De Tibetaanse leraar Ling rinpoche heeft op een persconferentie in Sri Lanka China bekritiseerd voor het vernietigen van het boeddhisme om zo de identiteit van de Tibetanen te vernietigen. Hij zei dat China de laatste decennia ‘onmenselijke en beestachtige wreedheden’ heeft begaan tegen Tibetanen.
Boeddhisme
Dick – Woorden
Voor je het weet, zijn woorden geen voertuig meer voor een vrije onbelemmerde expressie, maar gebeurt het omgekeerde. Je zit gevangen in het raamloze instituut waarin woorden makkelijk ontaarden.
Geen dood, geen vrees (15) – de dood
Waarom zouden we de dood buiten het leven plaatsen, of er niet over praten? De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden. Immers, het enige wat we zeker weten is dat we doodgaan.
Wie straft koning Yama?
Steeds meer westerlingen keren zich af van de kerk. De aversie tegen de hel en verdoemenistheorie helpt mee om de kerk de rug toe te keren. Het eeuwig brandende vuur lijkt te doven.
Wat is de waarde van deze mislukking?
Zo gauw het naar religie neigt en er chakra’s, wedergeboorte en dat soort zaken aan te pas komen, haak ik af. Ik vind het niet belangrijk of dit het laatste moment van dit leven is of het eerste van mijn volgende.
Edel Maex – Wij
Ik maak er voor mezelf een punt van om in iedere mindfulnessgroep die ik start, bij het openingsrondje iedereen expliciet en gemeend welkom te heten. Daarmee is, van in de eerste minuten, alles al gezegd.
‘We leven het leven zoals zich dat aan ons aandient, en niet voor niks’
Ik ontmoette een keer een boeddhist die zo fanatiek was dat ik dacht, nee, dit is het niet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen op zoek zijn naar de reden van hun bestaan, er volledig induiken. Maar in het boeddhisme is toch de middenweg belangrijk.
HRW – ‘Gezondheid veroordeelde Tibetaanse monnik Go Sherab Gyatso in gevaar’
De Chinese regering moet de gevangen Tibetaanse monnik en religieus filosoof Go Sherab Gyatso (45) onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten, stelt Human Rights Watch (HRW) in een verklaring.
Tibetaans museum in Dharamsala geeft strijd weer voor onafhankelijkheid Tibet
Bezoekers kunnen in het museum luisteren naar de verhalen over de strijd van de Tibetanen.
‘Kan ik als rooms-katholiek naar een boeddhistische gebedsdienst gaan?’
Het bestuderen van andere religies kan fascinerend zijn. Zien hoe die religies in de praktijk worden beleefd, brengt een ander niveau van inzicht en plaatst alles in het rijk van de ervaring.
“Welke zijn de vijf boeien van de geest die hij niet geslaakt heeft?”
“Als je slordig kan zijn, ben je dat niet; als je de gelegenheid hebt om je over te geven aan zintuiglijke prikkels, doe je dat niet; als je valt sta je terug op, opnieuw en opnieuw en opnieuw”.
Guy – Het ‘ik’
Het ‘ik’ is slechts een proces van bewustzijn en van energie. Bewustzijn ontstaat uitsluitend door de zintuigen.
Na de dood van Thich Nhat Hanh – ‘Feit van fictie onderscheiden’- een reactie
Wat Taigu niet noemt, is dat Thích Nhất Hạnh altijd de nadruk heeft gelegd op het interzijn van alles met alles onder andere als basis voor het besef dat geen mens op zichzelf staat maar is verbonden met iedereen om hem heen, én met alles op onze aarde, als basis voor al ons denken en handelen.
‘De held moet struikelen, door het moeras van de wanhoop gaan’
Filmmaakster en dramadocent Anna Spohr heeft een passie voor mensen die buiten de boot dreigen te vallen. Haar projecten, waarin jongeren zelf de camera richten op voor hen belangrijke onderwerpen, maakt ze tot trotse helden in hun eigen levensverhaal.
Waar is het radicale pacifisme gebleven?
Op de vraag waar het radicale pacifisme gebleven is, zijn verschillende antwoorden mogelijk. Maar duidelijk is: de pacifisten moeten er wél zijn.
‘Voor kinderen ben ik kabouter Pierelier’
‘Bij een rol hoort een bepaalde houding. Ik was op controle bij de cardioloog en die man zei met een uitgestreken gezicht: “Meneer Freijsen, ik kan niets meer voor u doen.” Hij bedoelde te zeggen dat alles goed was. Dat is humor.
Op een waarheid kun je niet lopen
Sartre schreef in ‘Over het existentialsime’: de mens is vrijheid en hij wordt wat hij van zichzelf maakt. De leegte is het einde van alle gevangenschap en beperkingen, in de menigte willen zijn, alles altijd net als alle anderen willen doen, is de oorsprong ervan.
Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?
Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de Boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?
‘De politie als gelukbevorderend orgaan’
‘De hele woning zit onder het bloed. Ik zeg dat we er zijn om hem te helpen. Die man zit vol stress, hij heeft een onrustige geest. Hij merkt dat ik niet de gewelddadige confrontatie zoek, dat er contact is. En dan zie ik hem pfff geestelijk veranderen. Hij is blij dat ik er ben, ik zie het aan hem.’
‘Als een ploeg die de aarde omwoelt’; over koan en hua-tou
Alleen maar zitten en de ademhaling volgen die lichaam en geest met elkaar verbindt. Zenmeditatie is met aandacht zitten, wakker en alert.
Boeken – hemel en hel in kaart
Een cultuurhistorische benadering van het leven na de dood.
Over Theologie deel 3 – Opleiding
Ik lees: “Iemand die theologie studeert zal zeker uitgedaagd worden na te denken over zichzelf en zijn houding ten opzichte van de wereld en van God.” en verderop lees ik dat de studie iemand verandert. Ja, dank je de koekoek.
Zenleraar Irène Bakker – ‘Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag beschadigt personen, sangha’s en de Boeddhadharma’
‘Ik was zeer verbaasd, en ook geïrriteerd, over de belerende en beschuldigende toon van de reactie van het bestuur van Ehipassiko naar de 4 ‘klokkenluiders’. Terechte boosheid is echt niet hetzelfde als ‘haat’. Don’t shoot the messenger(s)!
Taigu – Oorlog en vrede
Hoe ‘niets doen’ (wu wei) en quiëtisme zich verhouden tot boeddhistische sociale ethiek heeft Thich Nhat Hanh tijdens zijn leven gedemonstreerd. Maar hoe verhouden bevrijding van repressie en maatschappelijk handelen om de dreiging van repressie te weerstaan, zich tot bevrijding in boeddhistische zin? Hier ligt onbekend terrein voor boeddhisten in Europa. Wie een idee heeft over de richting die een antwoord kan aannemen, mag het zeggen.