Boosheid is een intense emotie die toont dat er aan een behoefte niet is voldaan, en die aanzet tot actie en verandering. Maar het kan ook een destructieve emotie zijn, die zorgt voor verbittering, verharding en langdurige woede.
Boeddhisme
Sleutel tot inzicht – De apenval
Wanneer de jager komt wordt de aap krankzinnig; want ook nu weet hij drommels goed wat er met hem zal gebeuren. Maar hoe hij ook tekeergaat, het is voor hem onmogelijk om aan zijn noodlot te ontsnappen.
Over najaarsoverstromingen, poelkikkers en libellen
Je kan met redeneren, met woorden, nooit het mysterie van het leven ontcijferen. Je kunt er over praten, omschrijvingen geven. Maar het eindeloze van een Boeddha, zonder grenzen, zonder beperkingen, kan je nooit door woorden leren; je moet het ervaren. Doordringen in het mysterie kan je enkel door stil te worden. Zoals de riviergod stil werd bij het zien van de oceaan en in die oceaan ervoer wat oneindigheid is.
De virtuele denkster 321
…
VU-wetenschappers zoeken ervaren mediteerders
Het team heeft eerder bewijs gevonden dat meditatie aandacht kan verbeteren en heeft bijgedragen aan het wetenschappelijk onderscheiden van verschillende meditatie stijlen. Verder hebben onderzoekers van het team de eerste verenigende theorie ontwikkeld over de radicale effecten van meditatie op de geest en de hersenen.
Toeristen blijven weg – Thaise (boeddhistische) economie zwaar getroffen
De verliezen zijn aanzienlijk voor de leden van de kloostergemeenschap en de kleine bedrijfjes die in de buurt van deze beroemde tempelcomplexen floreren. Veel verkopers die water, straatvoedsel en souvenirs rond de tempel verkopen, hebben hun inkomsten verloren.
Zesde conferentie Buddhism and Nordland in Zweden
De reden om door te gaan met de conferenties Buddhism and Nordland is de noodzaak om de geschiedenis en de aanwezigheid van het boeddhisme in Noord-Europa te behouden, onderzoek op dit studiegebied te stimuleren en de lokale geschiedenis te verbreden met boeddhistische onderwerpen.
Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
Dat bombardement op Rotterdam, de vraag: waarom, waarom ik, wat heb ik misdaan, het zoeken naar een antwoord. Dat heeft Van de Wetering, zoals hij zelf een paar keer tot uitdrukking heeft gebracht, laten verworden tot een zoeker. Dat vind je terug in De lege spiegel , waarin hij beschrijft hoe hij na anderhalf jaar vol twijfel het Japanse zenklooster verliet.
Bert Dorrestijn – ‘cultuur en natuur rode draad in mijn werk’
Bert Dorrestijn: ‘Zowel cultuur als natuur vormen nu de rode draad in mijn werk dat divers is, van kleine schilderijtjes op stukjes karton tot pentekeningen, linoleumsnedes, grote schilderijen en soms ook beeldjes van materialen die ik in de natuur vind.’
Huineng en Hisamatsu
Er is in het zen van de eenentwintigste eeuw te veel ruis op de lijn, nog steeds te weinig engagement en bereidheid een lange neus te trekken tegen andere boeddhistische tradities.
Bio Janwillem van de Wetering – ‘koopman of zendeling’
Uit krantenartikelen, weblogs en documentaires komt het beeld naar voren van een vrijdenker die slaagde in veel van wat hij ondernam. Maar hij was ook een complexe persoonlijkheid die voortdurend op zoek was naar een manier om zijn onrust te bezweren. Hij schreef daarover met stijl, humor en intelligentie. De belangrijkste boodschap die het boeddhisme hem leerde was: onthechting is fijnzinnig, onverschilligheid stompzinnig.
Unieke foto’s Janwillem van de Wetering als driejarig kind
Unieke foto’s van de Rotterdamse auteur van onder andere Grijpstra en de Gier en de schrijver van een zen-trilogie.
Stadsmeditatie Rotterdam – de stilte in jezelf zoeken
Het Boeddhahuis is een uniek samenwerkingsverband van elf Rotterdamse boeddhistische groepen. Ook dit jaar organiseren zij weer stadsmeditatiebijeenkomsten in de maanden juni, juli, augustus en september, in het Stadspark voor de Laurenskerk, hartje Rotterdam.
Unieke verzameling acht eeuwen oude boeddhistische teksten nu te zien voor publiek
Het werk is nog altijd de standaard voor de uitgave van veel boeddhistische teksten. De teksten zijn uitgesneden in blokken van berkenhout.
#17 Paul van Gogh Podcast 30NOW
Schuurt het om als boeddhist werkzaam te zijn voor een organisatie die gelegitimeerd geweld gebruikt? ‘Ik voelde vooral schuring omdat ik dacht dat ik dat moest voelen. Wij zijn er echter voor de menselijk kant van de militairen. Het bieden van een vrije ruimte, een luisterend oor, en dingen bespreekbaar maken vermindert het lijden. Dat is natuurlijk een heel boeddhistisch principe’
Boekbespreking – In de huid van de Boeddha
Van der Velde geeft in het eerste hoofdstuk zijn visie op de figuur van de Boeddha zelf. Het valt al direct op dat hij niet uitgaat van teksten, maar van wat ‘men’ in Azië vindt. Dat geeft hem de vrijheid om vrijelijk gebruik te maken van allerhande teksten die het leven van de Boeddha beschrijven, er is immers altijd wel iemand in Azië te vinden die een van deze teksten heeft gelezen.
De virtuele denkster 320
…
Lezing Ehipassiko – ‘Boosheid als compassievolle kracht’
In deze lezing bespreekt David Dewulf zijn nieuwste boek; Anders omgaan met boosheid. Het topic vergeving en de home jacking dat het gezin Dewulf heeft meegemaakt komen eveneens aan bod.
Boedapest hernoemt straten uit protest tegen geplande Chinese universiteit
Een straat zal worden vernoemd naar de Dalai Lama en twee andere zullen respectievelijk “Uyghur Martelaren Weg” en “Vrije Hong Kong Weg” worden genoemd.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (48)
Bert: ‘Hoewel ik niet streng ben in de boeddhistische leefwijze, zie ik het als een prachtige leidraad om je eigen weg te vinden.’
Regionaal Canadees Tibetaans Jeugdcongres – tiendaagse protestmars tegen bezetting Tibet door China
Vele deskundigen hebben erop gewezen dat de Chinese Communistische Partij en haar assimilatiebeleid en -programma’s in Tibet de Tibetaanse geschiedenis, erfgoed, cultuur en identiteit de afgelopen 70 jaar hebben bedreigd.
Jan de Breet – Leven in Tidorp, een persoonlijk verslag
In de begintijd van het boeddhisme in ons land, mei 1983, meldde Jan de Breet zich aan bij de boeddhistische leefgemeenschap Tidorp, gelegen in Burgh-Haamstede, op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Deze commune werd geleid door de architect Bruno Mertens.
Dalai Lama – Boeddha’s leer nog steeds relevant
De Dalai Lama: ‘Daarom moedig ik, wanneer ik maar kan, boeddhisten die ik ontmoet aan om boeddhisten van de 21e eeuw te zijn, om te ontdekken wat de leer werkelijk betekent en om die in praktijk te brengen. Dit houdt in dat je moet luisteren en lezen, nadenken over wat je hebt gehoord en gelezen en je er diepgaand mee vertrouwd maken.’
De Boeddha, psychologische aspecten
Als Suddhodana, de raja van Kapilavatthu, had gehoopt dat zijn zoon, Siddhattha, zou opgroeien als een vastberaden, de wereld toegewende man van de daad met politieke ambities, dan werd hij teleurgesteld.