• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

22 mei 2017 door Arjan Schrier

Hoewel het alweer ruim twee maanden geleden is dat ik schreef over mijn ervaringen als monnik in Thailand en ik ook al weer terug ben in de gematigde klimaatzone, heb ik toch het toetsenbord er maar weer bij gepakt. Het is leuk om ook over de laatste twee maanden die ik februari en maart in Myanmar (Birma) en Thailand heb doorgebracht wat te schrijven. In oktober 2016 ben ik na een wijding in de tempel in Waalwijk boeddhistische monnik geworden. Dezelfde maand ontmoette ik Duitse monniken in de Langesebold tempel. Onder wie de bhante Mokkhitta uit Hamburg, hij nodigde me uit op tudong, welk idee voor mij zo aantrekkelijk was dat ik alleen al om die reden monnik gebleven ben. Tudong is het met minimale middelen rondtrekken.

foto Arjan Schrier

De volgende dag is het wakker worden met een behoorlijke privacy. De hut staat tegen de oever van de rivier, waar ik ook in ga badderren, en heeft veel open veld eromheen.  Als monnik heb je meestal een eigen kamer, maar toen ik nog in mijn eigen woning woonde zag ik alleen iemand als ik daar zelf voor koos. Zonder veel flexibiliteit in de omgang red je het niet als novice.

foto Arjan Schrier, rivier met uitzicht op klooster

Met Mokkhita heb ik afgesproken om ’s morgens om zeven uur te gaan voor de pindabat, wanneer het goed licht is. Bij de brug aangekomen krijgen we gelijk een grote hoeveelheid giften, zodat we al snel klaar zijn. Mokkhita wil echter verder over de brug naar het dorp. Maar ik zie de abt en drie monniken en twee kapiyas aankomen van het klooster net over de rivier. En ze kijken wat verstoord. Om voor hen uit ‘hun’ dorp in te gaan lijkt me flink tegen de etiquette. Vandaar dat ik dat weiger en mijn giften in de grote zak doe van een van de kapiyas. Een kapiya (letterlijk iemand die toestaanbaar maakt) helpt de kloosterlingen om binnen de regels te blijven door soms voor ze te koken, geldzaken te beheren en dergelijke. Het plan om zelfstandig te gaan sneuvelt dus snel. Lopen gaat op pindabat blootsvoets en ik blijk een diepe in de voorvoet zittende blaar te hebben. Gelukkig hebben we een rustdag. Maar ook nu, vijf maanden later, voel ik de plek als ik blootsvoets loop nog steeds.

Voldoende te eten

Na onze ronde door het dorp schuiven we aan bij het klooster waar nog zo’n acht puberende samanera’s zitten. Gelukkig hebben die nu voldoende te eten. ’s Middags zouden we weer aanschuiven voor de laatste maaltijd van de dag.

De rest van de dag spendeer ik aan zitten, beetje denken en het klooster op de berg bezoeken. Het uitzicht is weer mooi. En het weer nodigt uit tot stilzitten in de zon. De Thai werken in de volle zon ondertussen stevig door. Ook hier spreek ik Fransen en Duitsers die op de brommer langs komen rijden richting Pai. Mokkhita krijgt bij de hut bezoek van de boer met vrouw en zijn knecht die voor hem de gewassen komt besproeien. De gezochte rust ontvlied ons nog even.

De scheming duurt nooit lang in de tropen. Op een of andere manier beleef ik de avondschemer intenser omdat je weet dat het zien van kleuren snel voorbij is. Dan zijn er nog de silhouetten en tenslotte verdwijnen ook die, het is een breekbare schoonheid. Af en toe mag het van mij allemaal afgelopen zijn, het landschap, het geluksgevoel. Een chique soort dedain voor de eigen voorspoed, de ondragelijke lichtheid van het bestaan. Elke ervaring heeft nou eenmaal iets incompleets, waar nauwlijks de vinger op te leggen is. Mooie ervaringen ook. Maar om dat te zien, het is niet iets depressiefs, lukt het best als je lekker in je vel zit. Mijn lijfspreuk voor deze dagen is dan ook, ‘veel authentieker dan dit moet het niet worden’. Maar als ik loop en de omgeving zie, vermaak ik me goed zonder teveel aandacht aan dit soort beslommeringen te geven.

‘Dakpannen’

foto Arjan Schrier, dakpannen vervoer

Ook de volgende dag lopen we ‘s ochtends achteraan mee met de monniken. Daarna is het opbreken en verder richting Mud bath en hot springs. We zien veel brommers voorbij rijden die bladeren vervoeren. Tabak dacht ik eerst, maar de bladeren blijken de pannen te zijn van de daken hier. ’s Middags wordt het serieus warm. Mokkhita vindt wat schaduw, maar omdat ik weet dat hij er ook van houdt om even niemand om zich heen te hebben en ik niet geweldig zit loop ik een klein stukje verder naar een klooster wat ik zag. Daar ben ik welkom. Het is erg heet en ik ben blij even te liggen. Tegen drie uur gaat het verder, richting de Phu Klon warme bronnen. Onderweg vraag ik water (dat mogen monniken wel vragen) en krijg water uit de kraan, wat ik toch maar niet drink. Ook de lokalen zie ik alleen verpakt water drinken.

De hotsprings zijn een bekende plek voor Mokkhitta. Toen hij als leek langere tijd in het bosklooster verderop zat, ging hij hier wel eens een middagje heen op de motor. Met zijn achtergrond als heilpractiker lette hij goed op het fit en soepel blijven. Ik zou in mijn eentje niet gedurfd hebben om de oprit op te gaan, maar hij gaat aan een tafeltje zitten en wacht af. Uiteraard mogen we om niks vragen. Na tien minuten keuvelen met elkaar over de Mudita- stichting waar hij initiatiefnemer van is, en die kinderen wil helpen bij het Inly meer in Myanmar (Birma), worden we gespot en krijgen we weer ijscapuchino en een gratis warm voetbad aangeboden. Andere monniken die later in een busje aankwamen komen er ook bij zitten. Als ik met gebarentaal navraag vinden ze het geen punt dat we onze pij niet in de officiele buitendracht hebben. Dat wil zeggen beide schouders en armen bedekt door de bovenpij. Dat zou ook veel te warm en onpractisch zijn. Mijn geloofsbrief wordt met interesse gelezen. Buitenlandse monniken te voet zijn ook een soort verzetje.

De nacht brengen we door in een bossage vlakbij. Morgen verder richting fish cave.

Wordt vervolgd.
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier.
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier, dakpannen

Categorie: Arjan Schrier, Boeddhisme, Columns, Theravada Tags: Birma, blootsvoets, pindabat, Thailand, Tudong, voedsel

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)
  2. Boeddhisme en geweld
  3. Dertigduizend monniken uit Thailand en Birma gezamenlijk aan de bedel
  4. Boeddhabeelden die tegen kogels beschermen, houten fallussen – boeddhisme of volksvermaak?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.