• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De schaduwkant van niet-weten

Taigu – De schaduwkant van niet-weten

23 november 2022 door Taigu

Uit de (fictieve) Handelingen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal:

Voorzitter: “Ik zie het Kamerlid X bij de interruptiemicrofoon staan:”

Kamerlid X: “Voorzitter, via u stel ik graag een vraag aan de minister voor Stikstof. Klopt het dat Tata Steel in IJmuiden het bedrijf is met de grootste uitstof van stikstof in ons land?”

De minister: “Ik weet het niet.”

Kamerlid: “Voorzitter, als de minister het niet weet, kan zij de Kamer dan zo spoedig mogelijk van de juiste informatie voorzien over de gestelde vraag?”

De minister: “Ik weet het niet.”

Kamerlid X: “Voorzitter, niet weten lijkt eigen te zijn aan de bewindslieden van dit kabinet. Ik gebruik daarom graag twee citaten die ik ontleen aan een column van de heer Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad van 18 november 2022: ‘Geen mens weet wat niet weten is’ en ‘Ook jij weet wat niet weten is’. Kan de minister nu terzake komen en ons laten weten wat zij niet weet?”

Voorzitter: “Mijnheer X, zijn deze twee citaten niet met elkaar in tegenspraak?”

Kamerlid X: “Voorzitter, dat weet ik niet. Ik parafraseer slechts.”

Voorzitter: “Ik begrijp het. Dan geef ik nu de gelegenheid aan de minister om te antwoorden op de vraag van mijnheer X.”

De minister: “Ik weet het niet.”

Voorzitter: “Nu weet ik het ook niet meer. Ik schors de vergadering voor een ogenblik.”

– o – o – o –

Taalkunstenaarschap kan Hans van Dam niet worden ontzegd, al komen sommige van zijn woordspelletjes neer op een gebruikmaken van de verschillende semantische connotaties van een gelijkluidend woord, bijvoorbeeld het woord ‘weten’. Bij het weglaten van een duidelijke context rijst de vraag of een argeloze lezer er niet door kan worden misleid. Tenzij de auteur bewust uit is op de imitatie van het soort ogenschijnlijke paradox dat regelmatig voorkomt in de dialogen van klassieke zenmeesters met leerlingen die nog geen weet hebben van hun eigen onwetendheid.

Hans van Dam mag schrijven wat hij wil. Maar als het soort niet-weten waarover hij het heeft, datgene is wat Taigu vermoedt, dan ligt dit ver voorbij het conventionele weten, zoals er in de wereld van zen ook sprake kan zijn van wijsheid voorbij alle wijsheid.

De realisatie van dit type niet-weten bezit geldingskracht binnen een bepaald spiritueel domein, maar is niet in tegenspraak met het conventionele weten in het publieke of private domein. Stel je voor, je komt in een gehuurde ruimte aan voor de jaarlijkse sesshin. Bij de ingang tref je de penningmeester aan van de organiserende sangha. Deze zegt: “Volgens mij heb jij je bijdrage in de kosten nog niet voldaan.” Jij: “Ik weet het niet.” Het moge duidelijk zijn dat dit antwoord in de gegeven samenhang niet tot in het oneindige houdbaar is. Ergo: in dezelfde zenkring kan op het ene moment het conventionele weten en op het andere het niet-weten aan de orde zijn.

Dit moet worden gezegd, omdat niet-zelf, niet-weten, niet-doen en de overige ‘nieten’ van zen en andere boeddhistische tradities anders een verlammende uitwerking kunnen hebben op de maatschappelijke praktijk. Mede in het voetspoor van Brian Victoria’s boek Zen at War uit 1997 spreken wij nu openlijk schande van de collaboratie van aartsconservatieve zenkerken bij de wandaden gepleegd uit naam van het ultranationalistische bewind van het keizerlijke Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tojo Hideki (1884-1948), Japans premier van 1941 tot 1944, werd om zijn aandeel in die wandaden terdoodveroordeeld door het naoorlogse tribunaal voor het Verre Oosten. Vóór zijn executie bood hij zijn verontschuldigingen aan voor zijn verantwoordelijkheid. Hij zei dus niet: “Ich habe es nicht gewusst” (“ik heb het niet geweten”), een regelmatig refrein van Duitse verdachten van oorlogsmisdrijven bij hun berechting na WOII.

Een beroep op niet-weten kan worden gedaan binnen een spiritueel domein, en wel of niet handelen is een keuze die iedere beoefenaar op grond van zijn of haar gewetensvrijheid kan maken, met dien verstande dat deze keuze niemand ontheft van verantwoordelijkheid voor de wet. Het blijft veelzeggend dat het georganiseerde boeddhisme in Nederland zich aanvankelijk niet een gepaste houding wist te geven toen de minister van Justitie in 2015 in een brief aan de Tweede Kamer aangaf de Boeddhistische Unie na een reeks van misbruikschandalen verantwoordelijk te houden voor het opstellen en handhaven van een ethisch richtsnoer voor boeddhistische leraren (link: https://boeddhistischdagblad.nl/auteurs/59642-boeddhistisch-integriteitsbeleid-in-het-transparantietijdperk/). Maatschappelijk gezien wordt passief zwijgen niet meer geaccepteerd; wat is opgezet als een vriendschapsvereniging heeft zich onder druk moeten ontwikkelen tot een daadwerkelijke koepel. Uit dit voorbeeld blijkt dat engagement van al dan niet geëngageerd boeddhisme in tal van situaties dan ook niet onverplichtend is.

Het kan niet genoeg gezegd worden: woorden doen ertoe en woordspelletjes, hoe creatief ze mogen zijn, uiteindelijk eveneens. De schaduwkant van woordspelletjes, zeker als ze met de regelmaat van de klok worden herhaald, kan zijn dat beoefenaren op het verkeerde been worden gezet. Op zichzelf staand delen tal van boeddhistische tradities, verdeeld als ze zijn in kleinere kernen, in een feitelijke staat van maatschappelijke onvermogen door de exclusieve nadruk die zij leggen op de ontwikkeling van het individuele en het spirituele. Laten we dit gemis ook een keer spontaan, zonder schandalen, durven benoemen, en evalueren waar we in dit opzicht staan. En misschien moeten we Hans van Dam uitdagen eens een toepasselijk gedichtje te wijden aan de precieze relatie tussen weten en niet-weten.

— Taigu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Hans van Dam, herhalingen, tweede kamer, woorden

Lees ook:

  1. Goff – Namen en bijnamen
  2. Wijsheid in de taal
  3. Dick – Woorden
  4. Guy – Woorden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    24 november 2022 om 09:14

    Ik zou het niet doen, maar uuuh ik weet het niet!

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens