• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Instituut voor tantrisch boeddhisme: De onderdrukking gaat door

Instituut voor tantrisch boeddhisme: De onderdrukking gaat door

3 februari 2022 door gastauteur

Oprichter Meester Lobsang Dechen (Wang Xingfu) werd veroordeeld tot 25 jaar als een ‘sekte’ leider schuldig aan fraude en seksueel misbruik. Zijn discipelen worden nog steeds gearresteerd.

door Ding Bohai

Leden van een groep genaamd Institute of Tantric Buddhism of Institute of Esoteric Mind Cleansing (密宗洗心学研究所) worden in China nog steeds gearresteerd nadat hun leider, Wang Xingfu, die zichzelf Meester Lobsang Dechen noemde (niet te verwarren met andere Tibetaanse monniken die onder dezelfde naam bekend zijn), in 2021 werd veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. Zijn instituut werd een xie jiao genoemd (een verboden ‘heterodoxe leer’) en artikel 300 van het Chinese wetboek van strafrecht, dat het organiseren van en actief zijn in een xie jiao strafbaar stelt, werd op Wang toegepast. De zware straf was echter ook het gevolg van beschuldigingen van seksueel misbruik en fraude.

Bitter Winter probeerde het verhaal van deze relatief nieuwe vermelding in de lijst van de xie jiao te reconstrueren door boeddhisten te interviewen die Wang kenden. We verzamelden verschillende meningen. Sommigen vertelden ons dat Wang, hoewel een charismatische boeddhistische meester, een rokkenjager was, en dat beschuldigingen dat hij zijn positie gebruikte om met meerdere vrouwelijke discipelen naar bed te gaan geloofwaardig zijn. Anderen houden vol dat hij er door de politie is ingeluisd en geen wandaden heeft begaan. Een vrouw die de laatste versie volhoudt, houdt vol dat gerespecteerde boeddhistische leraren Wang hebben gesteund. Zijn tegenstanders zeggen dat hooggeplaatste leraren en monniken werden omgekocht om steunbetuigingen te ondertekenen.

Een gerespecteerde en populaire monnik die Wang en het Instituut steunde was meester Gongzhi van de Oruo-tempel in het district Sêrxü (Shiqu), de Tibetaanse Autonome Prefectuur Garzê, provincie Sichuan. De autoriteiten beweren dat het een van Gongzhi’s discipelen, Lu Rong, was die de meester overhaalde Wang als discipel te aanvaarden en hem te erkennen als tulku, d.w.z. een gereïncarneerde bewaarder van een Tibetaans boeddhistisch geslacht. Uiteindelijk werkte Lu Rong mee aan Wangs activiteiten in het Instituut, en werd samen met hem gearresteerd. Toen Wang vorig jaar door de Jinan Intermediate People’s Court werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 25 jaar, kreeg Lu Rong op zijn beurt zes jaar.

Volgens de verslagen en documenten van het proces werd Wang op 4 januari 1955 geboren in de provincie Shandong en werkte hij als gevangenisbewaker. Hij was ook een qigongliefhebber, die zijn inkomen aanvulde door qigonglessen te geven, wat uiteindelijk zijn hoofdberoep werd. In 1996 stichtte hij de eerste kern van zijn Instituut. Na de repressie van 1999 tegen Falun Gong, die ook leidde tot de repressie van andere qigongscholen, gebruikte Wang ‘esoterisch boeddhisme’ of ‘tantrisch boeddhisme’ om zijn leer aan te duiden in plaats van ‘qigong’.

Het was dankzij de steun van de populaire Meester Gongzhi dat Wang, als de tulku Lobsang Dechen, in staat was zijn Instituut uit te breiden, duizenden volgelingen te verzamelen en centra te openen in tenminste twintig Chinese steden. Hij publiceerde ook verschillende boeken.

In 2016 beschuldigde een vrouw hem op sociale media van seksueel misbruik. De Oruo Tempel gaf een persbericht uit waarin ze hem verdedigde, maar hij werd op 23 juni 2017 gearresteerd.

Een misdaad die hem ten laste werd gelegd, was dat hij zichzelf tot tulku had uitgeroepen zonder de toestemming van de Communistische Partij. China heeft namelijk een paradoxale wet volgens welke de CCP, een officieel atheïstische organisatie, de reïncarnatie van boeddhistische meesters moet toestaan, en moet erkennen wie de reïncarnatie is van wie. De overheidsdienst voor religieuze aangelegenheden in Tibet en de door de regering gecontroleerde China Boeddhist Association hebben een website opgezet waar boeddhisten kunnen nagaan of een ‘levende Boeddha’ al dan niet als zodanig door de autoriteiten is gecertificeerd.

Wang werd niet alleen veroordeeld omdat hij een xie jiao exploiteerde, maar ook omdat hij aanzienlijke rijkdom had vergaard ten koste van goedgelovige volgelingen, en verschillende vrouwelijke discipelen ertoe had aangezet met hem naar bed te gaan. We kunnen niet weten of deze beschuldigingen waar zijn. We weten dat ze vaak worden gebruikt tegen religieuze leiders die de CCP afkeurt. Aan de andere kant weten Chinese boeddhisten dat incidenten van seksueel misbruik door boeddhistische meesters, zowel erkend als niet-erkend door de officiële China Buddhist Association, wel degelijk voorkomen.

Maar, zoals een volgeling van het Instituut, die volhoudt dat Wang onschuldig is, tegen Bitter Winter zei, ‘de CCP zegt dat alleen Meester [Lobsang Dechen, alias Wang] schuldig was aan seksuele misdaden, maar ze blijven zijn volgelingen arresteren. Welke misdaad hebben zij begaan?’

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/institute-of-tantric-buddhism-the-repression/
Ding Bohai gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: China, Tibet, vervolging

Lees ook:

  1. Monnik Lomig door Chinese politie aangehouden
  2. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  3. Boeddhisme en wetenschap
  4. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens