• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Hel en verdoemenis

Hel en verdoemenis

27 maart 2023 door Zeshin van der Plas

Ik kom uit een christelijk nest, mijn vader was een Katwijker, en Katwijk daar stroomt samen met de Rijn de Bijbelbelt in zee. Gereformeerder kun je het niet hebben. Op zondagen was er geen ontkomen aan- de kerkdienst was door het hele dorp via de draadomroep te horen. Draadomroep was een luidsprekerkast waarvan de ontvanger op een centraal punt stond met daaraan een schakelaar die je op vier standen kon zetten. De 1 was Hilversum 1, de 2 Hilversum 2 en dan kon je nog twee buitenlandse zenders kiezen.

Maar in Katwijk was de vier de kerkomroep. Op de kansel stond een microfoon die aangesloten was op de draadomroep en in de zomer stonden op zondag overal de ramen opeen en waren hel en verdoemenis duidelijk te horen. En heel soms hoorde je ‘god is liefde’ maar wat dat dan zou moeten zijn, het had niets te maken met ‘god houdt van je’. Gelukkig waren mijn ouders al naar Leiden verhuisd dus hadden wij (mijn broer, zus en ik) er alleen tijdens de vakanties last van. Hoewel er thuis elke avond uit de bijbel voorgelezen werd en we naar de zondagschool moesten is ons toch veel bespaard gebleven. Leiden was niet zo christelijk. Maar des ondanks heeft die opvoeding wel diepe sporen na gelaten. Maar een medaille heeft twee kanten- mijn opvoeding heeft er ook voor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar bevrijding van schuld en boete.

Via het christendom, Hare Krishna, macrobiotiek en vipassana ben ik bij zen uitgekomen en vier mensen hebben op deze zoektocht hun stempel gedrukt waarvan er misschien nog een van in leven is. Een daarvan was Theo, hoe toepasselijk (geschenk van god) we dronken vaak koffie in een koffiebar die ‘van Engelen’ hete. Theo sympathiseerde met de Rozenkruisers en heeft veel moeite gedaan om mijn vastgeroeste visie los te weken en waar hij gestopt is heeft Tangen Roshi zijn taak overgenomen. Hoe frappant dingen in je leven zijn, daar kom je pas achter als ze achter je liggen. De andere twee personen waren vrouwen, mijn overleden ex en mijn eerste zenlerares. Theo en Tangen Roshi waren tegenpolen die elkaar perfect aanvulden en samen met de twee vrouwen en zeker niet te vergeten de spaarzame goede vrienden zit ik hier achter mijn toetsenbord om dit te schrijven.

Ik heb van Theo geleerd om mensen wakker te schudden, iets wat niet in dank wordt afgenomen, vaak is de wekker naar mijn hoofd gesmeten met de kreet: ‘Gek, weet je hoe laat het is, laat me slapen’. Van Tangen Roshi heb ik ‘droomfluisteren’ geleerd, platvloers gezegd is dat veren in iemands kont steken en je dan als de keizer zonder kleren ‘en publiek’ rond te laten paraderen. Hij gebruikte je als jojo en kon je naar believen omhoog of omlaag bewegen, totdat je niet meer achter de worst aan ging die hij voor je neus hield. Hij gooide je constant terug om het zelf uit te zoeken, zijn grootste kreet was ‘nothing grasp’. Het enige wat hij deed was dienstbaar zijn, dienstbaar om je uit de droom te helpen. Hij fluisterde dingen in je oor waarvan je wel wakker moest worden.

‘Kijk zie je die ster, haar licht heeft er honderd miljoen  lichtjaar over gedaan om hier te komen, de ster op zich is al lichtjaren geleden geëxplodeerd. Waar kijk je naar, je ziet een ster die er niet meer is. Denk je dat het universum er wakker van zal liggen als deze planeet onleefbaar word? ‘Nothing grasp’

In de schoot van mijn ex word ik gewiegd en getroost terwijl de ander mijn tranen droogt en Theo zegt: ‘Het is geen metafoor, waar klamp je je aan vast, denk je dat het echt is? Denk je dat je een betere wereld moet maken dat dat de zin van het leven is? Dit, hier, is de zin van het leven. Er is geen antwoord op de vraag van de zin van het leven.’

Het zoeken naar de zin van het leven heeft me veel ontnomen- namelijk het leven leven, nu overkomt het leven me. Elk mens loopt op hetzelfde levenspad, waarbij veel mensen zoeken naar iets; kapitaal, status, liefde, noem maar op. Ik ben zelf naar Japan gegaan voor verlichting (die ik al bij mij droeg). Ik loop net als de rest van de mensen op hetzelfde pad, maar ben niet meer op zoek. Ik leef intenser nu ik niet meer zoek.  De enige optie is niets meer vast pakken, niet dat, dat makkelijk is, maar als je het nu niet doet. Op een gegeven moment wordt het van je afgenomen. ‘Nothing grasp’ is als een mislukt huwelijk, loslaten is pijnlijk, maar vasthouden is pijnlijker.

Dit leven bestaat eigenlijk maar uit 1 ademhaling, telkens weer opnieuw dezelfde ademhaling. Als je dit snapt weet je dat de miljoenen dingen in deze ene ademtocht die je nu neemt, dezelfde als je laatste is. Trachten deze ademtocht vast te houden, met al zijn verschijnselen er in, is graaien in de leegte. Wat kun je er over zeggen? Denk je dat de woorden die ik schrijf echt zijn? Kun je ze vast pakken? Niet een van deze woorden is echt, ze zijn allemaal waardeloos. Als je denkt dat wat je begrijpt echt is…kun je het meenemen? Denk je dat het wijsheid oplevert? Een rugzak vol wijsheid belemmert je vrijheid Waarom is iedereen zo druk bezig, alleen voor deze ene ademtocht Een heel leven bezig met ’dit is van mij’ Als deze ademhaling stokt, stokt het totale universum. Een heel leven bezig zijn deze ene ademtocht vasthouden is het gedrag van een dief. Laat het los, laat het vrij, bind jezelf niet aan een illusie. Elke ademtocht is je eerste en je laatste met alles er in. Als je van mening bent dat er meer in het leven zit, dan mis je het. Als je dat snapt is (je) leven een eindeloze ademtocht met alles er in. Ik ben ook uit Leiden verhuisd maar krijg door de geopende ramen van deze verdorde wereld nog steeds wekkers naar mijn hoofd.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zeshin van der Plas Tags: bijbelbelt, hel en verdoemenis, Japan, Katwijk

Lees ook:

  1. Hel en verdoemenis
  2. Meneer Orokana
  3. Hel en verdoemenis
  4. Westers boeddhisme en de invloed daarvan op de Aziatische maatschappij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dhyan Willem zegt

    29 maart 2023 om 22:29

    De ‘zin’ van het leven is, “dat je er zin in hebt” hoorde ik ooit iemand zeggen.
    Ik vond (en vind) dat een mooie uitspraak en onderschrijf die van harte.
    Dat hoeft je er niet van te weerhouden, anderen te helpen, van dienst te zijn, i.i.g. aardig te bejegenen, als dat op je pad komt.
    Maar al die ‘geloven’, levensopvattingen, e.a. clubjes zijn daar m.i. niet voor nodig.
    “geloof niets, ervaar alleen’ hoorde ik ooit een Indiase wijze, in India, zeggen.
    Dat was/is me uit het hart gegrepen.
    Dhyan Willem

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens