In het begrijpen en de aanvaarding van het eeuwige proces van ontstaan en vergaan verbergt zich onze bevrijding.
Boeddhisme
Loslaten
Het zich neerleggen bij wat is, is aanvaarden
Aanvaarden is berusten
Bewust accepteren is opbloeien
Opbloeien is herboren worden
Dick – Alles is één
Dat alles één is, wordt in de wandeling al gauw een moordende dooddoener die onverschilligheid camoufleert. Maar als ik er vanuit de stilte naar kijk, is ‘t het mooiste en dankbaarste geschenk dat denkbaar is.
Tanka
alzheimer
B’eter – Shojin Ryori
Shojin Ryori is de naam van de Japanse zen-kloosterkeuken die we in een wat vreemde vorm ook in het Westen kennen onder de naam ’macrobiotiek’. Ene meneer Kushi heeft de kloosterkeuken geanalyseerd en in een soort dieetachtig concept gehesen met een hoop ‘do’s and don’ts’, wat veel mensen afschrikt. De enige ‘don’ts’ in Shojin Ryori zijn: ‘geen vlees, alcohol, en andere drogerende middelen.
De anti-consensusboeddhist
Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.
‘Evam me sutam’, aldus heb ik gehoord
In het vervolg van dit sutta gaat de Verhevene over tot een van de meest diepzinnige uiteenzettingen over de centrale leer van het boeddhisme, namelijk die over het ‘niet-zelf’ (anatta).
Pelosi provoceert China regelmatig over schenden van mensenrechten
Een van de eerste buitenlandse reizen die zij ondernam nadat zij tot parlementsvoorzitter was opgeklommen, was het leiden van een delegatie van het Congres naar Dharamsala, India, voor een ontmoeting met de Dalai Lama, die zij een jaar eerder in Washington had ontvangen.
Rechten van vrouwen in door China bezet Tibet verslechterd
In april hebben zes mensenrechtendeskundigen van de VN in Genève een gezamenlijke verklaring afgelegd waarin zij er bij China op aandrongen verantwoording af te leggen voor de arrestatie, detentie en verdwijning van drie Tibetanen, onder wie een vrouwelijke lerares Rinchen Kyi.
Sta ik daar wat stof te vergaren…
Er zullen wel steeds wat steekjes loszitten aan mij, ruimte en gelegenheid om anderen op te nemen in mijn hart.
DHAMMA-ZAADJES — Deel III
Onderken zélf met groeiende nieuwsgierigheid en penetrerende opmerkzaamheid de onderliggende waarheid die zich in deze woorden en concepten verschuilt. Want elke stap die je zélf zet, maakt alles duidelijker. Geschikter. Maakbaarder. Verstaanbaarder.
Yarchen Gar boeddhistische novice nonnen teruggestuurd naar Tibet voor ‘heropvoeding’
Vanwege quota die het aantal nonnen in Tibet beperkt, gingen ze naar het grote klooster in Sichuan. De lange arm van de CCP vond hen daar.
Het jaar 2022 – dag 214 – breinzit
De geest en de fysiotherapeut.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – We are awakening…
Drie jaar geleden pelgrimeerde ik gedurende zes weken met een kleine internationale groep gevorderde vipassana-yogi’s in Majjhimadesa—het Middenland waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en tenslotte het parinibbana bereikte.
Binnenkort in het Amsterdamse straatbeeld – groene graffiti voor MI
Na de drukpers en het net nu groene graffiti in Amsterdam, krijt dat na een paar weken weer verdwijnt. Hoe boeddhistisch kan het zijn. Vergankelijkheid.
De drie kenmerken van ons bestaan
De dharma bekeken door de ogen van een leek.
Een win-win situatie
Voor het ‘schoon’ en ‘reukvrij’ houden van 200 cm2 huid – oksel, schaamstreek en bilnaad – en het zich ‘fris’ willen voelen wordt er gemiddeld een keer per dag gedoucht. In veel gevallen zelfs twee keer. Dit terwijl het grootste gedeelte van de bevolking nauwelijks beweegt en transpireert.
Taigu – Breuklijn door de menselijke conditie
Van bovenaf roepen mensen in de put. Ik hoor ze zich verlustigen in de weerkaatsing van hun mantra’s.
Noodtoestand in Birma met zes maanden verlengd
Het besluit volgt op de aankondiging van de SAC vorige maand van de executie van vier anti-coup activisten, onder wie een naaste bondgenoot van Nobelprijswinnaar Aung San Suu Kyi.
Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad
Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.
Guy – De Boeddha was geen profeet
‘De Boeddha zei dat hij alleen de weg wijst. Hij leert je hoe je moet zwemmen. Maar hij zwemt niet voor jou. Als je wilt dat de Boeddha voor je zwemt, kan je alleen maar verdrinken.’
Tweeluik
…
De virtuele denkster 380
…
Dick – Aan de slag
Waarom toch die wil om te weten wat ‘het’ boeddhisme is? In elk stukje over dat onderwerp lees ik de onuitgesproken wens om te tonen of uit te leggen wat het ware boeddhisme is. Hou toch op