• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – het uitdelen van de rijst

Bodai – het uitdelen van de rijst

26 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Ze liepen samen het bos in en verzamelden een grote hoeveelheid sprokkelhout. Inmiddels was het warm aan het worden en Kaun begon tussen een paar stenen een klein vuur te maken. Hij gaf Bodai een juk met twee emmers en vroeg: Kan jij water halen en wat vingergras meenemen?’ Bodai liep richting rivier, op de begroeide oevers liepen geiten en op een heuveltje zat een herderinnetje die hem nieuwsgierig gadesloeg. Ze informeerde of Bodai nieuw was en de jonge monnik maakte een instemmend gebaar en vervolgde met zijn emmers water zijn weg naar het kamp.

Daar was het water op na het wassen van de rijst. Kaun bood aan de rijst verder te bereiden als Bodai het  vingerkruid in stukjes hakte. Kort erna resoneerde het  bamboebos en veroorzaakte een laag onderbuik geluid en klonk de  Samadhi Pada sutra. Na een tijdje meldde Kaun dat ze zo gingen eten en nodigde Bodai uit vast op het bed te zitten. Uit het bos arriveerden de vier magere asceten die ook op hun bed plaats namen. Bodai pakte hun bedelnap.

Ze begonnen te zingen:

Patañjali, Gonarda jodo makada

Seppo harana…

Tijdens het zingen deelde Kaun de rijst uit en toen hij bij Naman kwam hield deze zijn hand boven zijn bedelnap en liep Kaun door naar Bodai. Vervolgens werd het vingergras gepresenteerd en nam Naman daar wel een paar blaadjes van. Allen hieven hun bedelnap op  tot de sutra afgelopen was. Na het eten gaf Kaun zijn metgezellen een klein beetje warm water waarmee ze hun bedelnap afwasten. Kaun haalde in het zelfde pannetje het afwaswater weer op maar Washpa had zijn water opgedronken. Daarop verdwenen de vier net zo geruisloos als ze gekomen waren.

Kaun nodigde Bodai uit mee te komen, hij wilde hem wat laten zien. Ze liepen naar de rand van het bamboebos, naar de cameliaboom. Daar goot Kaun het afvalwater bij de boom en zei samen met Bodai: Namu kie Butsu, Namu kies o, Namu kie ho. Kaun mompelde dat hij Bodai niets hoefde te leren en de jonge man grinnikte en dacht aan zeven jaar geleden toen hij samen met Padma voor het eerst overgebleven eten bij een boom gegooid had. Zij zongen weliswaar een andere sutra, maar het kwam op het zelfde neer. Maar hier, hier zaten misschien maar een of twee overgebleven rijstkorreltjes in het afwaswater. Kaun zag waar Bodai naar keek en zei: ‘We roven ook niet zoveel uit de natuur, wat vingergras en voor zes man  twee kommetjes rijst.’

Het ging Bodai boven de pet.  Roven? Die rijst was toch niet gestolen en het vingergras groeide in het wild, die heb ik niet gestolen. Een klein beetje uit z’n hum zei Kaun: ‘Kom we gaan mediteren’. Samen liepen naar de open plek in het bamboebos. Op de open plek was er verder niemand en Kaun wees Bodai een plaatsje aan. Hij vouwde zij benen over elkaar, sloot zijn ogen en wiegde zijn bovenlijf heen en weer tot hij een was met de aarde, een onwrikbaar rotsblok.

Even hield hij zijn ogen nog gesloten tot zijn blik niet meer naar buiten gericht was. Het schemerde toen hij zijn ogen opende, een licht briesje speelde met de bamboebladeren. Een gevoel van verbondenheid, van samenzijn kwam over hem, langzaam versmolt hij met de eeuwigheid. Vanuit de bamboe maakte zich eeuwenoude patriarchen los, broodmager uit steen gehouwen, met lange haren en baarden, ze waren vergroeid met wingerd en kamperfoelie.

Een van hen sprak: ‘Bodai, Bodai, wat is dit? Wat speelt zich voor jou ogen af, wat zie je.’ Hij haalde rustig adem en concentreerde zich op zijn buik. De tweede patriarch sprak: ‘Glinster en weerspiegeling zie de maan.’ Groot en glanzend scheen een volle maan door de bamboe, de haas in de maanvlekken keek hem met gloeiende ogen aan. Tot zijn ontsteltenis merkte Bodai  dat rond hem heen het vingergras zienderogen groeide, dwars door zijn knieën heen, zijn armen waren er mee omstrengeld. Bodai ging terug naar zijn ademhaling, zijn buik rees rustig op en neer, hij keek naar de patriarchen die er uitzagen als bosgeesten, overwoekerd met klimplanten. De derde sprak: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden, moge alle wezens gelukkig zijn.’

Ineens was er gekraak van bamboe en keek Bodai op. Een dikke slager vluchtte in paniek door het bos met een troep wilde, woest schreeuwende  zwijnen in zijn kielzog. De vier patriarchen riepen: ‘Red alle levende wezens opdat iedereen gelukkig is’. Achter de zwijnen liep een woeste horde sadhu’s monniken, gerespecteerde abten van beroemde kloosters, heiligen heremieten die allemaal riepen: ‘Grijp die moordenaar, grijp die moordenaar. Het vinger gras kleurde rood en hadden gezichtjes, het vingergras riep: ‘Gijp die moordenaar, grijp die moordenaar’. De patriarchen riepen: ‘Moge alle wezens gelukkig zijn, alle wezens.’ Langzaam verstomde de kreten van de slager, het gejoel van de Saddhu’s en monniken zwol juist aan, het vingergras draaide zijn gezichtjes naar Bodai, vanaf de maan sprak de haas: ‘Vingergras is lekker, ik lust geen zwijnenvlees.’ Het vingergras riep: Haasje, haasje, eet ons opdat wij boeddha’s worden.’ De haas begon te lachen en zei: ‘Ik ben slechts glitter en weerspiegeling in de ogen van wie mij aanschouwt. Ik ben slechts de spiegel op de kaptafel van de koningin, glans en glitter, spetter en stralend. Vraag jezelf om boeddhaschap en Indra  zal het je geven, er is slechts spetterende glittering, stil maar stil maar, het komt goed, morgen is het weer dag.  De Aap, de Otter en de Jakhals zorgen voor jullie.’

Bodai concentreerde zich op zijn buik en hoorde een stem die Taiso riep. Vanuit het bamboe maakten de vier patriarchen zich los. Kaun zei zachtjes: ‘Kom Bodai, we gaan Taiso doen’ en begon te tellen een, twee, drie, vier…Acwajit, Naman, Bhadrika en Washpa strekten hun handen uit naar hun tenen en kwamen weer om hoog, naar hun tenen en weer omhoog. Bodai stond op en rekte en strekte mee.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai – Varsika (de regentijd)
  3. Bodai – tempelkat vangt vleerhond
  4. Bodai – de wakkere monnik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is capituleren
    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens