Sartre schreef in ‘Over het existentialsime’: de mens is vrijheid en hij wordt wat hij van zichzelf maakt. De leegte is het einde van alle gevangenschap en beperkingen, in de menigte willen zijn, alles altijd net als alle anderen willen doen, is de oorsprong ervan.
Boeddhisme
‘De politie als gelukbevorderend orgaan’
‘De hele woning zit onder het bloed. Ik zeg dat we er zijn om hem te helpen. Die man zit vol stress, hij heeft een onrustige geest. Hij merkt dat ik niet de gewelddadige confrontatie zoek, dat er contact is. En dan zie ik hem pfff geestelijk veranderen. Hij is blij dat ik er ben, ik zie het aan hem.’
‘Als een ploeg die de aarde omwoelt’; over koan en hua-tou
Alleen maar zitten en de ademhaling volgen die lichaam en geest met elkaar verbindt. Zenmeditatie is met aandacht zitten, wakker en alert.
Boeken – hemel en hel in kaart
Een cultuurhistorische benadering van het leven na de dood.
Over Theologie deel 3 – Opleiding
Ik lees: “Iemand die theologie studeert zal zeker uitgedaagd worden na te denken over zichzelf en zijn houding ten opzichte van de wereld en van God.” en verderop lees ik dat de studie iemand verandert. Ja, dank je de koekoek.
Zenleraar Irène Bakker – ‘Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag beschadigt personen, sangha’s en de Boeddhadharma’
‘Ik was zeer verbaasd, en ook geïrriteerd, over de belerende en beschuldigende toon van de reactie van het bestuur van Ehipassiko naar de 4 ‘klokkenluiders’. Terechte boosheid is echt niet hetzelfde als ‘haat’. Don’t shoot the messenger(s)!
Taigu – Oorlog en vrede
Hoe ‘niets doen’ (wu wei) en quiëtisme zich verhouden tot boeddhistische sociale ethiek heeft Thich Nhat Hanh tijdens zijn leven gedemonstreerd. Maar hoe verhouden bevrijding van repressie en maatschappelijk handelen om de dreiging van repressie te weerstaan, zich tot bevrijding in boeddhistische zin? Hier ligt onbekend terrein voor boeddhisten in Europa. Wie een idee heeft over de richting die een antwoord kan aannemen, mag het zeggen.
Portret van een moordenaar
Terrorisme is de enige gewelddadige tactiek die overblijft voor anderszins machtelozen en achter de schermen zijn er krachten die ervan profiteren voor eigen gewin. Het met geweld uitroeien van terrorisme is geen remedie, omdat het terroristen in de kaart speelt.
Guy – Kijk met de ogen van een kind…
Observeer rustig, ongedwongen, ontvankelijk en alert. Met open blik. Beleef je wereld met de ogen van een kind. Met de ogen van een beginner. Een debutant. Als je op deze manier kijkt ligt stroombetreding binnen handbereik.
Dick -Windorgel
We horen een half uur lang alle grondtonen van bestaan en niet-bestaan met alle smartelijkheid en onbereikbaarheid: elke denkbare uitdrukking van vergankelijkheid, van fysiek en mentaal lijden. Maar de tonen worden gedragen door een tijdloze onderstroom, waarin ook de vrede van de eeuwigheid heerst en waarin de dingen mogen zijn zoals het is.
Dalai Lama feliciteert nieuw hoofd Indiaas parlementair forum voor Tibet
Vorige maand werden het nieuwe hoofd van het forum en andere leden door de Chinese ambassade in New Delhi gevraagd om een einde te maken aan de contacten met Tibetaanse leiders in ballingschap, waarbij werd opgemerkt dat India zich diende te onthouden van steun aan ‘Tibetaanse onafhankelijkheidsstrijders’.
‘Geen kooitje om een dier in op te sluiten’
‘Ik werk vrijwel alleen, heb geen personeel op wie ik mijn boeddhistische ideeën kan loslaten. Maar ik behartig de belangen van mijn klanten beter dan de mijne. Ik ben altijd eerlijk tegen ze, ook al verkoop ik daardoor minder. Als ik denk dat mijn meubels niet in die omgeving passen adviseer ik ze naar een winkel zoals Ikea te gaan, of hun bestaande tafel zelf op te pimpen. Dan zijn zij en ik beter af.’
de Boeddhistische blik – drinkbare Maas
Li An loopt in de driedelige serie Drinkbare Maas van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee. Tijdens deze 1000 kilometer lange wandeling vraagt Li An aandacht voor wat haar levensmissie is geworden.
‘BUB schakelt in de toekomst bevoegde autoriteiten in bij misbruik niet aangesloten boeddhistische organisaties’
Wat voor middelen heeft deze koepel om invloed uit te oefenen bij niet aangesloten boeddhistische organisaties in België over het bewaken van de persoonlijke integriteit binnen boeddhistische centra? Is de BUB een reus op lemen voeten?
Inzendingen voor de BD-agenda vereist meer informatie
Een vermelding van Hoofdstraat, alhier, is onvoldoende. Wat juist is is vermelding van adres, postcode, gemeente.
Birmees regime verspreidt pamfletten: boeddhistische monniken achten zich beledigd, verbranden ze
Een in Mandalay, Birma, gevestigde monnikenvereniging heeft het militaire regime van het overwegend boeddhistische Birma ervan beschuldigd verdeeldheid te willen zaaien door propaganda te verspreiden in kloosters.
Ujukarin – De ultieme toverstaf
Vajrayana is niet beter of slechter, hoger of lager, dan de Pali-tradities of de Mahayana. Het is gewoon anders. En kan daarmee voor westerse boeddhisten op zijn eigen manier een stuk hulpmiddelen en technieken bieden, een stuk inspiratie, om dichter bij Verlichting te komen.
‘Ze lijden het meest door hun angst voor eenzaamheid’
Voormalig begeleider van psychiatrische patiënten Kees Kort (nu 70) uit Leiden wilde hun geest beroeren. Door ze liefde te geven. En voor ze te spelen op zijn Shakuhachi, de Japanse bamboefluit. Met lange tonen, pril en soms krachtig als het leven zelf. De mensen reageren er op, ademen rustiger en langzamer. Ze kijken omhoog, worden door iets geraakt.
Instituut voor tantrisch boeddhisme: De onderdrukking gaat door
Oprichter Meester Lobsang Dechen (Wang Xingfu) werd veroordeeld tot 25 jaar als een ‘sekte’ leider schuldig aan fraude en seksueel misbruik. Zijn discipelen worden nog steeds gearresteerd.
Boeddhabeelden die tegen kogels beschermen, houten fallussen – boeddhisme of volksvermaak?
Ook in andere gevallen wordt een grote genezende en bezwerende kracht toegekend aan door monniken in het Pali uitgesproken teksten, bijvoorbeeld na het ontvangen van een donatie. Of in Thailand als een krachtige remedie tegen geestesziekte. De betekenis van de woorden is ondergeschikt, de macht zit in het Pali zelf.
Guy – Harmonie in de Sangha
Harmonie in de Sangha is het belangrijkste. De nadruk van onze beoefening hoeft niet te liggen op de slimst uitgekiende individuele gedachte. Evenmin op de meest klinisch beschreven doctrine. Noch op de mooist versierde tempel.
Olympische Winterspelen in China – machtig propagandamiddel CCP
Naast de opsluiting van meer dan een miljoen moslims in concentratiekampen in Xinjiang, ondergingen vorig jaar ongeveer 700.000 Tibetaanse boeren en nomaden een dwangarbeidsprogramma, ‘waarbij Tibetanen onder dwang worden onderworpen aan gedachteveranderingen, opdringerige bewaking, politieke heropvoeding, militaire training en bestraffingen’.
Voorzitter BUB – ‘doorgaan vergadering uitsluiting Ehipassiko zou niet bijdragen aan nodig sereniteit’
BUB: ‘Het enige agendapunt van de Uitzonderlijke Algemene Vergadering, de uitsluiting van Ehipassiko boeddhistische centrum, die door haar schrijven van 16 januari 2022 geen lid meer was, had dan ook geen nut meer. Bovendien was de bestuursraad van de BUB van oordeel dat het laten doorgaan van deze vergadering op termijn niet zou bijdragen aan de nodige sereniteit. Daarom werd de vergadering geannuleerd.’
André – Het boek van de bossen
In het laatste sutta treffen we een merkwaardig verhaal, een geval van verregaande scrupulositeit, aan. Daarin verwijt een godheid een monnik, die graag aan een lotusbloem ruikt, dat hij de geur van de bloem steelt en dus in zekere zin een dief is.























