• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tenzin Delek Rinpoche: standbeeld verwijderd, familieleden gearresteerd

Tenzin Delek Rinpoche: standbeeld verwijderd, familieleden gearresteerd

19 januari 2022 door gastauteur

Vijftien jaar na de verdachte dood in de gevangenis van de charismatische boeddhistische monnik uit Kham, is de CCP nog steeds bang voor hem.

door Lopsang Gurung

Hoevelen in het Westen herinneren zich vandaag de naam van Tenzin Delek Rinpoche? Ooit mobiliseerden velen in de wereld om deze beroemde Tibetaanse monnik van executie te redden. Maar dat was in 2002, twintig jaar geleden. De mensenrechtenactivisten dachten dat ze er tenminste in geslaagd waren de CCP ervan te overtuigen het doodvonnis van de monnik om te zetten in levenslange gevangenisstraf. Maar in 2015 hoorden ze dat Tenzin Delek Rinpoche in de gevangenis in Chengdu was overleden aan een “hartstilstand”, dat zijn lichaam was gecremeerd, en dat er geen onderzoek was gedaan naar de oorzaken van zijn dood.

Tenzin Delek Rinpoche was zo beroemd dat, ondanks buitengewone maatregelen van toezicht na de bekendmaking van zijn dood, rellen uitbraken in het Nyachu (Ch. Yajiang) district in de provincie Sichuan, waar hij was geboren. Ze werden onderdrukt door de politie die op de menigte schoot en traangas gebruikte. De autoriteiten verklaarden dat er 15 gewonden waren gevallen, maar volgens niet-officiële berichten zouden verschillende demonstranten zijn gedood. Honderden mensen werden gearresteerd.

Het Nyachu-district maakt deel uit van Kham, een van de historische provincies van Tibet, dat door China bij zijn eigen provincie Sichuan werd ingelijfd. Het geheugen van het Westen mag dan kort zijn, Tenzin Delek Rinpoche is nog altijd zeer levendig in Kham, waar verschillende familieleden van de monnik en andere boeddhisten die betrokken waren bij wat de CCP een samenzwering noemt om een standbeeld voor hem op te richten, momenteel in de gevangenis zitten.

In juni 2021 vond de politie een standbeeld van Tenzin Delek Rinpoche verborgen in Kangding, in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê in de provincie Sichuan. Zij namen het beeld in beslag en arresteerden twee boeddhisten. Zij werden vrijgelaten, maar in september deed de politie een inval in het huis van Dolkar Lhamo, de jongere zuster van Tenzin Delek Rinpoche, en nam relikwieën en portretten van de overleden monnik in beslag.

Dolkar Lhamo en andere familieleden werden vastgehouden en gemarteld. Zij werden in oktober vrijgelaten, maar Dolkar Lhamo’s dochter, Nyima Lhamo, die in New York woont, beweert nu dat zij geen contact meer kan opnemen met haar moeder, die medische problemen heeft en dringend verzorging nodig heeft. Nyima Lhamo vraagt de regering van de Verenigde Staten en internationale organisaties om de zaak op te nemen en te vragen dat haar moeder naar het buitenland mag reizen en daar medische behandeling kan krijgen.

De CCP beweert dat verschillende familieleden van Tenzin Delek Rinpoche en anderen betrokken waren bij een samenzwering om een openbaar standbeeld voor de monnik in Sichuan op te richten. Plaatselijke boeddhisten verklaarden dat de opdracht voor het standbeeld aan kunstenaars in China was gegeven, maar dat het de bedoeling was het naar India te brengen.

Tenzin Delek Rinpoche werd geboren in Litang, Kham, in 1950. Hij werd monnik, en werd door de Dalai Lama erkend als de reïncarnatie van de abt van het Jamchen chö kor ling klooster in Litang. In de jaren van de “hervorming en openstelling” na de Culturele Revolutie kreeg hij toestemming om les te geven in Kham en een klooster te bouwen in Orthok en een school in het Nyachu-district.

Tenzin Delek Rinpoche werd ook bekend door zijn bevordering van de traditionele Tibetaanse geneeskunde. In het begin van de 21e eeuw verslechterde de situatie op het gebied van religieuze vrijheid echter en kwam de monnik in conflict met de autoriteiten vanwege zijn bevordering van de ecologie en zijn beweringen dat zowel in Kham als in de Tibetaanse Autonome Regio de CCP belangrijke milieukwesties negeerde.

In 2001 en 2002 ontploften drie bommen bij onduidelijke incidenten in Sichuan, twee in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Garzê en een in de provinciehoofdstad Chengdu. De CCP beweerde dat een “terroristische Tibetaanse boeddhistische groepering” verantwoordelijk was voor de bomaanslagen, en dat Tenzin Delek Rinpoche en zijn assistent Lobsang Dhondup de leiders ervan waren. Beiden werden na een proces in Chengdu in 2002 ter dood veroordeeld.

Lobsang Dhondup werd in 2003 geëxecuteerd, terwijl het Europees Parlement, de Verenigde Staten en verscheidene vooraanstaande NGO’s protesteerden tegen wat volgens hen een politiek gemotiveerd proces was op basis van verzonnen beschuldigingen. In 2005 hebben hun inspanningen enig resultaat opgeleverd: de levenslange gevangenisstraf van Tenzin Delek Rinpoche werd omgezet in levenslange gevangenisstraf.

De CCP is van mening dat, met het verstrijken van de tijd, eens beroemde gewetensgevangenen gemakkelijk vergeten worden door de vrije wereld. Mensenrechtenorganisaties en de Tibetaanse diaspora bleven pleiten voor de vrijlating van Tenzin Delek Rinpoche, maar de zaak werd steeds minder besproken in de reguliere media.

Sommigen noemden de vervolgde monnik opnieuw toen hij in 2015 in de gevangenis overleed, of werd vermoord, en er rellen volgden. De CCP is er echter nooit in geslaagd om de herinnering aan Tenzin Delek Rinpoche uit het hart van Tibetaanse boeddhisten te wissen. Het incident met het standbeeld wordt nu aangegrepen om portretten van de monnik waar dan ook in beslag te nemen, en iedereen te arresteren die het waagt hem te herdenken of zelfs maar te noemen.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/tenzin-delek-rinpoche-statue-removed/

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Tibetaans boeddhisme Tags: China, dwang, gevangenis, standbeeld, Tibet

Lees ook:

  1. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  2. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  3. Tibetaanse winkelier na 5 jaar gevangenisstraf wegens tonen foto Dalai Lama vrijgelaten
  4. Tibetaan (20) veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf na oproep om Panchen lama vrij te laten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    20 januari 2022 om 11:46

    Laten we zijn naam nooit meer vergeten……Tenzin Delek Rinpoche……en met hem alle onbekende tibetanen verdwenen, gevangen en gemarteld in Chinese gevangenschap

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.