• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – Varsika (de regentijd)

Bodai – Varsika (de regentijd)

17 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden. Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien. Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen. Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Bodai schept de groene thee-met-witte- stukjes in zijn kom en giet er kokend water op. Nu maar wachten tot ze getrokken is. Boing, boing boing,.. Bodai is zo druk geweest met zijn thee dat hij de monniken niet gezien heeft die de trap op lopen naar de meditatiehal. Nog net op tijd neemt hij zijn plekje aan het eind van de gang in. Hij haalt een paar keer diep adem om zijn gehaaste lijf rust te gunnen en versmelt dan langzaam met zijn kussen. Hij hoor nog een laatkomer de trap op komen die achter hem komt staan die plotseling zegt: ‘goed zo, goed zo.’

Bodai begon zo langzamerhand aan het kloosterleven te wennen. ’s Morgens meditatie en gym, na het eten werken en tempeldienst. Na de lunchpauze, werk en tempeldienst en na Yakusaki (diner) meditatie en daarna naar bed. Het werk valt mee, en vaak krijgt hij klusjes waarvan de zin hem totaal ontgaat- het pad wieden dat hij de dag ervoor ook al had gedaan. Vegen waar niks te vegen valt, de gang poetsen die gisteren door vijf andere monniken is  gepoetst. Het maakt hem allemaal niks uit, gewoon doen wat hem gevraagd werd. Het klooster glom zo dat je ogen er pijn van deden. In het dorp zeiden ze als het ergens schoon en opgeruimd was: ‘Het lijkt wel het klooster van de ‘Diepe vrede’.

Maar vandaag is alles anders- er hangt een gespannen sfeer in het klooster, iedereen is met dingen bezig die hij niet begreep. Er werd beddengoed te voorschijn gehaald, er werd een grote voorraad eten naar de keuken gebracht. Bodai zag monniken ook stiekem eten naar hun kamer brengen en met kleine komfoortje sjouwen. In de loop van de dag kwamen er vreemde monniken en leken naar het klooster. Toen hij naar zijn kamer ging lagen er twee matrassen in, zijn privé spullen waren netjes in een hoek gelegd. En toen hij snel door de regen naar de keuken liep, hield de hoofdmonnik hem staande en zei: ‘Bodai, vandaag begint de Ango en we beginnen met een zware trainingsweek. Er komen veel monniken en leken van buiten om mee te doen, en het wordt zwaar. Denk je dat je mee wilt doen, anders kun je een weekje naar de eerwaarde Raiwata die in een kluis hier niet ver vandaan woont.’  ‘Wordt het zwaar’, vroeg Bodai. ‘Maar hoe kun je nu weten dat het voor mij zwaar gaat worden? ’‘Geloof mij, het gaat zwaar worden. ’‘Ja maar een keer moet de eerste keer zijn’, zei Bodai,  ‘ik ben een week lang onderweg geweest naar het klooster, veel zwaarder kan het toch niet worden?’ ‘Oké, maar als je het niet trekt ga je naar eerwaarde Raiwata, afgesproken?’‘ Goed, afgesproken.’

Tingelingelingeling tingelingelingeling tingelingelingeling, Bodai komt slaperig overeind. Normaal is hij altijd al voor de bel wakker en hij herinnert zich dat vandaag de sesshin begint. Slaperig loopt hij naar de wasplaats en plenst flink wat water in zijn gezicht om goed wakker te worden. Dan klinken er kleppers. Kleppers denkt hij, zijn ze in de war, de gymnastiek is toch altijd na de meditatie? Iedereen loopt naar de tempel voor de Taiso (gym). Als de Doan ‘Teisho owari’ (gym afgelopen) roept, klinkt ook de bel voor de meditatie. Juist op tijd gaat hij op zijn plekje in de gang voor de meditatiehal zitten. Vanuit een ooghoek ziet hij dat op de open plekken tussen de meditatiebanken planken zijn gelegd waar ook monniken op zitten.

De meditatiehal is hutjemutje vol, ook de gang waar zijn plekje is. Als iedereen op z’n plaats zit komt de lama de trap op, in zijn handen heeft hij een korte ceremoniële stok. Eerst loopt hij in de gang achter iedereen langs. Soms blijft hij wat langer achter iemand staan. En dan gaat hij op zijn plekje voor het altaar zitten, dat midden in de meditatiehal staat. Iedereen zit op de hoge, lange meditatiebanken, behalve de lama die op een laag platformpje voor het altaar zit. Voor hem staat een lessenaar en op het platform liggen wat attributen. Als de wierookstaaf op het altaar opgebrand is begint de lama met de sutra van de  boeddhamantel.  Hoe uitgestrekt, is de mantel van de bevrijding, een vormloze vlakte van verdienste. Nu omhullen we ons in Boeddha’s, leringen. En bevrijden al wat leeft.

Dan doet Bodai samen met alle monniken zijn omslagdoek om, die veel meer is dan kleding die je tegen de kou beschermt. Je hult je in de dharma, Boeddha’s leringen. Hij weet het nog goed, toen zijn oude leraar hem tot monnik wijdde, hij zou nooit meer terug kunnen naar een lekenleven, zelfs als hij het kloosterleven vaarwel zou zeggen. Iedereen staat op om drie ceremoniële buigingen te maken en dan loopt de lama als eerste de trap af.  Dan de monniken uit de meditatiehal en vervolgens de mensen die op de gaitan (leken meditatiebank) in de gang zitten. Als Bodai even naar zijn kamer loopt merkt hij dat het buiten nog steeds donker is, ze zijn vroeger opgestaan dan normaal. Op de deur van zijn kamer hangt een briefje, er staat op.

Nou dat weten we ook dan weer,.. meditatie, meditatie en nog eens meditatie. De hele dag was het stil  en werd er niet gepraat. Er waren minstens zestig mensen in het klooster, het was er doodstil. Alles voelde toch ook wel heel anders aan dan normaal. Toen Bodai eindelijk naar bed ging was hij blij dat hij languit kon liggen en zijn verkrampte benen rust kon geven. De tweede dag van de sesshin begonnen Bodai’s benen na de lunch wel wat gevoelig te worden, gelukkig had hij de massageplankjes ontdekt. Een plankje met daarop een stuk bamboe wat door de helft gekloofd was met daarop kleine houten blokjes. Als je er op ging staan deed het wel zeer, maar het hielp wel tegen de verkrampte benen. Je kwam ook overal monniken tegen die rek- en strekoefeningen deden. Toen het eindelijk bedtijd was zette Bodai streepjes op de muur voor de dagen die de sesshin nog zou duren en toen was er alleen nog maar zijn kussen. De derde dag bij de meditatie begon na de lunch zijn kramp heftig te worden, na een kwartier werd het serieus. Na twintig minuten had hij het gevoel in een goed opgestookt kolenvuurtje te zitten. Na vijfentwintig minuten dacht Bodai: ‘ik sta op, buig voor de meester en ik ga buiten mijn benen masseren, dit is gekkenwerk.’ Bodai keek naar links- onverstoor­baar zat daar een grote man naast hem, aan de andere kant een vrouw die in blijde ver­wachting was, al net zo onverstoorbaar. Bodai dacht: als zij het kunnen, dan kan ik het ook, ik blijf zitten. Het gevoel van in een kolenvuurtje te zitten verdween. Zijn onderlichaam begon nu als een massief blok ijzer aan te voelen, zijn hele boven lichaam begon te trillen, door zijn hoofd gonsde: ‘waar blijft die verdomde gongslag?’ Groene, gele en zwarte vlekken dansten voor zijn ogen. Het kan niet lang meer duren, het kan niet lang meer duren, nog even dan komt de gongslag, het kan niet lang… BONGGGGGGGGG. Bodai strekt zijn benen, als een waterval stortte het bloed zich erin terug. Het prikt, het tintelt, er is kramp en masseren helpt niks, het doet alleen maar pijn. Elk moment kan hij op moeten staan voor kinhin (loopmeditatie). Ja hoor, ieder­een staat al op. Bodai ook en zijgt meteen weer ter aarde. Hij zakt door zijn benen alsof ze van boter zijn. Nog een keer, nu blijft hij staan. Gelukkig gaat kinhin in een slakkengangetje, voorzichtig tilt hij zijn voet op,  die als een espenblad in de wind begint te trillen. Diep ademhalen, denkt Bodai, ver­geet jezelf, vergeet alles om je heen. Plotseling zijn er een paar handen op zijn schouders en worden zijn nek en schouder­spieren gemasseerd. Er word in zijn oor gefluisterd ‘concen­treer je, haal diep adem’. Het helpt, het trillen verdwijnt. Maar zodra de handen weer weg zijn komt het trillen met de zelfde gang weer terug. En tot overmaat van ramp: BONGGGG, BONGGG, BONGGG, meditatietijd.  De loopmeditatie maakt niks uit, de volgende meditatieperiode beleeft Bodai als volgt: Prikkelende benen, kramp, kolenvuur­tje, één blok ijzer en daarna trillen als een espenblad. Als afleidend pesterijtje komt er nog bij dat de meester  tijdens de meditatie diepzinnige verhaaltjes vertelt waar Bodai geen moer van snapt en waar hij zich alleen maar kwaad over maakt.

Bel                  … Opstaan
Kleppers Taiso (gym)
Densho bel Zazen (1 wierookstaaf)
Keisu gong Choka (Tempeldienst)
Densho bel Zazen (1 wierookstaaf)
T Densho bel Dokusan (prive onderhoud met de Lama)
Unpan gong Shukuza (Ontbijt )
Zuiza (Vrije meditatie)
Densho bel Gyobaito (Pruimen thee)
Zazen (3  wierookstaaf)
Teisho (Leerrede)
Unpan gong Saiza (Lunch)
Zuiza
Densho bel Gyocha ( Sarei Thee ceremonie)
Zazen (3 wierookstaaf )
K Densho bel Dokusan (privé onderhoud met de Lama)
Keisu gong Banka (Tempeldienst)
Unpan gong Yakuseki (Dinner)
Zuiza (vrije meditatie)
Densho bel Zazen (4 1 wierookstaaf)
K Densho bel (Dokusan) (prive onderhoud met de Lama)
Bonsho Shiguseiganmon (sutra)
Kaichin (Bedtijd)

Nou dat weten we ook dan weer,.. meditatie, meditatie en nog eens meditatie. De hele dag was het stil en werd er niet gepraat. Er waren minstens zestig mensen in het klooster, het was er doodstil. Alles voelde toch ook wel heel anders aan dan normaal. Toen Bodai eindelijk naar bed ging was hij blij dat hij languit kon liggen en zijn verkrampte benen rust kon geven.
De tweede dag van de sesshin begonnen Bodai’s benen na de lunch wel wat gevoelig te worden, gelukkig had hij de massageplankjes ontdekt. Een plankje met daarop een stuk bamboe wat door de helft gekloofd was met daarop kleine houten blokjes. Als je er op ging staan deed het wel zeer, maar het hielp wel tegen de verkrampte benen. Je kwam ook overal monniken tegen die rek- en strekoefeningen deden. Toen het eindelijk bedtijd was zette Bodai streepjes op de muur voor de dagen die de sesshin nog zou duren en toen was er alleen nog maar zijn kussen.
De derde dag bij de meditatie begon na de lunch zijn kramp heftig te worden, na een kwartier werd het serieus. Na twintig minuten had hij het gevoel in een goed opgestookt kolenvuurtje te zitten. Na vijfentwintig minuten dacht Bodai: ‘ik sta op, buig voor de meester en ik ga buiten mijn benen masseren, dit is gekkenwerk.’ Bodai keek naar links- onverstoorbaar zat daar een grote man naast hem, aan de andere kant een vrouw die in blijde verwachting was, al net zo onverstoorbaar. Bodai dacht: als zij het kunnen, dan kan ik het ook, ik blijf zitten. Het gevoel van in een kolenvuurtje te zitten verdween. Zijn onderlichaam begon nu als een massief blok ijzer aan te voelen, zijn hele boven lichaam begon te trillen, door zijn hoofd gonsde: ‘waar blijft die verdomde gongslag?’ Groene, gele en zwarte vlekken dansten voor zijn ogen. Het kan niet lang meer duren, het kan niet lang meer duren, nog even dan komt de gongslag, het kan niet lang… BONGGGGGGGGG.
Bodai strek zijn benen, als een waterval stortte het bloed zich erin terug. Het prikt, het tintelt, er is kramp en masseren helpt niks, het doet alleen maar pijn. Elk moment kan hij op moeten staan voor kinhin (loopmeditatie). Ja hoor, iedereen staat al op. Bodai ook en zijgt meteen weer ter aarde. Hij zakt door zijn benen alsof ze van boter zijn.
Nog een keer, nu blijft hij staan. Gelukkig gaat kinhin in een slakkengangetje, voorzichtig tilt hij zijn voet op, die als een espenblad in de wind begint te trillen. Diep ademhalen, denkt Bodai, vergeet jezelf, vergeet alles om je heen. Plotseling zijn er een paar handen op zijn schouders en worden zijn nek en schouderspieren gemasseerd. Er word in zijn oor gefluisterd ‘concentreer je, haal diep adem’. Het helpt, het trillen verdwijnt. Maar zodra de handen weer weg zijn komt het trillen met de zelfde gang weer terug. En tot overmaat van ramp: BONGGGG, BONGGG, BONGGG, meditatietijd. De loopmeditatie maakt niks uit, de volgende meditatieperiode beleeft Bodai als volgt: Prikkelende benen, kramp, kolenvuurtje, één blok ijzer en daarna trillen als een espenblad. Als afleidend pesterijtje komt er nog bij dat de meester tijdens de meditatie diepzinnige verhaaltjes vertelt waar Bodai geen moer van snapt en waar hij zich alleen maar kwaad over maakt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai – in training
  3. Bodai –  De grote slagerij
  4. Bodai – Een verdwenen hoofd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens