‘Alle levende wezens zijn mijn kinderen’ (Shakyamuni Boeddha)
Mahayana
Derde editie Boeddha Festival Rotterdam op 28 januari
Het boeddhisme kent vele stromingen en groeperingen, die zich op het Boeddha Festival presenteren. Gedurende de hele dag zijn er lezingen en workshops van sprekers en leraren in het boeddhisme.
Enkele opmerkingen over het mahāyāna
Het karakter van een soort strenge zuiverheid en ontstegen-zijn aan de wereld, dat het vroege boeddhisme eigen was, wordt door het mahāyāna welbewust afgelegd.
Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.
De Boeddha sprak tot allerlei mensen: koningen en prinsen, brahmanen, boeren, huisvrouwen, bedelaars…. Wat hij onderwees werd toen ‘Buddhavacana’, het woord van de Ontwaakte genoemd. Nadat er een orde voor monniken en nonnen was gevormd, legde de Boeddha, naar gelang er behoefte aan was, beetje bij beetje de gedragsregels voor kloosterlingen vast in de Vinaya. Het geheel van de toespraken van de Boeddha werd de Dhamma genoemd.
Christian Thomas Kohl – Het einde van het boeddhisme in Azië?
De Chinese overheid was niet in staat om het Tibetaans boeddhisme van buitenaf te vernietigen. Maar de kans om het van binnenuit te vernietigen is groter. Om dit te doen hoef je het boeddhisme als een religie van bevrijding alleen maar te transformeren in deze wereld als een mix tussen een komedie en een bloedige tragedie.
Tonglen – de praktijk van geven en nemen, shit en zuivering
Tonglen is van oorsprong een boeddhistische oefening om met de essentie van ons mens-zijn in contact te komen. Het is een meditatievorm om liefde en mededogen in ons te versterken. Het is een oefening om via een rustig en stapsgewijs proces het hart te openen.
Jong Maitreya niet per se voor jongeren
Op 9 december zal Jong Maitreya officieel ‘aftrappen’ met een speciale dag over boeddhisme in het dagelijks leven.
Geslaagde boeddhistische cultuurdag bij Suiren-Ji
Cultuur en boeddhisme niet meer weg te denken in Bemmel.
Ontwaken is geen luxe
Twitter blijft een eindeloze bron van inspiratie. Enkele dagen geleden kwam ik een uitspraak tegen van Pema Chödron: ’Times are difficult globally; awakening is no longer a luxury or an ideal. It’s becoming critical’. (De tijden zijn globaal moeilijk; ontwaken is niet langer een luxe of een ideaal. Het wordt cruciaal.)
Nieuwe dageraad van boeddhistische verdraagzaamheid
Ik begin het boeddhisme pas te kennen door de doctrines van zen los te laten en de praktijk van theravada te betrekken bij mijn aandacht beoefening. Is het niet wonderlijk?
Een knagend gevoel van onrust over mahayana
Wanneer is men in het opkomende mahayana het spoor van het oerboeddhisme kwijtgeraakt? Nagarjuna kende het nog en Vasubandhu ook. Men zegt dat Chih-I, de stichter van de Tientaischool, de laatste is geweest die het boeddhisme van de Boeddha in evenwicht probeerde te houden met dat van China.
Op mijn grafsteen mag staan: ‘Hij was een zegen voor anderen’.
Het boeddhisme stelt dat er een groter geheel is, dat alles met elkaar verbonden is. Dat vind ik belangrijk.