• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Zenleraar Irène Bakker – ‘Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag beschadigt personen, sangha’s en de Boeddhadharma’

Zenleraar Irène Bakker – ‘Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag beschadigt personen, sangha’s en de Boeddhadharma’

7 februari 2022 door Joop Ha Hoek

Het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen en Mechelen ligt zwaar onder vuur wegens het volgens de Boeddhistisch Unie België (BUB) aangetoonde grensoverschrijdend gedrag, misbruik, door de oprichter van Ehipassiko en spiritueel leraar Paul Van hooydonck. In 2016 maakte een studente van het centrum bij de BUB melding dat zij slachtoffer was geworden van dat grensoverschrijdend gedrag doordat Van hooydonck als leraar met haar, studente van dat centrum, een seksuele relatie was aangegaan.

De BUB verwees de vrouw naar een psycholoog en plaatste Van hooydonck als het ware onder curatele. Van Hooydonck volgde op advies van de BUB bij het daarin gespecialiseerde centrum VAGGA, dat daders van misbruik begeleidt, enkele sessies, trad af als bestuurder en vertrok als leraar van Ehipassiko. De BUB achtte dat voldoende om verder af te zien van sancties tegen het centrum totdat begin dit jaar bleek dat Van hooydonck nog wel als leraar betrokken was bij Ehipassiko en vier vrouwen, die twee jaar geleden Ehipassiko verlieten, en daarbinnen functies bekleedden,  begin dit jaar een klacht indienden over het gebrek aan transparantie over het gedrag door Van hooydonck bij het bestuur van Ehipassiko en Van hooydonck zelf. Waarop de BUB besloot op 30 januari een ledenvergadering uit te schrijven om Ehipassiko het lidmaatschap van de koepel te ontnemen. Half januari besloot het Ehipassikobestuur zelf het lidmaatschap te beëindigen omdat het geen vertrouwen had in de handelwijze van de BUB.

Tot nu toe reageerde geen enkele boeddhistische organisatie of leraar op de beschuldigingen van misbruik bij Ehipassiko. Dat is niet ongebruikelijk binnen het boeddhisme, zo bleek uit hun gedrag in eerdere zaken van seksueel- en machtsmisbruik binnen boeddhistische centra. Zenleraar Irène Bakker doorbreekt dat stilzwijgen in een reactie aan het BD en neemt het op voor de 4 klokkenluiders.

Het bestuur van het boeddhistische centrum Ehipassiko in Antwerpen, Vlaanderen, stelde  overigens in een mededeling aan de redactie van het Boeddhistisch Dagblad, bij monde van voorzitter Bert Caekelbergh, niet te willen reageren op de beschuldiging van vier vrouwen, allen ex-leden van deze organisatie. Caekelbergh spreekt over ‘een vorm van haatzaaien die geen heling toelaat’.

De verklaring: ‘Het Bestuursorgaan van Ehipassiko heeft beslist om deze verbale controverse niet meer te voeden. De haat die nu tentoongespreid wordt laat geen heling toe. Zelfs de meest gemeende verontschuldigingen kunnen zulke diepe wrok niet blussen.’

Seksuele relatie

Irène Bakker: ‘Na enige aarzeling meng ik mij nu toch maar in de onverkwikkelijke situatie rond Ehipassiko en Paul Van hooydonck.
Acht jaar geleden, in 2014 al, vertelde een Belgische vrouw mij in vertrouwen dat ze sinds enige tijd een seksuele relatie had met haar zenleraar Paul Van hooydonck. Zij besefte dat dit niet klopte en overwoog ermee stoppen, wat ze moeilijk vond omdat zij nog steeds verliefd op hem was. Omdat haar man van niets wist en zij om die reden wilde dat dit geheim bleef, besloot zij hiermee niet naar buiten te treden.

Inmiddels, dus jaren later, hebben 4 vrouwen de moed gehad om misbruik door Paul Van hooydonck wel openbaar te maken, met als doel dat dit schadelijke gedrag van Paul Van hooydonck gestopt zal worden. Degene die de seksuele relatie bij mij meldde is overigens niet een van hen.

Leraren, sanghaleden, besturen en andere betrokkenen: neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid. Geheimhouding, ontkennen, bagatelliseren of goedpraten van dit soort gedrag zorgt ervoor dat – zoals ook in dit geval – dit misbruik van positie en van vertrouwen jarenlang door kan gaan.  Met alle gevolgen van dien.
Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag is ontoelaatbaar en moet  gestopt worden. Het beschadigt alle betrokken personen, sangha’s en de Boeddhadharma.

Ik was zeer verbaasd, en ook geïrriteerd, over de belerende en beschuldigende toon van de reactie van het bestuur van Ehipassiko naar de 4 ‘klokkenluiders’. Terechte boosheid is echt niet hetzelfde als ‘haat’. Don’t shoot the messenger(s)!

Het boek “Sex and the spiritual teacher” van Scott Edelstein kan ik iedereen aanbevelen die meer inzicht wil verkrijgen in de dynamieken die vaak spelen in dit soort situaties. En ook wordt aangegeven hoe een gezonde leraar – leerling relatie bevorderd kan worden.

Ik wens alle betrokkenen van harte transparantie, wijsheid, compassie en heling toe.’
Irène Bakker, zenleraar en systeemtherapeut.

Irène Kaigetsu Kyojo Bakker is zenleraar in de overdrachtslijn (lineage) die via Joan Halifax Roshi, Bernie Glassman Roshi en Maezumi Roshi teruggaat naar de historische Boeddha.
Samen met Frank De Waele roshi is Irène Kaigetsu Kyojo Bakker sensei Spirit Holder van de Zen Peacemakers Lage Landen, een sociaal geëngageerd, samenwerkingsverband in Nederland en België, waarbinnen spiritueel gebaseerde sociale actie wordt beoefend. De ZPLL is in het voorjaar 2013 door een aantal boeddhistische beoefenaars vanuit verschillende tradities opgericht. Het wil zich organiseren als een regionale ZP-Circle.
De individuele betrokkenen bij de Zen Peacemakers Lage Landen dragen hun sociale engagement (als vrijwilliger, dan wel  als professional) uit op verschillende terreinen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak, Zorg Tags: Bert Caekelbergh, BUB, Ehipassiko, Irène Kaigetsu Kyojo Bakker, klokkenluiders, lidmaatschap BUB, misbruik, Paul Van hooydonck, transparantie, vergadering

Lees ook:

  1. Vier klokkenluiders maken zich bekend – ‘erken openlijk het misbruik binnen Ehipassiko’
  2. BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding misbruik door leraar Paul Van hooydonck
  3. Bestuur Ehipassiko over misbruik – ‘de haat die nu tentoongespreid wordt laat geen heling toe’
  4. Voorzitter BUB – ‘doorgaan vergadering uitsluiting Ehipassiko zou niet bijdragen aan nodig sereniteit’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paulien van Poppel zegt

    8 februari 2022 om 13:34

    Hulde voor je reactie Irene. Dank dat je kritiek geeft op een ongepaste reactie van het centrum. Dat opent mij de ogen, dat ik ook op dergelijke reacties “moet” reageren.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens