Kunstzinnigheid kun je omschrijven als ‘betrokkenheid op een als mooi ervaren werkelijkheid’. Religie staat op soortgelijke wijze voor ‘betrokkenheid op een als heilig ervaren werkelijkheid’. In religieuze kunst komen schoonheid en heiligheid samen.
Boeddhisme
Wetenschapper wint Nobelprijs – toont aan dat werkelijkheid niet echt is
In 1935 zei Einstein dat de ontdekkingen over de aard van de basisdeeltjes waaruit alles in de wereld bestaat, inclusief mensen en voorwerpen en de ruimte zelf, fundamenteel onjuist waren. De kwantumfysica als theorie werkte alleen als de deeltjes niet onderworpen waren aan de regels van tijd en ruimte.
Sogenji desu: KAIRO
In Sogenji veranderde iedereen daarom dan ook langzaam maar zeker in een Michelin-mannetje. Want zolang je er maar niks van zag, mocht je net zoveel kleren dragen als dat er onder je samugi (zenpak) paste. En dat was best veel.
Boekbespreking – Je weg vinden in het daoïsme
Het daoïsme is een manier van leven en denken. Hierin zijn verschillende opvattingen en benaderingen ontstaan, die in teksten voor het nageslacht zijn bewaard. Niet om deze als een leer te volgen, maar om erover verder door te discussiëren. Het inzicht ontstaat daarbij in het proces.
Een boeddhist mag wel een potje lachen…
Ik maakte vroeger deel uit van een sangha waar lachsalvo’s regelmatig de gompa vulden en liefdevolle vriendelijkheid gepaard ging met soms een extreme vorm van humor. Ook de monniken konden er wat van. Soms werd het zwart voor de ogen van het lachen.
Giving it all away
Wat is vrijgevigheid wél en niet volgens Boeddha?
Droevig afscheid van slachtoffers moorden in Thais kinderdagverblijf
Op dinsdagochtend waren veel lichamen van de jonge slachtoffers aangekleed als dokter, soldaat of astronaut – wat ze later wilden worden – voordat ze ’s avonds zouden worden gecremeerd.
Sogenji desu: ROHATSU
En dat kostte zoveel kracht, dat ik op een gegeven moment de linkerhelft van mijn gezicht niet meer voelde. Ik had toch geen hersenbloeding!? Zou de ene kant van mijn gezicht nu slap naar beneden hangen?
Loenen – Informele herdenkingsbijeenkomst Janny en Alex
Janny de Boer (64) en Alex de Haan (65) waren twee boeddhistische leraren die ruim twintig jaar de cursus Ontdek het Boeddhisme gaven. Onlangs zijn beiden overleden en daarom is er zaterdag 15 oktober een herdenkingsbijeenkomst.
Het jaar 2022 – dag 284 – karmaoorlog
Hoe laf moet je zijn om uit het zicht raketten op mensen af te vuren?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
When we do not understand…
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen.
Verantwoordelijkheid nemen – ‘Een dringende behoefte binnen het boeddhisme van onze tijd’
Een van de meest prangende vragen die sinds de oprichting van de Sangha is gesteld, is in hoeverre boeddhistische monniken betrokken moeten zijn bij de wereld. Door de aanhoudende crisis in Myanmar is die vraag meer dan ooit relevant.
Sogenji desu: TAKUHATSU
Hoewel de meeste Japanners – of ze nu wel of niet iets gaven – buitengewoon vriendelijk waren, was er toch ook wel een aantal die met wilde armgebaren duidelijk maakte dat ze niet gediend was van zo’n schreeuwende monnik op de stoep…
Het jaar 2022 – dag 283 – herkenning
De angst voor het andere, RK, het boeddhisme.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Genade
Als we in de Sutra van Kuan Yin zingen: ‘Neem dan je toevlucht tot Kuan Yin en niets zal je nog deren’ wil dat dat niet zeggen dat een bovennatuurlijk wezen uit de wolken zal nederdalen. Het betekent wel dat mededogen de natuurlijke respons is op ons lijden. Het vermogen van Kuan Yin om al die verschillende gestalten aan te nemen is haar vermogen om te responderen op wat deze concrete situatie vraagt. Lijden en mede-lijden resoneren natuurlijkerwijze met elkaar.
Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu ook in Engelstalige versie
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen. Ricard ontkent overigens zijn betrokkenheid bij dit wangedrag.
Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’
Mathieu Ricard: ‘Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was.’
De androgyne ideaalmens in het boeddhisme
Zoals gezegd, het boeddhisme dat overgedragen wordt uit Azië is belast door culturele vooroordelen over de seksen; denk maar aan de regels voor pijdragers, waar nonnen als ondergeschikt aan monniken behandeld worden. En helaas hebben boeddhisten uit het Westen zoals jij en ik hun eigen set vooroordelen vanuit onze cultuur en opvoeding
Sogenji desu: KUFU
“En… wat heeft zo’n jaartje in een Japans zenklooster je nou gebracht?”
Het jaar 2022 – dag 282 – herkenbaarheid
Een bezempje om de diertjes niet te vertrappen vertraagt de gang en we hebben haast.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Taigu – Met voeten in verschillende werelden
Het gebeurt met grote regelmaat bij het slapen gaan. Ik leg mijn hoofd op het kussen, trek mijn dekbed over me heen, en dan opeens begint in mijn bewustzijn het Onze Vader zich te spreken, of zelfs te zingen, terwijl ik mijn lippen niet beweeg.
Over Theologie 38: Dommamismen (II)
De cursus Theologie gaat verder met hindoeïsme (les 34) en boeddhisme (les 35). Ik voeg er zelf maar het jaïnisme aan toe.
India – IBU viert Abhidhamma Divas aan de GBU
Het evenement begon met het aansteken van de lamp en het aanbieden van bloemen aan het Boeddhabeeld door de hoofdgast en andere hoogwaardigheidsbekleders.
Sogenju desu: TOSHI KUMI
Je denkt aan Kama Soetra, maar het wordt doodordinair strontscheppen in een zenklooster