• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage

Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage

2 juli 2018 door Joop Ha Hoek

Een Amerikaanse advocaat schrijft aan klokkenluider Andrea Winn: ‘U kent mij niet, maar ik heb gekeken naar wat er sinds 1982 in Vajradhatu en daarna in Shambhala (International) is gebeurd en ik ben blij dat er nu enige kans is dat het gezond verstand de boventoon zal voeren. Zelfs als Shambhala International niet de onverschrokkenheid heeft om de problemen het hoofd te bieden. Ik ben een advocaat met vele jaren ervaring in seksuele kwesties op de Amerikaanse werkvloer en ik weet dat als daders niet ter verantwoording worden geroepen, het voor organisaties erg moeilijk is om te genezen. Ik heb niet veel bereidheid bij SI gezien om dat te doen.’

Vrijwel elke maand publiceert het Boeddhistisch Dagblad wel artikelen over seksueel misbruik binnen boeddhistische organisaties. Zoals de afgelopen dagen over de Amerikaanse tak van Shambhala International. We vergeten soms dat het in veel sangha’s wel goed gaat, dat daar geen gevallen van misbruik bekend zijn of mogelijk helemaal niet plaatsvinden. Al die schandalen hebben te maken met misbruik van macht en honger naar seks en onderwerping. Ik ken binnen het boeddhisme  geen gevallen van ernstige fraude, waar je om kan glunderen, dat een boeddhistische leraar er met de kas van de club vandoor gaat, een lange neus trekt en zijn dagen slijt in een ver oord. Wat zou dat een opluchting zijn. Nee, het gaat over seksueel misbruik, meestal gepleegd door machtsmannen die wij leraar en leider noemen.

In de rapportage van klokkenluider Andrea Winn over tientallen jaren misbruik in Shambala International wordt een beeld geschetst van vrouwen die er alles voor over zeggen te hebben om heel dicht bij hun leraar te willen zijn. De bruiden en ook de slachtoffers van zo’n zogenaamde  Verhevene. Ze zien die leraren niet als gewone mannen met hun behoeftes, maar als een goddelijk persoon.

Ik ben ervan overtuigd dat dat ook door de boeddhistische mystieke entourage komt. Gewaden, tronen, tempels en klankschalen, wierook en houten kleppers, slabbetjes en broeders en zusters, zijne heiligheid zus en zo en eerwaarde- waarvan je je af kan vragen waarom zo’n persoon zo genoemd wordt,  vormen een decor dat in dienst staat van de leraar, afstand creëert, de leraar letterlijk op een troon zet, al of niet boven zijn volgelingen tronend. Ik zie dat als een feodaal, achterhaald gebeuren, niet passend in een modern westers boeddhisme.

Van het boeddhisme wordt gezegd dat het zich aanpast aan de omgeving, het land, de mensen waar het wordt beleefd. Er zijn sangha’s die dat inderdaad waarmaken, zoals de zen peacemakers Lage Landen of nog niet zo lang geleden in Nederland en België Tegen de stroom. Maar in veel gevallen zijn sangha’s in Europa qua entourage en uitvoering een kopie van het orthodoxe boeddhisme in verre oorden, met hun voor leken onbegrijpelijke en parallelle mystiek. Voor westerlingen onaangepast en niet democratisch. Mensen -leerlingen- die in zo’n omgeving terecht komen worden er door overdonderd, leveren hun kompas, gezond verstand en autonomie in. Lekenstudenten, psychisch geknakten, de wegkwijtrakers, die juist op zoek zijn naar zekerheden die ze in de wereld buiten niet kunnen vinden, scheren de kop kaal en gaan zich in vreemde gewaden steken en richten zich op de Leider die ook niet democratisch gekozen is. Ze worden als persoon onzichtbaar. Ze zijn de middenweg kwijt.

Het boeddhisme zou een leer zijn van verlichting maar duizenden beoefenaars zijn verwikkeld in schandalen. Seksueel wangedrag, boeddhistisch geweld in Birma, Sri Lanka, verrijking en fraude door Thaise monniken, verkrachting, moord en doodslag, hebzucht, haat en verwarring, boeddhistische leiders zoals de Dalai Lama en gesh-la (NKT) die zich omgeven met lijfwachten omdat anders de kans bestaat dat ze om het leven gebracht zullen worden.

Ik roep op om in het Westen weer normaal te gaan doen. Nee, geen beeldenstorm, wel hervormingen. We leven in 2018. De boodschap van de Boeddha heeft dat (oosters) gedoe helemaal niet nodig. Gewoon een westerseBoeddha in de polder, in de Ardennen. Uiteindelijk gaat het om mensen, de leer, niet om de franje.

De laatste dagen moet ik steeds denken aan het tientje van Lieftinck om de boel weer recht te trekken. Het was een financiële zuiveringsactie.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, op 26 september 1945, kregen alle Nederlanders tien gulden tijdens de grote geldzuivering die minister Lieftinck op touw zette. In de week waarin alle oude bankbiljetten en munten moesten worden ingeleverd – om vervolgens te worden geruild voor nieuw geld – moest men rondkomen van deze tien gulden.

Deze geldzuivering was nodig om een einde te maken aan de geldcirculaties die tijdens de Duitse bezetting waren uitgezet. Het was tegelijkertijd een oplossing voor het zogenaamde zwartgeldprobleem. Enkele mensen hadden (zwart) geld verdiend tijdens de Tweede Wereldoorlog en de regering in 1945 vond achteraf gezien niet alles even legaal. Al het papiergeld werd ongeldig verklaard en men moest een verklaring afgeven over hoe men het verkregen had.

Is het een idee om alle boeddhistische organisaties in de Lage Landen te vragen om a la Lieftinck maar zonder dat tientje op nieuwe eigentijdse leest de boel te hervormen, tronen en altaren de deur uit te doen, en de leraar zijn macht en op de loer liggend misbruik te ontnemen door een collectief van leraren aan te stellen- zoals in sommige sangha’s al het geval is, die bij toerbeurt de boel onderwijzen. En dat collectief elk jaar te verversen.

Het boeddhisme zou wars moeten zijn van aanbidding, van macht en misbruik. Er wordt gezegd dat we in een gedegenereerde tijd leven die honderden jaren kan duren. En dat het de vraag is of het boeddhisme zal blijven bestaan.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Misbruik Tags: beeldenstorm, Birma, dalai lama, Europa, gesh-la, Han de Wit, hervormingen, joop hoek, kopie, Lage Landen, NKT, seksueel misbruik, Shambhala, Sri Lanka, Tegen de stroom, Thailand, tientje Lieftinck, westen, zen peacemakers

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 175 – goede oorlog
  2. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
  3. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  4. Het boze oog en juist spreken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcel zegt

    3 juli 2018 om 09:56

    Heel goed geschreven. Boeddhisme gaat inderdaad niet om macht, uiterlijk vertoon en dergelijke. Zoek de eenvoud in je zelf en zorg zelf voor een dosis gezond verstand. Voelt dit goed of niet goed voor jou, blijf alert en kritisch. De Boeddha heeft dit ook verkondigd.

  2. G.J. Smeets zegt

    3 juli 2018 om 14:16

    “We leven in 2018. De boodschap van de Boeddha heeft dat (Oosterse) gedoe helemaal niet nodig.”

    Spijker op de kop. Voorbeeld: eergisteren is de dichter/schilder Armando overleden (kun je googlen). Die man heeft zijn lange werkzame leven met ijzeren discipline en monnikengeduld gewijd aan het begrijpen van de dood en van het gedoe waarin mensen – wij dus – verwikkeld zijn. Armando’s werk is pure dharma en ontdaan van Oosters of Westers gedoe. Hier een gedicht van hem:

    “Ik probeer me te verbergen, toch kwam ik
    te voorschijn,
    ik wilde me onzichtbaar maken, ik zocht
    een uitweg,
    ik dacht dat ik onvindbaar was, toch bleef
    ik waar ik ben,
    ik was de laatste die mezelf zag,
    die mezelf zag.

    sindsdien,
    ben ik de man die spoorloos is,
    die met harde hand verwijderd is, die
    verdwenen is, vermist,
    ik heb niets meer van mezelf vernomen.”

  3. Bertina Maes zegt

    3 juli 2018 om 20:17

    Wat een vaderlijk, patriarchaal, autoritair (=sprekend vanuit een autoriteit), mannelijk, lineair gemijmer over de man/vrouw verhouding en de leraar/leerling verhouding en dit terwijl we allen weten dat er maar 1 verhouding bestaat/werkt: van mens tot mens!
    (misschien een tip: vrouwen hebben een andere verhouding naar geld, macht, sex en TIJD, uiteraard zijn die uitingsvormen serieus gekleurd door de tijdsgeest en de locatie)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens