Zenmeester Thich Nhat Hanh geeft ons 10 tips om gezond te blijven in crisistijd. De uitdagingen van het ‘normale’ dagelijkse leven geven ons vaak al voldoende reden om te beoefenen. Door de coronacrisis lijkt de wereld op zijn kop te staan en kan een beetje extra aandacht voor onze beoefening geen kwaad.

De 10 tips zijn tijdens de lockdown geschreven door zr. True Dedication in de geest van Thich Nhat Hanh.

  1. Bewaak de ochtend (en begin rustig). Leer jezelf aan om iedere dag te beginnen met een aantal rustige ademhalingen en een glimlach, zelfs voordat je opstaat (of op je telefoon kijkt). Neem je voor om ieder uur van de dag werkelijk, en met mededogen, aanwezig te zijn.
  2. Geniet van je thee of koffie. Drink langzaam en eerbiedig, alsof het, het belangrijkste ter wereld is. Volg je ademhaling, ontspan je lichaam, kijk uit het raam, luister naar je hartslag (dit is niets minder dan meditatie).
  3. Geniet van elke fase van het klaarmaken van je ontbijt. Het leven bestaat uit kleine momenten. Je hoeft je nergens voor te haasten, niets dat af moet. Dit is het! Geniet van de aanwezigheid van je geliefden en van het wonder om voldoende te eten te hebben.
  4. Als je klaar bent om te gaan werken, werk dan ook. Laat jezelf niet afleiden en ontwikkel een geconcentreerde geest. Vergeet niet om ook voor je lichaam te zorgen als je achter de computer zit! Zet een wekker zodat je je iedere 30 minuten even kunt uitrekken.
  5. Neem de tijd om aandachtig te lopen. Als je naar buiten kunt om contact te maken met de natuur is dat prachtig! Als je binnen bent is dat geen probleem: je kunt dan loopmeditatie beoefenen. Dat is een krachtige manier om spanningen en zorgen los te laten.
  6. Doe na de lunch een dutje van een minuut of 20. Of doe een diepe ontspanningsoefening zoals de body scan. Zelfs 10 of 15 minuten je spanningen loslaten kan je bevrijden en verfrissen voor dat je verder gaat met je werk.
  7. Zorg goed voor jezelf. Niets kan voorbestaan zonder voedsel. Angst, zorgen en wanhoop worden gevoed met wat wij lezen, zien of horen. Op dezelfde manier kan ons mededogen, vertrouwen en onze dankbaarheid gevoed worden door inspirerende boeken, muziek en gesprekken.
  8. Zweet iedere dag. In de kloosters en beoefencentra sporten kloosterlingen iedere dag. Het van vitaal belang om je energie te laten circuleren, gezond te blijven en de spanningen en gevoelens los te laten die in ieder lichaamscel zijn opgeslagen.
  9. Zoek contact met je geliefden. Laat hen weten dat jij er voor hen bent. Vraag hen waarop zij hopen en waarvoor zij bang zijn. Schrijf hen een liefdesbrief. Vergeef hen die dit nodig hebben en mis geen enkele kans om beschadigde relaties te helen.
  10. Luister audio tracks van Thay of zijn leerlingen over deze beoefening op de Plum Village Meditation App (gratis)

 

 

 

Categorieën: Gezondheid, Zorg, Boeddhisme, Geluk
Tags: , , , , , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk