Misha is onder de indruk van het oude Sovjet sanatorium-complex buiten Kiev waar een Tibetaans Boeddhistisch Centrum komt. Het ligt midden in de bossen en vrijwilligers zijn beetje bij beetje bezig de gebouwen op te knappen zodat ze daar retraites kunnen geven.
Boeddhisme
Loslaten – deel 1 – Hechten
Hechten is in de eerste plaats een fysiek overlevingsmechanisme, dat gericht is op het verkrijgen van voeding, maar het is ook en vooral een emotioneel overlevingsmechanisme, een aangeboren neiging om nabijheid en geborgenheid te zoeken en zo veilig te zijn en te kunnen omgaan met pijn, angst en bedreiging.
Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´
Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?
Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.
Onder leiding Chinese president Xi – boeddhisme in Tibet wordt een sprookje
Sinds Xi de macht heeft geconsolideerd, is de CCP meedogenloos geweest en heeft zij gekozen voor een tweeledige aanpak om de religie van Tibet uit te roeien en te siniseren.
Boeken – dichter bij de ziel
Het boek wandelt langs levensvragen. Levensvragen zijn trage vragen. Zij hebben tijd nodig. Het zijn vragen waarop niet één, twee, drie hapklare antwoorden te vinden zijn. Trage vragen onthullen stapsgewijs.
Guy – Perfecties (P. paramitas, paramis)
Al wat naar bevrijding voert laat zich niet doctrinair insluiten. Alle paramis zijn (be)oefeningen in/naar perfectie die de dhammanuvatti van samsara tot nibbana brengen.
Misha in Oekraïne (4) – Misha komt terug en dit is Zhuravka
Vijf explosies door Russische bommen of raketten in Kiev. Zondagochtend. Misha zit nog buiten de stad in het Nyingma Dharma Centrum waar hij opnamen heeft gemaakt.
Huilen om Dogen
Ryokan Taigu en Eihei Dogen behoren beide tot de culturele helden van Japan. Ryokan, de rondreizende zenmonnik en dichter, leefde in de tweede helft van de achttiende en de eerste helft van de negentiende eeuw. Hij had een bijzondere voorliefde voor het werk van Dogen, de religieuze vernieuwer die zo’n vijfhonderd jaar eerder het zenboeddhisme in Japan een nieuwe impuls had gegeven.
Dalai Lama neemt in Tsuglagkhangtempel deel aan jaarlijkse ‘Mani Dhondrup’ gebeden
Vorige maand werd in de Tsuglagkhang tempel in Himachal Pradesh’s Dharamsala een gebed voor een lang leven voor de Dalai Lama aangeboden door de leden van de Sakya traditie van het Tibetaans boeddhisme.
Over Theologie 20 – Het Nationaal Socialisme
Het Nationaal Socialisme? Wat heeft dat in godsnaam met theologie te maken? Nou, het hangt er maar vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Ik denk dat iemand die iets over theologie wil weten niet om het Nationaal Socialisme heen kan.
Tibetaanse delegatie biedt zandmandala aan ter gelegenheid van het platina jubileum koningin Elizabeth
De 14e Dalai Lama van Tibet stuurde via de Tibet Foundation een speciale boodschap aan de Koningin, die vrijdag aan de Prins van Wales werd overhandigd.
Pinksteren: een nieuw mens worden
In de zentraditie staat eigen kracht voor hoe wij ons in de meditatie openstellen. Door steeds weer de stilte in te gaan op het kussen, te luisteren naar wat gezegd wil worden, openen we ons vanzelf voor de werking van andere kracht.
Misha in Oekraïne (3) – Zhuravka de bodhisattva
Zonder een spoor van aarzeling klinkt uit de gesproken app van vrijdag Misha’s stem: ‘Zhuravka is echt een bodhisattva met duizend ogen en duizend armen’.
De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
Als je niet oppast kan boeddhisme worden vervormd in de mal van het al te menselijke wensdenken in termen van houvast waar geen houvast is. Op iedere stap loert de dreiging van zelfbedrog. Door zijn ontkenning van het bestaan van een onsterfelijke ziel (atman) heeft het boeddhisme in zijn lange wordingsgeschiedenis vaak gekampt met een ‘nihilistisch’ imago.
Guy – Boeddhanatuur (P. buddhatta)
De Boeddhanatuur is altijd aanwezig, maar niet altijd merkbaar. Door middel van meditatie kan de boeddhanatuur ervaren worden. Aangeraakt. Gevoeld. Geproefd worden.
‘Alle wezens zullen sterven, want het leven eindigt in de dood’
“Mijn oma, Heer, is gestorven. Ze was versleten, op jaren, ze had de eerbiedwaardige leeftijd van honderd en twintig jaar bereikt.”
de Boeddhistische blik- Dark Red Forest
Een portret van de jaarlijkse retraite van duizenden Tibetaanse nonnen in kleine houten huisjes gedurende de 100 koudste dagen van het jaar bij het Yarchen Klooster op het uitgestrekte Tibetaanse plateau.
Filmmaker Babeth VanLoo eregast op BAFF-festival in de VS
Wegens haar eigen films en werk met het Boeddhistisch Filmfestival Europa (BFFE).
Dick – Boeddha zijn
Waar en in wat ook boeddha vinden, dat is mijn enige zorg in dit leven. Zelfs de grootste snoodaard herbergt een boeddha.
Geen dood, geen vrees (30) – Anatman
Anatman is in het boeddhisme in onze traditie een belangrijk gegeven, het inspireert me tot op het bot en geeft me ruimte voor steeds meer inzichten, steeds diepere inzichten.
Het jaar 2022 – dag 153 – blaartrekkendehellen
Het zijn mensen die de drukte op luchthavens veroorzaken. Wat doen ze daar?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Als de rook om je hoofd is verdwenen
Roken was in de jaren voor de oorlog zo gewoon, als je niet rookte behoorde je tot de kleine minderheid. ‘Roken was gezond.’