• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden

Dzogchenmeester Chögyal Namkhai Norbu (79) overleden

3 oktober 2018 door de redactie

Chögyal Namkhai Norbu, een gerespecteerde dzogchenmeester, boeddhistisch geleerde en leider van de internationale dzogchen-gemeenschap, is op 79-jarige leeftijd in het Merigar West boeddhistisch centrum in Arcidisso, Italië overleden. Norbu gaf meer dan 50 jaar les in de Tibetaanse boeddhistische leer van dzogchen.

Geboren in 1938 in Tibet, werd Norbu als kind erkend als een emanatie van dzogchenleraar Adzom Drugpa en boeddhistische lama Shabdrung Ngawang Namgyel. Toen hij 16 jaar oud was, ontmoette hij zijn belangrijkste dzogchenleraar Rigdzin Changchub Dorje.

Als hoogleraar Tibetaanse taal- en letterkunde aan het Instituut Universitario Orientale in Napels van 1962 tot 1992 was Norbu een toonaangevende autoriteit op het gebied van Tibetaanse cultuur. Hij publiceerde vele boeken over geschiedenis, Tibetaanse geneeskunde, astrologie, Bön en andere Tibetaanse volkstradities.

Norbu was een van de eerste leraren die dzogchen naar het Westen bracht. Vandaag de dag heeft de Internationale Dzogchen Gemeenschap centra over de hele wereld, waaronder de VS, Mexico, Australië, Rusland en China.

Dzogchen, ook Atiyoga genoemd, is het belangrijkste van de negen yana-systemen (voertuig, pad, weg, instructie) van de nyingmaschool in het Tibetaans boeddhisme. De naam is een samenvoeging van “Dzogpa Chenpo” (“Grote Perfectie”). In het westen wordt het vaak met de laatste benaming aangeduid. De opvatting in dzogchen is dat Verlichting niet buiten een persoon zelf gezocht hoeft te worden, maar onmiddellijk aanwezig kan zijn in de pure, oorspronkelijke natuur van de geest, het bewustzijn.

De nyingma onderscheidt een indeling in negen voertuigen, paden. De basis hiervan is een vroegere indeling vanuit India om de instructies van de historische Boeddha te systematiseren. Dat was oorspronkelijk een indeling in drie voertuigen, die bestond uit śrāvakas, pratyekabuddhas en bodhisattvas. Door de nyingma zijn hier drie voertuigen van outer yoga ( naar buiten gericht ) en drie voertuigen van inner yoga ( naar binnen gericht ) aan toegevoegd. De voertuigen van de inner yoga zijn Mahāyoga, Anuyoga and Atiyoga. Dzogchen is aan de top van dit systeem. Het onderscheid ligt in het wel dan niet reeds verworven inzicht van degene die de instructies ontvangt. Iedere lagere vorm van instructie wordt in de hogere vorm herhaald.

In de dzogchen wordt de geest, het bewustzijn omschreven als het oerbegrip, een aanwezigheid die er altijd is geweest. Het wordt gekarakteriseerd door kwaliteiten als bijvoorbeeld spontaniteit, helderheid, volledige vrijheid, oorspronkelijke puurheid en waarachtigheid en intrinsiek bewustzijn. De ware natuur van de geest, het bewustzijn is niet toegankelijk via logische analyse. De geest creëert de verschijningen in de wereld, de plaats van het menselijk lijden. Al deze verschijningen worden echter geacht illusoir te zijn. De onwetende geest gaat ervan uit, dat zijn creaties (de verschijningen) echter in de realiteit bestaan en is onwetend van zijn ware natuur van oorspronkelijke puurheid en waarachtigheid. De techniek om door te dringen tot de oorspronkelijke waarachtigheid is om de juiste activiteiten te ondernemen, die er op gericht zijn een aantal obstakels te verwijderen. Hierna zal de geest, het bewustzijn alle valse gedachten en ervaringen weten te elimineren en zijn eigen ware natuur weten te herkennen.

Bron Lions Roar. Omslagfoto site BUN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dzogchen, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Chögyal Namkhai Norbu, dzogchen, Italië, oprichter, overleden, westen

Lees ook:

  1. Ehipassiko – Je verlicht bewustzijn  (Marc Wenselaers)
  2. Khenchen Sherab Gyaltsen Amipa rinpoche (83) overleden
  3. Veel waardering uit boeddhistische tradities bij de dood van bön abt Menri Trizin Luntok
  4. ‘Joods boeddhist’  Marc Lieberman (72) overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    4 oktober 2018 om 09:37

    Redactie, graag aandacht voor de laatste alinea:

    In de dzogchen wordt de geest, het bewustzijn omschreven als….
    Bij een van de omschrijvingen wordt “intrinsiek bewustzijn” genoemd.
    Verwarring.
    De ware natuur, het bewustzijn…
    Waarom wordt nu ineens dat begrip ‘de ware natuur’ opgevoerd?
    Verwarring.
    De onwetende geest gaat ervan uit….
    Waarom wordt nu ineens dat begrip ‘de onwetende geest’ genoemd?
    Verwarring.
    Tenslotte: Hierna zal de geest..zijn eigen ware natuur weten te herkennen.
    Mag het een beetje helderder opgeschreven worden?
    Met groet.

  2. Henk van Kalken zegt

    5 oktober 2018 om 12:30

    Dit is niet in drie woorden op te schrijven, Piet.
    Namkhai Norbu Rinpoche heeft vele jaren adembenemende teachings gegeven waarvan ik er vele via de Webcast heb gevolgd en sommige in zijn tegenwoordigheid. Essentieel in dzogchen is de ‘Direct introduction,’ waarbij de leraar de leerling introduceert in zijn ware natuur. Die natuur is in zichzelf perfect en iedereen is in het bezit ervan. Het gaat over hetzelfde wat de Boeddha ontdekte. Sommigen noemen het de Boeddhanatuur, of de Verlichte Staat. In veel tradities moet je die bereiken, in dzogchen bezit je hem al. Dzogchen is geen traditie, geen leer of een boek, maar een staat van zijn, Dzogpa Chenpo, de grote perfectie. Als het je echt interesseert: Rinpoche heeft een boek geschreven dat goed vertaald is, het heet: dzogchen-onderricht en is een Asoka-uitgave. Ik denk dat artikelen hierover, hoewel nuttig, nauwelijks weer kunnen geven wat het werkelijk inhoudt allemaal.
    Ik heb in 2015 iets over dzogchen voor het BD geschreven
    Je kunt dat nog wel vinden.

    Met groet,
    Henk

  3. Piet Nusteleijn zegt

    8 oktober 2018 om 13:52

    Henk, fijn dat er iemand reageert.
    Je zegt “het” met jouw woorden al weer heel wat helderder dan in die moeizame laatste alinea. Dank.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens