Een sanghalid dat er al jaren kwam, reageerde met een begripvolle lach: de sangha leuk? oh, god, nee. De sangha is zwaar kut.
Dzogchen
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …eindeloos gelijkhebberig discussiëren
Het ‘kostbare’ gelijk willen hebben, kan ook voortkomen uit een geloof dat als we een conflict hebben er een kloof zou zijn in onze verbondenheid. Als we dit conflict kunnen opheffen door de ander te overtuigen van ons gelijk zou de kloof overbrugd zijn.
‘Eerste Tibetaans boeddhistische tempel in 2019 in Ierland geopend’
Volgens de volkstelling van 2016 is het aantal boeddhisten in Ierland gegroeid tot 10.000 — een stijging van 11 procent in meer dan zes jaar.
Tibetaanse Dzogchenmeester Tang rinpoche geeft les in Rotterdam
Zhiltrul Choni Rangshar rinpoche, ook bekend als Tang rinpoche, is een gerespecteerde Dzogchen meester in Bhutan en abt van een belangrijk klooster in Bumtang, Bhutan. Behalve als het land van het Bruto Nationaal Geluk staat het land ook bekend vanwege de vervolging van niet-boeddhistische andersdenkenden.
Tweespraak – ‘We zitten in een tredmolen, die ons maar opzweept naar meer consumptie’
We hoeven niet meer, zoals onze evolutionaire voorouders, te volharden in de illusies van het ‘zelf’. Het is niet meer nodig dat we onbevredigd blijven zoeken naar meer, beter en anders. We kunnen gaan inzien dat de slechtheid die we het karakter van de vijand toedichten een illusie is. Het boeddhisme gaf ons behalve een diagnose van het lijden van de mens ook een therapie.
Tweespraak – slechte en goede mensen
Mensen beoordelen mensen binnen een aantal seconden en de eerste indruk is vaak blijvend.
Tweespraak – mindfulness voor zich schuldig voelende moralisten
Mindfulness meditatie maakt je er bewust van hoe gevoelens een startpunt kunnen zijn van je hypnotische gedrag. Door dit grotere bewustzijn wordt de hypnose zwakker. Dat kan een resultaat zijn van mindfulness, van oordeelloos gewaarzijn.
Veel waardering uit boeddhistische tradities bij de dood van bön abt Menri Trizin Luntok
Uit verschillende boeddhistische tradities, onder andere door de zeventiende Karmapa Ogyen Trinley Dorje, is met bijzondere belangstelling en eerbetoon gereageerd op het overlijden op veertien september dit jaar van de abt van het bön Menri klooster in India, de 33e Menri Trizin Lungtok Tenpai Nyima.
Tweespraak – ‘Behoeftes hebben we, of we nu verlicht zijn of niet’
Spiritueel wakker zijn kan alleen in het NU ervaren worden, daarom wordt bij Dzogchen gesteld dat het pad en het doel één zijn. Wakker bewustzijn is een bewustzijn zonder geloof, vrij van behoefte aan controle, vrij van conditionering, vrij van welke agenda of strategie dan ook.
Tweespraak – ‘Je doet dus niets in deze oefening, je bent gewoon’
In de meditatieoefening houd je jezelf voor dat je zo natuurlijk mogelijk probeert te zijn. Gedurende de gehele meditatie laat je je ervaringen precies zo zijn als ze zijn. Dit doe je door gewoon te ZIJN.
Tweespraak – ‘Gedachtes krijgen gewicht, omdat ze passen in een bepaald geloof’
Luuk: Meditatie wordt vaak als de belangrijkste methode gezien om spiritueel wakker te worden. Bij mediteren maak je je los van je verplichtingen en afleidingen, waardoor er een optimale situatie ontstaat om in rust te komen in relatie met de overlever. Zoals inmiddels bekend is de overlever in het geheel niet spiritueel geïnteresseerd. Integendeel zelfs, deze is bezig zich te handhaven in zijn wereld van ik tegenover de ander.
Tweespraak – ‘Iemand met de geloofsvergissing gelooft dat ze weinig waard is
Luuk: ‘Je bent niet je lichaam, je bent niet je emoties, je bent niet je geloof, je bent niet de groep waar je bij hoort, je bent niet je bezittingen.’