• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – slapen op de plek van een overledene?

Bodai – slapen op de plek van een overledene?

24 november 2022 door Zeshin van der Plas

Bodai krijgt de slaapplaats van een dode man aangeboden. Hij vraagt aan de zwerver die hem begeleidt: ‘Op de plek van een overledene?

‘Prima plek, hoor, hij is 86 geworden en dat is lang niet gek voor een bedelaar.’

Bodai begon zijn plekje voor de nacht in te richten en vroeg aan zijn weldoener: ‘ Hoe mag ik u aanspreken, mijn naam is Bodai.’ De man begon te lachen en zei: ‘Ik ben hier de grootste flapuit en ik heet Kaun, dan verblijven hier ook nog Acwajit, Naman,  Bhadrika en Washpa.

Toen Bodai zijn bedelnap op zijn bed plaatste zei Kaun: ‘’ Mooi daar hoef je ook niet meer naar te zoeken.

‘Die heb ik gekregen van Edie, de vrouw waar ik je over vertelde.’

‘Gekregen, vroeg Kaun verbaasd, dus je hebt hem niet zelf gezocht.’

‘Nee, en anders had ik er wel een gekocht, je moet toch ergens uit eten.’

Kaun begon te schateren van de lach, en zei: ‘En waar wilde je die kopen?

‘Op de markt natuurlijk.’

‘En jij bent in de veronderstelling dat je een bedelnap kunt kopen, als je een hele gedreven bedelaar bent mag je niet eens geld aanpakken, hoe wil  je dan iets kopen? Laat me die nap eens bekijken.’

Bodai overhandigde zijn bedelnap aan Kaun die met een lepel wat  krassen in de lak maakte. Er kwam een lichtbruine kleur tevoorschijn waar een gekartelde streep in te zien was.

‘Ja wat ik al dacht,  het is een kapala’ , zei Kaun, hoe kwam je ook alweer aan dat ding?’ ‘Hij was van de opa van de overleden man van Edie.’ Kaun draaide de nap om, aan de onderkant zag hij een rood merktekentje waar Bodai geen aandacht had geschonken. Kaun zei: ‘Wel,  zo’n cadeautje zou ik ook wel gehad willen hebben, nu weet ik niet of ik er wel goed aan heb gedaan om je hiermee naar toe te nemen.’  Inmiddels kwamen er een paar broodmagere en pezige figuren de kampplek oplopen. Een van hen vroeg: ‘Hebben we visite, Kaun?  Een beetje verward zei Kaun:  ‘Ja,…eh, kijk hier eens naar.’ De man pakte de nap aan en na de onderkant bekeken te hebben zei hij: ‘ Het is duidelijk dit is de kapala van de oude Asita’.  Kaun wees op Bodai en zei: ‘En hij daar heeft dat ding van een vrouw in Wakali gekregen.’

De man haalde zijn hand door zijn lange baard en zei: ‘Nou, dan moet hij maar bewijzen dat hij ‘m waard is’. Bodai begreep steeds minder van het gesprek en vroeg:  ‘Wat is er nou zo bijzonder aan een kom die je voor een paar roepie op elke markt kunt kopen, hij is niet eens mooi afgewerkt, hij is niet rond en er zitten allemaal onafgewerkte bobbels in.’

‘Washpa leg jij eens uit aan meneer wat er zo bijzonder aan deze kom is. ’Washpa haalt zijn eigen kom tevoorschijn en laat deze aan Bodai zien. De jonge monnik zegt: ‘Ja die is net zo lelijk als die van mij.’

‘Maar vind je niet dat ze op elkaar lijken?’

‘Nu je het zegt, hij heeft de zelfde vorm als die van mij en er zitten de zelfde bobbels in.’ Washpa zegt: ‘Als je aan  je yogatraining begint krijg je als eerste opdracht om drie jaar bij de ghats (lijkverbrandingsplaats) te verblijven en je mag niet eerder eten dan nadat je een schedel hebt gevonden waar je je bedelnap van maakt. Jij hebt daar de bedelnap van een van de meest gewaardeerde yogi’s in handen, de eerwaarde Asita.’

‘Oké,’ zei Bodai,  ik zal er zuinig op zijn.’

‘Maar dat is nog niet alles’,  zei Washpa, ‘wat is de ziel van jouw kom?’ Bodai was inmiddels wel gewend geraakt aan vreemde vragen en hield wijselijk zijn mond. Hij pakte zijn kom en keek naar het merktekentje en zag dat het de afbeelding van een slakje was. Toen hij zijn kom weer omdraaide lagen de laatste  waterdruppels op de grond. De kom was helemaal leeg, de vraag was nu makkelijk voor hem en hij antwoordde Washpa:  ‘De ziel van mijn kom is haar leegte.’  Bodai grinnikte inwendig toen hij de verbazing van de bedelaars zag en vervolgde:  “Is er ook iets te eten, iets om mijn kom mee te vullen, ik heb sinds vanochtend niks meer gehad.’

Onmiddellijk veranderde de  houding  van de  bedelaars,  een van hen zei: ‘Nee er is niks, alles is op. Hoe zou je kunnen ontdekken waar gevoelens vandaan komen als je vervuld bent van schuld, pijn, onmacht ? Hoe kun je ontdekken wat honger is als je nog honger hebt? Twee bedelaars gingen tegenover Bodai zitten en hij zei: ‘Was mijn antwoord niet goed, zijn jullie nu boos?’

De bedelaars zeiden niks maar Bodai, overtuigd van zijn goede antwoord,  ziet hoe de zwijgende bedelaars voor hem steeds indrukwekkender worden. Uiteindelijk zegt hij om de stilte te doorbreken: ‘Ik heb zes jaar bij meester Bibashi gestudeerd en zeven jaar onder leiding van lama Arala. Iedereen die maar een paar jaar in zijn klooster verbleef wordt geëerd om hun grote wijsheid en inzicht.’

Het was alsof de vijf bedelaars zich verhieven en een glans uitstraalden die het bamboebos in een gouden gloed zette.  Naman, de oudste van de bedelaars nam het woord: ‘Hoe komt het dat je bij lama Arala in de leer bent geweest?

De jonge monnik zegt: ‘Meester Bibashi heeft een aanbevelingsbrief geschreven waardoor ik zonder problemen in zijn klooster ben opgenomen.’

De stem van de bedelaar wordt zacht en mooi van klank als hij vraagt: ‘ En hoe ben je bij meester Bibashi terecht gekomen?’

‘Die heeft mij toen ik zes jaar was van straat opgeraapt, ik was van huis weggelopen en ik mocht bij hem wonen.’

‘En jij wilt nu aanspraak maken op hun kennis en goedheid,… Zijn wij bedelaars?  Ik zie hier maar één  bedelaar die met de gestolen goederen van heilige lama’s loopt te pronken. Vertel me, wat kun je  ‘ je zelf ’ noemen?’

‘Hoe bedoelt u?’

‘Precies zo ik het zeg, wat kun je duiden wat jezelf,  wat jou is. Wat heb je niet van een ander gekregen, je leven? Van wie heb je je leven gekregen, is dat  jezelf, wat is een zelf? Je volgende vraag is:  ’Wat is een zelf?’

De glans in het bamboebos nam af alsof de zon onder ging, de vijf mannen zaten naast elkaar met gekruiste benen op het middelste bamboebed. Een van hen zei: ‘Ga slapen, word een met de schemer, laat je wegdrijven in het duister van de nacht. Als de zon opkomt omarmen we de wereld van de zintuigen weer. Laat je nu wegdrijven op de wereld van blindheid, tot je door de nacht heen kunt kijken.’

Als in een droom gaat Bodai liggen, zijn tas met de handdoek als kussen onder zijn hoofd  drijft hij weg op de geluiden van het bamboebos.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zeshin van der Plas Tags: bodai, klooster

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai – Varsika (de regentijd)
  3. Bodai – tempelkat vangt vleerhond
  4. Bodai – de wakkere monnik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens