• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

5 september 2021 door gastauteur

De Chinese president bezocht het complex dat door de Qianlong keizer werd gebouwd ter herdenking van zijn 18e-eeuwse uitroeiing van 650.000 Dzungar boeddhisten.

door Lopsang Gurung

President Xi Jinping is er vorige week met zijn bezoek aan Hebei in geslaagd boeddhisten dieper te beledigen dan tijdens zijn bezoek aan Tibet in juli, tijdens een reis die vooral in het teken stond van geopolitieke kwesties en de waterkwestie.

Dat het bezoek van Xi Jinping aan Chengde, in de provincie Hebei, op 24 augustus niet tot een internationaal schandaal leidde, bewijst alleen maar hoe gemakkelijk de geschiedenis, inclusief de geschiedenis van genocides, wordt vergeten. In feite bezocht en eerde de Chinese president een tempel die was gebouwd om een genocide te herdenken. De Puning Tempel in Chengde is onlosmakelijk verbonden met de 18e-eeuwse uitroeiing van de Dzungar boeddhisten, die door vrijwel alle niet-Chinese historici als genocide wordt erkend.

De Dzungars waren een confederatie van Mongoolse stammen die zich tot het boeddhisme bekeerden en in de 17e eeuw een machtig khanaat stichtten in het huidige Xinjiang. De prachtige tempels en kloosters die zij daar bouwden werden allemaal vernietigd tijdens de Culturele Revolutie.

De Tibetanen hebben geen goede herinneringen aan de Dzungars. Hoewel de vijfde Dalai Lama en de stichter van het Dzungar Khanaat, Erdenu Batur, bondgenoten waren, was het Khanaat in de 18e eeuw zo machtig geworden dat zij Tibet binnenvielen en in 1717 Lhasa veroverden en plunderden. De Tibetanen, die misschien een fout maakten die gerechtvaardigd was door hun moeilijke situatie, riepen de Chinezen te hulp. De Dzungars versloegen het Chinese leger in 1718 (iets wat de Chinezen nooit zijn vergeten), maar een tweede Chinese expeditie had meer succes, en de Dzungars werden in 1720 uit Tibet verdreven. De nederlaag van 1718 werd gewroken in 1755, toen China resoluut optrad om het Dzungar-kanaat te vernietigen en het Dzungar-volk uit te roeien. Tussen 500.000 en 800.000 Dzungars (volgens sommige recente historici 650.000) werden gedood, mannen, vrouwen en kinderen. Slechts een paar duizend afstammelingen van de Dzungars overleven in het huidige Mongolië.

Hoewel de invasie van de Dzungaren in Tibet een daad van agressie was, kan niets de genocide rechtvaardigen die werd gepleegd door de keizer Qianlong, de ergste massamoord ter wereld in de 18e eeuw.

Dezelfde Qianlong bouwde in 1755 de Puning Tempel om te vieren wat hij zijn ‘pacificatie’ van de Dzungars noemde, wat in feite uitroeiing en genocide was. Hij schreef persoonlijk een tablet, dat nog steeds in de tempel wordt vereerd, ter herinnering aan zijn overwinning op de Dzungaren. De architectuur van de tempel, naar het voorbeeld van het Samye-klooster in Tibet, is een krachtig politiek statement over de Chinese hegemonie over boeddhistische gebieden.

Op 24 augustus kwam Xi Jinping naar de Puning Tempel. Het bezoek werd voorbereid door een video die de CCP had geproduceerd om de historische betekenis van de gebeurtenis aan een Chinees publiek uit te leggen. In de video werd de verovering van het Dzungar-kanaat en de uitroeiing van de Dzungars uitgelegd door te beweren dat de keizer Qianlong ‘de opstand van de Mongoolse Dzungar-stam neersloeg’. De tempel werd gepresenteerd als ‘één tempel, twee stijlen’ (Chinees en Tibetaans), een symbool van ‘Han-Tibetaanse eenheid en nationale eenheid’.

De video vermeldde dat Xi ‘naar de Puning Tempel kwam om veldonderzoek te doen naar religieus werk.’ We weten niet of het bezoek lang genoeg was (iets meer dan een uur) om ‘veldonderzoek’ te doen. Volgens het officiële persbericht heeft Xi ‘zorgvuldig de historische monumenten, het Paleis van de Hemelse Koningen, de Grote Zaal en andere gebouwen geïnspecteerd, en geluisterd naar verslagen over religieus werk. Xi Jinping benadrukte dat we ons moeten houden aan het basisbeleid van de Partij inzake religieus werk, ons moeten inzetten voor de sinisering van de religies in ons land, religies actief moeten begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische samenleving, […] religieuze zaken moeten beheren in overeenstemming met wet- en regelgeving, en religies moeten bevorderen om zich beter aan te passen aan de samenleving, de samenleving te dienen en sociale verantwoordelijkheden te vervullen.’

Dit is het gebruikelijke jargon voor totale onderwerping van religie aan de CCP, maar nog veelzeggender is dat Xi vanuit de Puning Tempel verder ging om in het Chengde Museum een tentoonstelling te bezoeken genaamd ‘Binnen en buiten de Grote Muur van Hoop: Records of National Unity in the Qing Dynasty’, die een schaamteloze viering is van het genocidale beleid van keizer Qianlong, die wordt geprezen omdat hij ‘etnische eenheid, grensstabiliteit en nationale eenheid’ heeft bevorderd. Dat hij dat deed door honderdduizenden Dzungars te vermoorden, wordt niet uitgelegd.

Xi Jinping had gelijk toen hij in zijn toespraak in het Chengdu Museum zei dat de CCP het werk van ‘de grote eenheid van de Chinese natie’ heeft voortgezet, waaraan de Qianlong keizer zo krachtig heeft bijgedragen. Ja, de CCP is doorgegaan met de genociden tegen etnische en religieuze minderheden. Alleen, de genociden van de CCP kunnen het record van wreedheid en moord van de Qianlong keizer gemakkelijk overtreffen.

Op zo’n belangrijke plaats waarschuwde Xi etnische minderheden dat zij ‘zich moeten houden aan het leiderschap van de CCP, zich moeten houden aan de juiste weg van het oplossen van etnische problemen met Chinese kenmerken, de etnische theorie en het etnische beleid van de Partij volledig moeten uitvoeren, en voortdurend de socialistische etnische betrekkingen moeten consolideren en ontwikkelen’. Deze zijn, aldus Xi, vastgelegd in ‘historische wetten’ – een daarvan lijkt te zijn dat je je ofwel onderwerpt ofwel wordt uitgeroeid door genocide.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/puning-temple-why-xi-jinping-celebrated-a-genocide/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, China, Dzungars, genocide, Lhasa, Mongoolse stammen, Tibet

Lees ook:

  1. Panchen Lama: Tibetanen gedwongen door CCP om valse te aanbidden
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Het Nieuwe China met eigen ogen
  4. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Over het nut van spirituele instructies
  • Het jaar 2022 – dag 143 – spijt
  • ‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.
  • ‘China gebruikt sport om mensenrechtenschendingen te legitimeren’
  • ER blokkeert industriespoorlijn en toegangswegen in havengebied Rotterdam

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens