• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2018 – de tweehonderdenveertigstedag – voorwaarts en niet vergeten

Het jaar 2018 – de tweehonderdenveertigstedag – voorwaarts en niet vergeten

29 augustus 2018 door Joop Ha Hoek

Eric Wiebes, de Nederlandse minister van economie en klimaat, zei het zondagavond zo in Zomergasten van Janine Abbring: economie draait niet om geld maar is delen, scheppen. In een door hem gekozen filmfragment zag en hoorde je de wereldberoemde econoom Milton Friedman -noodzaak vrije markteconomie- iets vertellen over een potlood dat hij in zijn handen hield. Hij ontrafelde de samengestelde delen van het potlood. Grafiet uit een mijn, hout van een boom, rubber (stuf) uit een rubberboom, verf uit een fabriek en aan die samengestelde delen hingen honderden mensen die het grafiet hadden gedolven, de boom hadden gehakt en bewerkt, de rubberboom hadden getapt en de verf samengesteld. Al die acties en mensen zijn weer onder te verdelen in transport, verkoop, gebruiker, geld, noem, maar op. Potlood = economie = delen = is werk = is kleding, wonen, eten enzovoort. Ook geluk.

Het beeld met het potlood kwam me bekend voor. Er zijn momenten dat, als ik een kop thee drink, ik denk aan de aarde, de zon, regen, groei, pluk, arbeiders, drogen, fermenteren, inpakken, verschepen, transport, inpakken in zakjes en doosjes, transport, winkel, koper, drinkwater, theepot, verhitten, gas, elektriciteit, koken, kopje, opdrinken en uitplassen. Het is een bekend boeddhistisch beeldverhaal. Ik zal nog wel heel wat vergeten zijn maar mijn thee is het potlood van Friedman. Een lange keten van mensen is er mee bezig, zelfs om mijn plasje in het riool te verwerken. Economie is als boeddhisme delen, is leven, beweging, scheppen.

De filosoof Jean-Paul Sartre heeft gezegd: ‘Als je eenmaal iets weet, ben je verantwoordelijk. Voor wat je doet, en voor wat je niet doet’. Daar moest ik aan denken na het zien van de laatste aflevering van Kijken in de ziel, afgelopen maandag. Coen Verbraak had het over het gezicht van het boeddhisme- goedaardig en vriendelijk, toch? Nico Tydeman wees op de tienduizenden Japanse boeddhisten die in de Tweede Wereldoorlog als soldaten gruwelijkheden begingen. Jotika Hermsen noemde de afschuwelijke zaken die in het boeddhistisch Birma gebeuren, waar leger en boeddhistische benden de Rohingya vermoorden en verkrachten. Waar haat wordt gezaaid door boeddhistische monniken.

‘Als je eenmaal iets weet, ben je verantwoordelijk. Voor wat je doet, en voor wat je niet doet’. Van boeddhisten mag je verwachten dat deze tekst in beton gegoten is. Dat ze niet verantwoordelijk hoeven te (als dader) worden omdat ze door training, boeddhistische normen en waarden, zaken niet doen, achterwege laten. Maar ook al doe je foute dingen niet, we weten dat ze gebeuren. Waarom spreken we ons als boeddhisten niet vaker en steviger uit over wat er in Birma gebeurt, wat er in Japan is gebeurd, over het leeghoofd Trump, armoe en onrecht.

Kunnen we dat onterechte beeld bij het publiek over het geweldloze en goedaardige beeld van het boeddhisme als boeddhisten, als volgers van de dhamma, niet een zetje in de goede richting geven. Door dingen te doen en na te laten.

De Dalai Lama noemt zich een socialist, omarmt de marxistische filosofie op sommige punten. Mag ik, waarschijnlijk met zijn instemming, de eerste regel van een socialistisch strijdlied voor jullie zingen: ‘Voorwaarts en niet vergeten, wat ons sterk maakt in de strijd, bij honger of bij eten, de solidariteit.’ Kan het boeddhisme een socialistisch getinte volksbeweging worden, met een daadwerkelijke compassie voor de verdrukten?

Ontwaakt verworpenen der aarde!

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: Economie, Friedman, Janine Abbring, joop hoek, Kijken in de ziel, Sartre, verantwoordelijk, verantwoordelijkheid, Wiebes, zomergasten

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdenzeventiende dag – wedergeboorte
  2. Het jaar 2018 – de slotdag – baby en grijsaard
  3. Het jaar 2019 – dag 157 – onbekendbemind
  4. Het jaar 2019 – dag 175 – goede oorlog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    30 augustus 2018 om 08:16

    Het moest gezegd worden. Toch.. Dit verwijt worden moslims ook veel gemaakt en die wijzen dan soms op reeksen aan afkeurende verklaringen van imams en schriftgeleerden waarover wij niet in de krant lezen. Ook in boeddhistische kring is en wordt heftig geprotesteerd tegen de narigheid in Myanmar.

    Misschien kan het BD hier wat meer over schrijven?

    Is het genoeg? Vast niet. Moeten we meer doen? En wat dan? Weer een verklaring lijkt niet zo nuttig. Ze op hun smoel gaan timmeren daar? Niet zo boeddhistisch.

    Met warme groet,

    Maarten

  2. Joop Ha Hoek zegt

    30 augustus 2018 om 11:42

    Maarten, dank voor je reactie. Al sinds het ontstaan van het BD, toen de NOS en andere media waarschijnlijk nog nooit van Rohingya hadden gehoord, schrijven wij over het onrecht dat deze mensen wordt aangedaan. En zagen het escalerend karakter. We blijven over deze mensen schrijven, gisteren nog.
    Joop Hoek, editor in chief

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.