• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Thaise nonnen krijgen het steeds moeilijker

Thaise nonnen krijgen het steeds moeilijker

21 april 2016 door de redactie

In Thailand, dat al geteisterd wordt door schandalen met oplichting, diefstal en verrijking in boeddhistische kringen, hebben boeddhistische nonnen het ook steeds moeilijker. Op Internationale Vrouwendag, begin deze maand, werd een bhikkhunicentrum in Rayong in brand gestoken. De oorzaak van de brandstichting is nog onbekend maar duidelijk is dat het voor een vrouw niet gemakkelijk is om een boeddhistische non in Thailand te zijn.

Het centrum wordt gerund door twee vrouwen, bhikkhuni Lee, een Amerikaanse en bhikkhuni Rattanavali, een Thaise vrouw. Het centrum biedt sinds 2013 plaats aan 35 bhikkhuni en samaneri (vrouwelijke beginners). Net als andere bhikkhuni centra in Thailand noemt het centrum zich geen tempel om juridische problemen met de boeddhistische geestelijkheid te voorkomen. Het extreme geweld tegen vrouwen, zoals de brandstichting, wordt gezien als een protest tegen hun doorzettingsvermogen bij het inwijden van vrouwen die in andere bhikkhuni centra zijn geweigerd.

Boeddhistische nonnen in Thailand hebben het moeilijk om erkend te worden. Door de Thai zelf en door de boeddhistische geestelijkheid. Ze moeten hard werken om door de lokale bevolking geaccepteerd te worden, terwijl de monniken alle steun ontvangen vanwege hun verdiensten voor de samenleving. Deze last is vooral zwaar als vrouwelijke monniken vreemden zijn voor omgeving, wat waarschijnlijk het geval is met het centrum in Rayong. Centra die wel aansluiting hebben gevonden bij de lokale bevolking en plaatselijke monniken blijven gespaard.

Sinds eind 20e eeuw zijn er weer bhikkhuni’s in het theravada, nadat deze traditie in het theravada 800 jaar lang uitgestorven was. Deze nieuwe bhikkhuni’s hebben hun ordinantie in het mahayana behaald, maar volgen zelf het theravada. Over het algemeen gesproken is de ordinantie tot bhikkhuni echter in veel traditionele theravadalanden controversieel en worden de bhikkhuni’s niet altijd erkend.

De brandstichting in het centrum heeft de volle aandacht van mensenrechtengroepen maar nonnengemeenschappen zwijgen als het graf. Ondanks het toenemende aantal vrouwelijke wijdingen in het land opereert elk centrum zelfstandig en is naar binnen gekeerd. Zo ontstaat er nauwelijks een hecht netwerk van nonnen in het door monniken gedomineerde Thailand. Het gevaar is aanwezig dat door een wijziging van een paragraaf in de Grondwet, waarin de macht van patriarchale geestelijken, die erop uit zijn om het wijden van vrouwen te onderdrukken, toeneemt en ook de bescherming van religieuze vrijheid zal afzwakken.

Formeel is het de staat verboden inbreuk te plegen op de religieuze praktijken van een individu of groep. Thaise vrouwen hebben een constitutioneel recht om zich tot non te laten wijden. Een verbod tegen vrouwelijke wijding is ongrondwettig.   Om te voorkomen dat er juridische problemen met de invloedrijke sangharaad ontstaan, hebben de Thaise nonnen hun toevlucht gezocht bij de boeddhistische geestelijkheid in Sri Lanka en staan ze niet onder bevoegdheid van de Thaise Theravadatraditie.

De Thaise geestelijkheid doet er alles aan om het leven van de gewijde nonnen moeilijk te maken. Zij dringt aan op een verbod van elke wijding van vrouwen tot non op Thaise bodem. Zij heeft ook gevraagd van het ministerie van buitenlandse zaken om geen visa te verstrekken aan monniken uit Sri Lanka en andere landen die naar Thailand willen komen om er vrouwen te wijden. En verkrachten daarmee het grondwettelijke recht dat tot nu toe vrouwen hebben.

Het is pijnlijk om te merken dat Thaise monniken zich ophouden met dit soort zaken en niet alles uit de kast trekken om uit het verrotte systeem van staatsboeddhisme te raken zodat ze opnieuw het respect van het publiek kunnen krijgen. De staat vermoedt onraad en reuring en zal met de wijziging van het handvest binnen de Grondwet het beginsel van vrijheid van godsdienst doven door op schending- onder meer de wijding van vrouwen, van het boeddhisme zware straffen te stellen. En verleend daardoor steun aan de Thaise theravada geestelijkheid die nu kan uitmaken wat het echte boeddhisme is en of gewijde vrouwen daar een plek in krijgen.

Op dit moment zegt de Thaise de geestelijkheid dat de theravada bhikkhuni erflijn dood is en ook geen nieuw leven kan worden ingeblazen. Ze stelt dat dat hun verzet niet voortvloeit uit discriminatie naar geslacht, maar uit hun strikte naleving van de oorspronkelijke voorschriften in verband met vrouwelijke wijding . Nieuwe wijdingen van vrouwen zijn daardoor volgens hen simpelweg onmogelijk. Ze dreigen monniken die wel tot wijding van vrouwen overgaan te straffen. Sommigen zien het als pure vrouwenhaat.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Gezondheid, Mensenrechten, Theravada Tags: bhikkhuni Lee, bhikkhuni Ratnavali, brandstichting, diefstal en verrijking, discriminatie, Internationale Vrouwendag, klooster, nonnen, oplichting, Thailand, vrouwenrechten, wijding

Lees ook:

  1. Vrouwen nog steeds niet als volwaardig beschouwd in boeddhisme
  2. ‘Thaise vrouwen komen op voor hun recht om als monnik gewijd te worden’
  3. Henk van Kalken – Valse Guru’s
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (37)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    22 april 2016 om 09:52

    Beste redactie/joop,
    Waar staat BNN als bron voor?
    Ik zie hem vaker bij jullie artikelen maar ik ken hem niet.
    Dank en groet,
    Gerben

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.