• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Goff – Namen en bijnamen

Goff – Namen en bijnamen

10 januari 2021 door Goff Smeets

Er is een tijd geweest dat ik het boeddhisme aanhing en mezelf als boeddhist kenbaar maakte. Er moest dan wel naar gevraagd worden want zelf begon ik er nooit over. En uit mijn uiterlijk, woordgebruik of inrichting van mijn woning was niet af te leiden dat ik welk -isme dan ook aanhing.

Een paar decennia geleden ben ik opgehouden met mezelf desgevraagd ‘boeddhist’ te noemen, een beslissing die ik in dit stukje zal toelichten.

Maar eerst effe iets over de kwalificatie ‘autonoom boeddhist’ die bij mijn naam staat. Ik heb die bijnaam niet zelf verzonnen, de BD redactie heeft het gedaan en ik leg me daar zonder protest of mopperen bij neer. Het zijn nu eenmaal anderen die je met een bijnaam dopen. Mijn roepnaam is Goff. Dat is een van de afkortingen van een van de namen die mijn ouders me destijds hebben toebedeeld: Godefridus Jacobus Antonius Maria.

Ik ben opgehouden mezelf boeddhist te noemen toen ik mezelf geen boeddhist meer voelde. Ik was vijftig jaar oud / jong en snapte dat iedereen overal ter wereld met hetzelfde worstelt. En dat overal ter wereld middeltjes en techniekjes voorhanden zijn om de blauwe plekken van de worsteling te verzorgen. En dat er niet meer en niet minder in zit dan elkaars blauwe plekken te respecteren en op verzoek te verzachten. Let wel: op verzoek.

Inmiddels heb ik een forse hekel ontwikkeld aan het ‘boeddhisme’. In het Oosten is het al eeuwenlang tot een regelrechte politieke machtsfactor verworden. In het Westen is het sedert een halve eeuw een missionaris-project van rondreizende prekers uit Japan, Tibet, Sri Lanka, Thailand, Indonesië et cetera. Die prekers hebben ook in NL volgelingen gekregen. Tientallen zo niet honderd gecertificeerde (transmission!) volgelingen houden er in NL een missie-praktijk in enige vorm op na: zie de BD-rubriek ‘Agenda’. Allemaal zelfbenoemde weldoeners. Missionarissen, kortom.

Voor de dhamma is geen boeddhisme nodig. Shakyamuni heeft zoals velen voor en na hem iets ontdekt, ergens achter gekomen. Hij heeft het niet zelf uitgevonden. En net zoals dhamma-ontdekker Shakyamuni (lang geleden overleden) ben ik geen boeddhist. En net als dhamma-ontdekker Armando (in 2018 overleden) ben ik geen armandoïst. En net als dhamma-ontdekker Hans van Dam (alive and kicking) ben in geen damnist. En net als dhamma-ontdekker Goff ben ik geen goffist.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Goff Smeets Tags: agenda, Armando, autonoom, boeddhist, dhamma, Goff, Hans van Dam, hekel aan boeddhisme

Lees ook:

  1. Goff – Namen en bijnamen
  2. Goff – Hoezo ’boeddhist’ ?
  3. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  4. Goff – Geëngageerd boeddhisme, niks te verliezen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerry Verbeek zegt

    10 januari 2021 om 14:23

    fris windje waait er door dat stuk tekst – dankjewel Goff

  2. Léon zegt

    10 januari 2021 om 19:42

    Heel lang geleden (enkele tientallen jaren) kreeg ik onverwacht een prettige en zinvolle filosofische klap van de boeddhistische molen.

    Sedertdien noem ik mijzelf boeddhist zonder ooit enige bekommernis over wat anderen „beoefening“ noemen.

    Ik begrijp echt niet waarom u moeite heeft met de benaming ‘boeddhist‘.

    U had het boeddhisme gewoon nooit moeten aanhangen. Dat wreekt zich nu.

    • G.J. Smeets zegt

      11 januari 2021 om 05:41

      “…kreeg ik onverwacht een prettige en zinvolle filosofische klap van de boeddhistische molen. Sedertdien noem ik mijzelf boeddhist.”

      En ik heb in het stukje uitgelegd sinds wanneer het -isme me niet meer interesseert en dat het om de dhamma gaat. Ontdekt door heel veel mensen en waarvan ik er in de laatste alinea van het stukje een paar opnoem. Hoop dat het wat duidelijker is, zo.

      • Léon zegt

        12 januari 2021 om 09:52

        Bij de uitgang -‘ist’ gaat het er om wat ervóór staat. Vergelijk altruïst (of socialist) met racist (of seksist).

        Met ‘boeddhist‘ is dus helemaal niets mis.

        Daarom begrijp ik u nog steeds niet, heer Smeets.

  3. Gerry Verbeek zegt

    11 januari 2021 om 08:55

    Beste Leon,

    ‘Sedertdien noem ik mijzelf ‘beoefenaar’ zonder ooit enige bekommernis over wat anderen „boeddhisme“ noemen.
    ‘andersom’ kan ook!

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    11 januari 2021 om 15:40

    Het woord boeddhisme is niet belangrijk, het gaat om het innerlijke in de mens, hij of zij die begrijpt wat Boeddha Gautama de mensheid dmv de dhamma gaf om te veranderen en er voordeel uit te halen in alle opzichten. Kijk niet naar een ander die zich boeddhist noemt en ondertussen er een onboeddhistich leven op na houdt. Zelf bestudeer ik de dhamma, leef ernaar tot mijn genoegen en probeer dat ev uit te dragen als altijd studerende in het boeddhisme.

  5. Sasa cacciatore zegt

    11 januari 2021 om 17:34

    Elk geloof wordt en werd gebruikt om mensen oorlog te laten voeren en geld te verzamelen. Daarom vond ik het prettig dat Bhoedisme niet over Goden gaat maar over ons. Jammer dat je het zo negatief ervaart dat Bhoedisme nu zo verspreidt wordt.Ik vind dat het nog steeds te langzaam gaat . Velen Geloven al lang niet meer . In mijn directe omgeving zijn er bijna uitsluitend Atheisten , die van mijn leeftijd hebben nog de Comunie opgedrongen gekregen via school en omgeving. Is toch , in mij ogen , een goed iets , dat er gesproken wordt over , hoe je innerlijke rust kunt vinden , zonder dat daar een “God” voor nodig is .En in mijn ogen als atheist onmogelijk is. Ikzelf probeer me altijd eraan teherinneren dat hetnietuitmaaktwie watdoet. Als ik maar probeer om goed tedoen , anderemensen die beslissingen nemen die al dan niet verkeerd zijn kan ik nietsaan doen . Neem ik ook de schuld of ergernis niet van over.Ben pas 20 jaar bezigom Bhoediste worden , en soms voel ik me minder Bhoedistisch dan de andere dag. Wij als Westerlingen leven al Duizenden jaren anders , en is voor veel dan ook onbegrijpbaar.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  •  Geen dood, geen vrees (29) – terugkeer
  • Verlichting is geen goeroe
  • Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik
  • Boeddha in de bajes – Mag het menswaardiger!
  • Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens