• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

5 september 2021 door gastauteur

De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.

door Lopsang Gurung

President Xi Jinping is er vorige week met zijn bezoek aan Hebei in geslaagd boeddhisten dieper te beledigen dan tijdens zijn bezoek aan Tibet in juli, tijdens een reis die vooral in het teken stond van geopolitieke kwesties en de waterkwestie.

Dat het bezoek van Xi Jinping aan Chengde, in de provincie Hebei, op 24 augustus niet tot een internationaal schandaal leidde, bewijst alleen maar hoe gemakkelijk de geschiedenis, inclusief de geschiedenis van genocides, wordt vergeten. In feite bezocht en eerde de Chinese president een tempel die was gebouwd om een genocide te herdenken. De Puning Tempel in Chengde is onlosmakelijk verbonden met de 18e-eeuwse uitroeiing van de Dzungar boeddhisten, die door vrijwel alle niet-Chinese historici als genocide wordt erkend.

De Dzungars waren een confederatie van Mongoolse stammen die zich tot het boeddhisme bekeerden en in de 17e eeuw een machtig khanaat stichtten in het huidige Xinjiang. De prachtige tempels en kloosters die zij daar bouwden werden allemaal vernietigd tijdens de Culturele Revolutie.

De Tibetanen hebben geen goede herinneringen aan de Dzungars. Hoewel de vijfde Dalai Lama en de stichter van het Dzungar Khanaat, Erdenu Batur, bondgenoten waren, was het Khanaat in de 18e eeuw zo machtig geworden dat zij Tibet binnenvielen en in 1717 Lhasa veroverden en plunderden. De Tibetanen, die misschien een fout maakten die gerechtvaardigd was door hun moeilijke situatie, riepen de Chinezen te hulp. De Dzungars versloegen het Chinese leger in 1718 (iets wat de Chinezen nooit zijn vergeten), maar een tweede Chinese expeditie had meer succes, en de Dzungars werden in 1720 uit Tibet verdreven. De nederlaag van 1718 werd gewroken in 1755, toen China resoluut optrad om het Dzungar-kanaat te vernietigen en het Dzungar-volk uit te roeien. Tussen 500.000 en 800.000 Dzungars (volgens sommige recente historici 650.000) werden gedood, mannen, vrouwen en kinderen. Slechts een paar duizend afstammelingen van de Dzungars overleven in het huidige Mongolië.

Hoewel de invasie van de Dzungaren in Tibet een daad van agressie was, kan niets de genocide rechtvaardigen die werd gepleegd door de keizer Qianlong, de ergste massamoord ter wereld in de 18e eeuw.

Dezelfde Qianlong bouwde in 1755 de Puning Tempel om te vieren wat hij zijn ‘pacificatie’ van de Dzungars noemde, wat in feite uitroeiing en genocide was. Hij schreef persoonlijk een tablet, dat nog steeds in de tempel wordt vereerd, ter herinnering aan zijn overwinning op de Dzungaren. De architectuur van de tempel, naar het voorbeeld van het Samye-klooster in Tibet, is een krachtig politiek statement over de Chinese hegemonie over boeddhistische gebieden.

Op 24 augustus kwam Xi Jinping naar de Puning Tempel. Het bezoek werd voorbereid door een video die de CCP had geproduceerd om de historische betekenis van de gebeurtenis aan een Chinees publiek uit te leggen. In de video werd de verovering van het Dzungar-kanaat en de uitroeiing van de Dzungars uitgelegd door te beweren dat de keizer Qianlong ‘de opstand van de Mongoolse Dzungar-stam neersloeg’. De tempel werd gepresenteerd als ‘één tempel, twee stijlen’ (Chinees en Tibetaans), een symbool van ‘Han-Tibetaanse eenheid en nationale eenheid’.

De video vermeldde dat Xi ‘naar de Puning Tempel kwam om veldonderzoek te doen naar religieus werk.’ We weten niet of het bezoek lang genoeg was (iets meer dan een uur) om ‘veldonderzoek’ te doen. Volgens het officiële persbericht heeft Xi ‘zorgvuldig de historische monumenten, het Paleis van de Hemelse Koningen, de Grote Zaal en andere gebouwen geïnspecteerd, en geluisterd naar verslagen over religieus werk. Xi Jinping benadrukte dat we ons moeten houden aan het basisbeleid van de Partij inzake religieus werk, ons moeten inzetten voor de sinisering van de religies in ons land, religies actief moeten begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische samenleving, […] religieuze zaken moeten beheren in overeenstemming met wet- en regelgeving, en religies moeten bevorderen om zich beter aan te passen aan de samenleving, de samenleving te dienen en sociale verantwoordelijkheden te vervullen.’

Dit is het gebruikelijke jargon voor totale onderwerping van religie aan de CCP, maar nog veelzeggender is dat Xi vanuit de Puning Tempel verder ging om in het Chengde Museum een tentoonstelling te bezoeken genaamd ‘Binnen en buiten de Grote Muur van Hoop: Records of National Unity in the Qing Dynasty’, die een schaamteloze viering is van het genocidale beleid van keizer Qianlong, die wordt geprezen omdat hij ‘etnische eenheid, grensstabiliteit en nationale eenheid’ heeft bevorderd. Dat hij dat deed door honderdduizenden Dzungars te vermoorden, wordt niet uitgelegd.

Xi Jinping had gelijk toen hij in zijn toespraak in het Chengdu Museum zei dat de CCP het werk van ‘de grote eenheid van de Chinese natie’ heeft voortgezet, waaraan de Qianlong keizer zo krachtig heeft bijgedragen. Ja, de CCP is doorgegaan met de genociden tegen etnische en religieuze minderheden. Alleen, de genociden van de CCP kunnen het record van wreedheid en moord van de Qianlong keizer gemakkelijk overtreffen.

Op zo’n belangrijke plaats waarschuwde Xi etnische minderheden dat zij ‘zich moeten houden aan het leiderschap van de CCP, zich moeten houden aan de juiste weg van het oplossen van etnische problemen met Chinese kenmerken, de etnische theorie en het etnische beleid van de Partij volledig moeten uitvoeren, en voortdurend de socialistische etnische betrekkingen moeten consolideren en ontwikkelen’. Deze zijn, aldus Xi, vastgelegd in ‘historische wetten’ – een daarvan lijkt te zijn dat je je ofwel onderwerpt ofwel wordt uitgeroeid door genocide.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/puning-temple-why-xi-jinping-celebrated-a-genocide/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, China, Dzungars, genocide, Lhasa, Mongoolse stammen, Tibet

Lees ook:

  1. Panchen Lama: Tibetanen gedwongen door CCP om valse te aanbidden
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Het Nieuwe China met eigen ogen
  4. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens