• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tenzin Delek Rinpoche: standbeeld verwijderd, familieleden gearresteerd

Tenzin Delek Rinpoche: standbeeld verwijderd, familieleden gearresteerd

19 januari 2022 door gastauteur

Vijftien jaar na de verdachte dood in de gevangenis van de charismatische boeddhistische monnik uit Kham, is de CCP nog steeds bang voor hem.

door Lopsang Gurung

Hoevelen in het Westen herinneren zich vandaag de naam van Tenzin Delek Rinpoche? Ooit mobiliseerden velen in de wereld om deze beroemde Tibetaanse monnik van executie te redden. Maar dat was in 2002, twintig jaar geleden. De mensenrechtenactivisten dachten dat ze er tenminste in geslaagd waren de CCP ervan te overtuigen het doodvonnis van de monnik om te zetten in levenslange gevangenisstraf. Maar in 2015 hoorden ze dat Tenzin Delek Rinpoche in de gevangenis in Chengdu was overleden aan een “hartstilstand”, dat zijn lichaam was gecremeerd, en dat er geen onderzoek was gedaan naar de oorzaken van zijn dood.

Tenzin Delek Rinpoche was zo beroemd dat, ondanks buitengewone maatregelen van toezicht na de bekendmaking van zijn dood, rellen uitbraken in het Nyachu (Ch. Yajiang) district in de provincie Sichuan, waar hij was geboren. Ze werden onderdrukt door de politie die op de menigte schoot en traangas gebruikte. De autoriteiten verklaarden dat er 15 gewonden waren gevallen, maar volgens niet-officiële berichten zouden verschillende demonstranten zijn gedood. Honderden mensen werden gearresteerd.

Het Nyachu-district maakt deel uit van Kham, een van de historische provincies van Tibet, dat door China bij zijn eigen provincie Sichuan werd ingelijfd. Het geheugen van het Westen mag dan kort zijn, Tenzin Delek Rinpoche is nog altijd zeer levendig in Kham, waar verschillende familieleden van de monnik en andere boeddhisten die betrokken waren bij wat de CCP een samenzwering noemt om een standbeeld voor hem op te richten, momenteel in de gevangenis zitten.

In juni 2021 vond de politie een standbeeld van Tenzin Delek Rinpoche verborgen in Kangding, in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê in de provincie Sichuan. Zij namen het beeld in beslag en arresteerden twee boeddhisten. Zij werden vrijgelaten, maar in september deed de politie een inval in het huis van Dolkar Lhamo, de jongere zuster van Tenzin Delek Rinpoche, en nam relikwieën en portretten van de overleden monnik in beslag.

Dolkar Lhamo en andere familieleden werden vastgehouden en gemarteld. Zij werden in oktober vrijgelaten, maar Dolkar Lhamo’s dochter, Nyima Lhamo, die in New York woont, beweert nu dat zij geen contact meer kan opnemen met haar moeder, die medische problemen heeft en dringend verzorging nodig heeft. Nyima Lhamo vraagt de regering van de Verenigde Staten en internationale organisaties om de zaak op te nemen en te vragen dat haar moeder naar het buitenland mag reizen en daar medische behandeling kan krijgen.

De CCP beweert dat verschillende familieleden van Tenzin Delek Rinpoche en anderen betrokken waren bij een samenzwering om een openbaar standbeeld voor de monnik in Sichuan op te richten. Plaatselijke boeddhisten verklaarden dat de opdracht voor het standbeeld aan kunstenaars in China was gegeven, maar dat het de bedoeling was het naar India te brengen.

Tenzin Delek Rinpoche werd geboren in Litang, Kham, in 1950. Hij werd monnik, en werd door de Dalai Lama erkend als de reïncarnatie van de abt van het Jamchen chö kor ling klooster in Litang. In de jaren van de “hervorming en openstelling” na de Culturele Revolutie kreeg hij toestemming om les te geven in Kham en een klooster te bouwen in Orthok en een school in het Nyachu-district.

Tenzin Delek Rinpoche werd ook bekend door zijn bevordering van de traditionele Tibetaanse geneeskunde. In het begin van de 21e eeuw verslechterde de situatie op het gebied van religieuze vrijheid echter en kwam de monnik in conflict met de autoriteiten vanwege zijn bevordering van de ecologie en zijn beweringen dat zowel in Kham als in de Tibetaanse Autonome Regio de CCP belangrijke milieukwesties negeerde.

In 2001 en 2002 ontploften drie bommen bij onduidelijke incidenten in Sichuan, twee in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Garzê en een in de provinciehoofdstad Chengdu. De CCP beweerde dat een “terroristische Tibetaanse boeddhistische groepering” verantwoordelijk was voor de bomaanslagen, en dat Tenzin Delek Rinpoche en zijn assistent Lobsang Dhondup de leiders ervan waren. Beiden werden na een proces in Chengdu in 2002 ter dood veroordeeld.

Lobsang Dhondup werd in 2003 geëxecuteerd, terwijl het Europees Parlement, de Verenigde Staten en verscheidene vooraanstaande NGO’s protesteerden tegen wat volgens hen een politiek gemotiveerd proces was op basis van verzonnen beschuldigingen. In 2005 hebben hun inspanningen enig resultaat opgeleverd: de levenslange gevangenisstraf van Tenzin Delek Rinpoche werd omgezet in levenslange gevangenisstraf.

De CCP is van mening dat, met het verstrijken van de tijd, eens beroemde gewetensgevangenen gemakkelijk vergeten worden door de vrije wereld. Mensenrechtenorganisaties en de Tibetaanse diaspora bleven pleiten voor de vrijlating van Tenzin Delek Rinpoche, maar de zaak werd steeds minder besproken in de reguliere media.

Sommigen noemden de vervolgde monnik opnieuw toen hij in 2015 in de gevangenis overleed, of werd vermoord, en er rellen volgden. De CCP is er echter nooit in geslaagd om de herinnering aan Tenzin Delek Rinpoche uit het hart van Tibetaanse boeddhisten te wissen. Het incident met het standbeeld wordt nu aangegrepen om portretten van de monnik waar dan ook in beslag te nemen, en iedereen te arresteren die het waagt hem te herdenken of zelfs maar te noemen.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/tenzin-delek-rinpoche-statue-removed/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Tibetaans boeddhisme Tags: China, dwang, gevangenis, standbeeld, Tibet

Lees ook:

  1. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  2. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  3. Tibetaanse winkelier na 5 jaar gevangenisstraf wegens tonen foto Dalai Lama vrijgelaten
  4. Tibetaan (20) veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf na oproep om Panchen lama vrij te laten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    20 januari 2022 om 11:46

    Laten we zijn naam nooit meer vergeten……Tenzin Delek Rinpoche……en met hem alle onbekende tibetanen verdwenen, gevangen en gemarteld in Chinese gevangenschap

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens