• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Thailand – boeddhistische religie en ‘geestenhuizen’

Thailand – boeddhistische religie en ‘geestenhuizen’

9 september 2021 door de redactie

Niemand kijkt er van op als mensen in een drukke straat in in grote Thaise steden stilstaan bij poppenhuisachtige bouwsels om ze met een ‘wai’ te begroeten, een traditionele vorm van respect en eerbied tonen in Thailand. Sommigen laten offers achter, variërend van kaarsen, wierook en bloemen tot voedsel en drinken.

De huisjes, die ‘San Phra Phum’ of schrijn van de beschermgeest worden genoemd, maken deel uit van een Thaise traditie van geestverering. Ze zijn te vinden op hoeken in elke Thaise stad en dorp. De bevolking gelooft dat de beschermgeesten voor hen zorgen en beschermen.

In het voornamelijk boeddhistische Thailand gaan religie en geestenverering hand in hand. Zelfs boeddhistische monniken doen  mee aan de rituelen met geestenhuizen, die vermoedelijk voortkomen uit een mengsel van oude animistische overtuigingen en het Brahmanisme. De huisjes worden ook aangetroffen in Cambodja, Laos, Birma en China.

De Thai geloven dat de heiligdommen onderdak bieden aan geesten die het land ‘bezitten’ op de plaats van huizen en bedrijven. Ze worden gebouwd in de hoop dat het land gezegend zal worden en dat bewoners en werknemers gelukkig  zullen zijn. Als de geesten niet het juiste eerbetoon of respect krijgen zal dat ongeluk veroorzaken.

De mini-tempelachtige bouwwerken variëren in stijl en zijn gewoonlijk gemaakt van hout, beton of baksteen. Binnenin zijn ze vaak versierd met kleine figuurtjes van mensen, kunstenaars en dieren zoals olifanten en tijgers. Gewoonlijk  wordt een Brahman-priester of een plaatselijke boeddhistische monnik die met de rituelen vertrouwd is, geraadpleegd om zorgvuldig de plaats op het terrein te bepalen en de beste dag en het beste uur voor de plaatsing ervan te berekenen. Voordat met de bouw wordt begonnen, moeten de geesten toestemming geven voor het gebruik van het land. Dit gaat meestal gepaard met rituelen om de beschermgeesten in hun woning uit te nodigen. Volgens de traditie zijn de geesten hongerig en hebben ze voedsel nodig.

Bron BNN. Foto minischrijn Bangkok, Arjan Schrier.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Opmerkelijk, Theravada, Voedsel, Zorg Tags: bijgeloof, geesten, religie, Thailand, verering

Lees ook:

  1. Thaise boeddhistische tempels in de problemen – bedeltochten leveren niets meer op
  2. Coach ingesloten Thais voetbalteam is ervaren mediteerder
  3. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  4. Thaise feestende monniken uit kloosterorde gezet en veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    10 september 2021 om 08:50

    Je vergeet te vermelden dat er onder leiding van boeddhistische monniken ook vaak geestenhuisjes bij het grofvuil worden gegooid.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.