Somdet Phra Nyanasamvara was de voorzitter van de Sangha Supreme Council en belast met het bevorderen van het boeddhisme in Thailand.
Boeddhisme
Staatsraad China: ‘Dalai Lama en zijn kliek boycotten ontwikkeling Tibet’
Zo staat in het vandaag door de Staatsraad gepubliceerde Witboek.
China erkent schendingen van de mensenrechten in Tibet niet
China’s mensenrechtenbeleid in Tibet onderzocht door de VN.
Janwillem van de Wetering als driejarig kind
Unieke foto’s van de Rotterdamse auteur van onder andere Grijpstra en de Gier en de schrijver van een zen-trilogie.
Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
Boeddhisten van de Lage Landen, de bodhisattva van de innovatie roept u.
Relatie boeddhistische leraren en bgv’ers onmisbare pijler
De BZI zegt zich terdege bewust te zijn dat er nog een lange weg te gaan is voordat het beroepsprofiel van de BGV’er volledig is uitgekristalliseerd en een volwaardige plaats heeft ingenomen in de diverse zorgvelden binnen de Nederlandse samenleving.
Zenmonnik Tom Hannes:
‘Het monnikschap is geen diploma, eerder een zaak van engagement, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de sangha’
Grenzeloos dharma uitdragen – Dharmacharini Suvarnaprabha leeft het ons voor
Wat me altijd het meest in haar raakte was de onconventionele en directe benadering. Omdat haar basis Frisco (San Francisco) zo ongeveer het Amsterdam van de VS is, zat die creatieve bijna hippie-achtige aanpak als het ware in haar DNA.
‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
Het ene bericht had nog meer impact op mij dan het andere. Het beukte op me neer, al die ellende, al dat lijden, het grote verdriet.
Ondoorgrondelijke stilte
Ondoorgrondelijke stilte. Ik had me al maanden van te voren voorgenomen om over deze tekst te spreken op onze sesshin. Ik heb heb hem talloze keren herlezen en beluisterd. Het is de meest gespeelde track in mijn iTunes bibliotheek. En iedere keer werd ik stil. Er kwamen geen woorden meer, enkel stilte. Ik werd ongerust of ik er wel zou kunnen over spreken. Ik kon niet anders dan wachten tot ik bij de teisho, een beetje naakt, voor de groep zat niet wetend of er wel woorden zouden komen.
Wie ben jij?
Harada Roshi is een fantastische meester. Als je voor hem zit, hoef je niets te zeggen. Hij weet gewoon wat er gaande is’. Deze zin in een artikel in het Boeddhistisch Dagblad, trof mij als bijzonder shockerend.
Westers boeddhisme de maat genomen (deel 2)
Zou de achilleshiel van het westerse boeddhisme de vraag kunnen zijn of (sommige) meditatie-gecentreerde beoefening niet een vorm van escapisme is, individuele zinsbegoocheling, versterkt door de groepsdruk en de inbeelding van mede-beoefenaars?