‘Op het moment dat je geboren worden, begint ook de eindigheid van je leven.’
Boeddhisme
Boeddhistische teksten voor een uitvaart
Op basis van de Theravada leerstellingen.
Over Theologie deel 8 – Sacramenten
Ik heb me laten dopen toen ik 34 was, heel bewust. In een klooster. Wat mij nog helder voor de geest staat, is wat de abt toen zei; in mijn woorden samengevat: “Je hebt het instituut kerk en je hebt het mysterie. Die twee zijn niet aan elkaar gelijk.” Ik heb me laten dopen omdat ik in het mysterie geloof, niet om per se bij een kerkgenootschap of religieuze stroming te horen.
#24 Dhamma in het dagelijks leven
Inspiratiebron zijn de zogenaamde tien parami: heilzame kwaliteiten of deugden uit de boeddhistische psychologie die zich ontwikkelen in meditatie en in het dagelijks leven.
Go Sherab Gyatso: Prominente Tibetaanse monnik gemarteld in gevangenis
In de gevangenis is de behandeling van zijn longaandoening niet afdoende behandeld en zijn gezondheid gaat achteruit, hetgeen internationale NGO’s ertoe heeft aangezet te pleiten voor zijn vrijlating.
Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
‘Ik zou mensen willen aanmoedigen dit metta-gebed te reciteren en te onderzoeken, en het op te nemen in de liturgie van je centrum of praktijkplaats. Maar bovenal, om vastberaden te handelen vanuit de plaats waar vrede, gerechtigheid en liefdevolle vriendelijkheid elkaar ontmoeten. Onze praktijk voor de wereld verblijft op dit kruispunt.’
The Mirror of the Heart of Vajrasattva: Two Upadesha Tantras of the Great Perfection
De Grote Perfectie, ook bekend als Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en die voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van de Common Era. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn overgebleven.
Guy – Betekenis van ‘hechting’ (P. upadana)
In de letterlijke betekenis slaat upadana op het (materiële) substraat waardoor een actief proces gaande of in leven wordt gehouden. Het is de ‘brandstof’ dat een proces gaande houdt.
Dick – Ons leven zien
Je zou kunnen zeggen dat Zen Zien Tekenen je de mogelijkheid aanreikt je diepgaand te verbinden met de ander en het andere – met wat je leven is. Wat is dit dan voor zien, waarbij de ziener en het geziene eigenlijk één worden via het tekenen? Het is een ‘ziensvorm’ die alles met ‘zijn’ te maken heeft. Het is ‘gewaarzijn’. Bij deze vorm van zien zijn niet alleen de ogen betrokken maar ons hele wezen. Met ons hart als spil.
Wereldwijde herdenking 63ste verjaardag Tibetaanse opstand
Tibetanen, zowel in Tibet als in ballingschap, riskeren nog steeds hun leven in het verzet.
Geen dood, geen vrees (18) – een bel van volle aandacht
Geniet zolang je leeft van elk moment en oefenen diepgaand kijken om zo je ware natuur van geen-geboorte en geen-dood te kunnen ervaren.
Uiterst ongewone video: empty & radiant
Tijdens zijn stilteretraite van het afgelopen jaar begon Robert Hartzema opnieuw met schilderen omdat het schrijven door de artrose en polyneuropathie onmogelijk was.
Every Boeddha Happy – cabaretier Arie Vuyk speelt voor Oekraïne in theater De Kijkdoos
Boeddhist en cabaretier Arie Vuyk won twee cabaretfestivals, speelde niet alleen door heel Nederland en België maar ook in comedyclubs in New York en Reykjavik. De opbrengst van de voorstelling gaat in z’n geheel naar giro 555.
Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’
Boeddhisme sijpelt in zijn leven door. ‘Ik ben er altijd mee bezig. En het verveelt nooit. De kern is voor mij: het allesomvattende en tijdloze nu. En het open staan naar de wereld en naar jezelf.’
Wegens covid en tegenslagen – Amerikaans Shambhala Center vraagt faillissement aan
In een persbericht zeggen de schuldeisers: ‘We erkennen de belangrijke rol die DMC speelt in het leven van zoveel mensen, vooral in deze moeilijke tijden waarin mensen op zoek zijn naar herstel, toevlucht en inspiratie.’
‘Tibetanen haten bezettingsmacht China na zeventig jaar bezetting’
Thondup beweert dat Peking de wedloop om de geesten van het Tibetaanse volk te controleren, verloren heeft en zei dat de geest van de Dalai Lama in de geesten van het Tibetaanse volk ligt.
Guy – Hechting (P. upadana)
Hechting is nauw verbonden met het ‘ik’. Wanneer het ‘ik’ verdwijnt, verdwijnt ook hechting. Dan wordt alles spontaan. Is alles één. Is alles Dhamma.
Zeven burgerdoden na beschieting Birmese artillerie in dorp bij grens Thailand
De slachtoffers, onder wie een peuter, een vijfjarig kind, twee tieners en een zwangere vrouw. waren te betreuren in de buurt van de Thaise grens in het district Hpapun in de staat Karen.
Het jaar 2022 – dag 67 – vreugdeschrik
Droge knallen rond de Kloosterbunker.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen
Niet alleen in tijden van oorlog zijn militaire inrichtingen destructief. Door hun ontwerp zelf zijn zij de grootste schenders van de mensenrechten, en het zijn de soldaten zelf die het meest consequent te lijden hebben onder hun misbruik.
‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Aldus Peter van Loosbroek ‘Ananda’.
Zelfverbranding Tibetaanse zanger Tsewang Norbu (25) in Dharamsala herdacht
Een paar honderd Tibetanen hebben maandagavond in Dharamsala een wake gehouden om de dood te herdenken van de Tibetaanse zanger Tsewang Norbu (25), die zich in Lhasa op 25 februari zichzelf voor het Potala Paleis in brand stak en overleed.
Over Theologie deel 7 – Waarden en normen
Mensen hebben normen en waarden nodig. Zonder gedeelde normen en waarden zal het ongelooflijk lastig worden een beetje gezellig samen te leven. Wat dat betreft kan ik deze les theologie prima volgen.
Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer
Stel je een gezonde geest voor als een geest die vrij is van betrokkenheid bij enige vorm van haat. Aanvankelijk zou dit onmogelijk kunnen lijken, een idealistische poging om onze aangeboren agressieve menselijke natuur decorum op te leggen. Maar vrij zijn van haat is geen spirituele onderdrukking, het is wijsheid in weerwil van pijn en angst.