim van zijn website verwijderd.’
Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving.’
Na claim als zenmeester – Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
Ritskes was van plan zowel Tenryuji als Sogenji te bezoeken tijdens zijn huidige reis naar Japan. De reden voor de drastische maatregel is het feit dat Ritskes volgens Sokun Tsushimoto nog steeds een valse voorstelling van zaken geeft over zijn status als zogenaamd zenmeester, zowel in de media als elders.
Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’
Ik schrijf graag over dagelijkse dingen die vaak zoveel te zeggen hebben. Voor mij is en blijft dat een voortdurend leerproces omdat ik eigenlijk altijd groots en meeslepend heb willen leven.
Anita Dielen – kunst mag geen kunstje worden
Wat is kunst? Kunst bestaat voor mij niet. Er zijn alleen kunstenaars, creatieve mensen. Waarom zingt de vogel, vraag het hem en hij zal het niet kunnen vertellen (citaat Corneille). Voor mij is het een passie. Het is een creatief omgaan met vormen, kleuren, texturen, composities en bovenal de vrijheid en vreugde in mijn werk. Kunst mag voor mij geen kunstje worden.
Naar huis gaan in tijden van verandering
Dat is wat ik wedergeboorte noem: een wedergeboorte van moment tot moment. In dat kortstondige zelf zitten dingen die steeds opnieuw samenkomen, met maar hele kleine veranderingen, maar het is toch steeds weer opnieuw herboren worden.
Ad van Dun – Loflied op zazen (Hakuin, 1686-1769)
Ons leed komt voort uit ego-verdwazing.
Onbestemd huizend in duister na duister,
hoe ontkom je aan de kringloop van leven en dood?
Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers
Vandaag in De Werkplaats/Het Atelier de bijzonder fraaie, ingetogen kunstuitingen van Albert Zomers. Gemaakt van duigen van oude wijnvaten. Alles komt, alles gaat, zo zegt het boeddhisme. Oude vaten verworden tot prachtige uitingen. Hoe mooi en bijzonder.
De boeddhanatuur van Adolf Hitler
De ware aard is van oorsprong rein, maar niemand heeft een ware en oprechte aard.
ZENZONDERZEN – literatuur en verder – vader
Vader is een gewezen wiskundige. Hij ligt in een ziekenhuisbed in de woonkamer, op de plaats waar hij altijd zat te werken, omgeven door boeken en paperassen. Nu kan hij niet veel meer dan zijn bril opzetten, de krant pakken en wat koppen lezen. Ze zeggen hem weinig meer.
De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
‘Een schilderij is een reis met verf op een doek. Reizen en schilderen blijken bij nader inzien verrassend veel overeenkomsten te vertonen.’
Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats
De taal die Teska gebruikt in haar schilderijen is een weerspiegeling, een uitdrukking van haar leven; van haar pad in de wereld, als schilder, als vrouw, als moeder, als mens.
Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
Dat bombardement op Rotterdam, de vraag: waarom, waarom ik, wat heb ik misdaan, het zoeken naar een antwoord. Dat heeft Van de Wetering, zoals hij zelf een paar keer tot uitdrukking heeft gebracht, laten verworden tot een zoeker. Dat vind je terug in De lege spiegel , waarin hij beschrijft hoe hij na anderhalf jaar vol twijfel het Japanse zenklooster verliet.
Huineng en Hisamatsu
Er is in het zen van de eenentwintigste eeuw te veel ruis op de lijn, nog steeds te weinig engagement en bereidheid een lange neus te trekken tegen andere boeddhistische tradities.
Bio Janwillem van de Wetering – ‘koopman of zendeling’
Uit krantenartikelen, weblogs en documentaires komt het beeld naar voren van een vrijdenker die slaagde in veel van wat hij ondernam. Maar hij was ook een complexe persoonlijkheid die voortdurend op zoek was naar een manier om zijn onrust te bezweren. Hij schreef daarover met stijl, humor en intelligentie. De belangrijkste boodschap die het boeddhisme hem leerde was: onthechting is fijnzinnig, onverschilligheid stompzinnig.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (47)
Annemarie: ‘Het valt me zwaar om een koers te bepalen, stevig te staan, echt de stap te durven maken.’