Zonder leger en wapens kan je geen fysieke oorlog voeren.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhisme
Pools boeddhistisch centrum tijdelijk toevluchtsoord vluchtende Nepalezen uit Oekraïne
Sommige Nepalezen die in het centrum aankwamen vertelden dat ze meer dan 150 km hadden gelopen om de Poolse grens te bereiken. Enkele vertelden dat ze onderweg naar de grens gedrogeerd en beroofd waren.
Over Theologie deel 9 – Opbouw van de Kerk(en)
Hebben leken ook iets te vertellen? Nou, als ik het allemaal goed begrijp: niet. Natuurlijk mogen zij zeggen wat ze willen, zolang het maar binnen de lijntjes van de kerkelijke leer blijft. Kleur je buiten de lijntjes, dan ben je zondig bezig.
Neushoorn of schaap?
De slimme boeddhist conform de Khaggavisana soetra (praktijk).
Guy – Over wedergeboorte…
Reïncarnatie vindt géén énkele grond in de buddhasasana. In de Dhamma is geen plaats voor een ‘zelf’, een ‘ik’, een ‘ziel’ (P. atta) dat de dood overleeft. Alle fenomenen, dingen, verschijnselen zijn immers ‘zelfloos’ (P. anatta), d.i. ze bezitten geen enkele stabiliteit, geen ‘zelf’, geen ‘ik’, geen ‘ziel’.
Is de golf herboren, worden wij herboren?
Wij leven verder in de door ons gestelde acties die een invloed hebben op nieuwe gebeurtenissen, mensen, omgeving. Wij leven verder in de genen van onze kinderen, herinneringen van onze nabestaanden of denkwijze die we voor een stukje overgedragen aan de mensen om ons heen.
Dick – Scherp van de snede
Momenten van aanwezigheid en eenheid liggen binnen handbereik. In alles wat je doet, kun je het oefenen. En je zult zien: er ontgaat je minder, je wordt er wijzer van. Maar het is lastig.
China weigert Tibetaans gebied open te stellen voor buitenlandse onderzoekers
Het rapport meldt ook dat de afwijzing van aanvragen van toeristen om het land te bezoeken was toegenomen rond politiek gevoelige tijden, waaronder de verjaardag in maart van de opstand van 1959 in Tibet tegen het Chinese bewind en de verjaardag van de Dalai Lama in juli.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
De structuur en organisatie van de sangha.
Geen dood, geen vrees (19) – Kunst te leven
De kunst te leven is voor mij zo lang mogelijk op een voor mij acceptabele manier door dit leven te gaan. Alles is veranderlijk, dus ongetwijfeld zal ik de normen die ik nu heb voor wat kwaliteit van leven is, aanpassen, zoals ik dat eerder heb gedaan.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 1
De sociale en religieuze context. In deze bijdrage schetst Pascal Versavel de sociale en religieuze context waarbinnen het boeddhisme als religieuze beweging ontstond.
Lhasa afgesloten van buitenwereld na overlijden Tibetaanse zanger Tsewang Norbu.
De zanger stak zichzelf in brand uit protest tegen de bezetting van Tibet.
Dalai Lama treedt voor het eerst in twee jaar in openbaar op
Duizenden Tibetanen, onder wie monniken, nonnen, parlementsleden, de voorzitter van de Centrale Tibetaanse Administratie (CTA) en zijn ministers in ballingschap waren bijeengekomen voor de spirituele toespraak.
Vrijdag Zindag – Gesneuvelde godsbeelden
Gelovigen geven naast hun wereldbeeld hun godsbeeld een grote beurt. De bombardementen hebben alle slapende vragen wreed gewekt. De goddelijke eigenschappen die het in vredestijd misschien nog wel hielden, liggen nu onder vuur.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – inleiding in een serie
Het eerste ‘asociale’ beeld is dat van boeddhisme als een ascetische zoektocht belichaamd in de vorm van een beoefening. Hoewel de Boeddha het extreme ascetisme van sommige van zijn tijdgenoten afwees en een middenweg aanprees tussen hedonisme en ascese, wordt het ‘ascetisch’ genoemd omdat het de wereldse aspiraties en sociale banden verwierp.
Aandacht voor de (eigen) dood
Je beseft dat je de dingen niet tot morgen of volgende week of volgend jaar kunt uitstellen, want morgen kan voor jou misschien nooit komen.
‘China richt zich op boeddhisme om religie uit te roeien’
In haar poging zich het Tibetaans boeddhisme toe te eigenen, probeert de CCP China op te werpen als de grondlegger van het Tibetaans boeddhisme en niet India.
Vrij & onbezorgd – wat er ook gebeurt
Wanneer de wereld chaotischer wordt en we de controle dreigen te verliezen, schieten we in oude angsten en bezorgdheden.
Guy – Perfecte aandacht (P. yoniso manasikara)
Perfecte aandacht = aandachtig, systematisch onderzoek dat de beoefenaar aanspoort tot onderscheiden en analyseren. Door yoniso manasikara onderkent de yogi de ware aard van de verschijnselen, fenomenen, dingen (P. dhammas), i.c. hun ontstaan en vergaan.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
‘Politici gebruiken al hun doortraptheid als er verkiezingen aankomen. De ander wordt gebruikt als boksbal, met als doel media-aandacht te krijgen. Hoe gevaarlijker de andere partij wordt afgeschilderd, hoe meer zendtijd je krijgt.’
Peking wil extreme invloed op Mongools boeddhisme
De kwestie van de verklaring over de reïncarnatie van de 10e Jetsundamba (JD) krijgt steeds meer aandacht in Mongolië. Dit religieuze hoofd en de hoogste gereïncarneerde lama van Mongolië, wordt beschouwd als derde in de boeddhistische hiërarchie na de Dalai Lama en de Panchen Lama.
Leef simpl – verbinding
Hoeveel mensen heb ik in mijn leven gekend – al dan niet goed of intiem – die er ook weer uit verdwenen. Andere interesses. Verminderde gemeenschappelijkheid. Verdwenen liefde
Boeken – Anicca — Sleutel tot Bevrijding
Dit boek van Guy Dubois handelt over de essentie van Dhamma. Over de dingen in de leer van de Boeddha die er echt toe doen. Zonder franjes. Ontdaan van vormelijke uitingen. Ontdaan van decor en decorum. Ontdaan van buddharupa.
De WIL van Arthur Schopenhauer
Volgens Schopenhauer wordt de WIL voorstelling. De voorstelling is de dagelijkse werkelijkheid. De werkelijkheid, die daar achter ligt, is niet stoffelijk, maar mentaal volgens hem. Wellicht is het juister om te stellen dat die werkelijkheid niet waarneembaar en niet definieerbaar is.