• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 157 – onbekendbemind

Het jaar 2019 – dag 157 – onbekendbemind

6 juni 2019 door Joop Ha Hoek

Door het praktiseren van de leer van mijn beste vriend de Boeddha ben ik veel minder nieuwsgierig geworden in die zin dat ik wel belangstelling heb voor de grote lijnen maar de details de details laat. Het gaat mij erom dat iets werkt, niet per se weten hoe het werkt, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Ik vergelijk het met autorijden. Als de motor wordt gestart en de wagen zich in beweging zet gebeurt er van alles onder de motorkap en het chassis. Ik zou werkelijk gek worden als ik me met de werking van tandwielen, kabels, riemen, cilinders en zo bezig zou moeten houden. Misschien dat het anders zou zijn als ik een automonteur was.

Het boeddhisme traint wel in het weten en het niet-weten. Karma, de wet van oorzaak en gevolg.

In meditatie gaat er van alles onder de motorkap -schedeldak- met mij aan de haal. Gedachten komen en gaan en ook hier gaat het om het grote geheel. Al die gedachten willen gekoesterd worden en smeken om aandacht maar Hoek schenkt ze in zijn meditatiestoel Schaap geen aandacht. Zo af en toe vallen dingen die ik opdoe tijdens het mediteren op hun plek en vormen een groter geheel dat aanzet tot beter leven. In ieder geval een ander leven. Dat zijn voor mij de wedergeboortes.

Laatst vroeg een vriend aan mij: ‘Zijn er momenten, gebeurtenissen,  in je leven geweest waardoor je je een ander mens voelde of werd, 360 graden draaide. Dat je het gevoel had dat je vernieuwde.’  Ik kon er zo een aantal noemen. Mijn vriend zoekt wel alles uit in het leven. Ook volgens mij onzinnige zaken die alleen maar geheugenruimte verzieken, al schijn je daar genoeg van te hebben.

De hele week al zijn arbeiders in het Hoofdgebouw van de Kloosterbunker met een grote drilboor -kango- aan de gang. Soms boven mijn hoofd, af en toe verder in het gebouw. Ik trainde me in metta, was blij voor de arbeiders die met hun afschuwelijke geboor hun brood verdienen en ons misschien behoeden voor de dood, als het gebouw instort als zij niet tijdig ingrijpen en bouten en moeren vastzetten. Maar toen er vanmorgen ook nog twee mannen met twee grasmaaiers rond de Kloosterbunker gingen grassen werd het me te veel. Toen ineens had ik behoefte aan weten. Weten waarom die drilboorders zo’n pokkenherrie maken.

Ik had bijna de huismeester gebeld maar besloot in plaats ervan in de logeerkamer de fris gewassen handdoeken op te vouwen. En wat beddengoed dat normaal gesproken door de handen van mijn vriendin, kleindochter van een zeevisser, gaat. En dan gestreken wordt. Ik vouwde de lakens zo op dat het net leek alsof ze gestreken zijn want ik wil mijn vriendin niet kwetsen en ondankbaar lijken.

Zo komt het dat ik nog steeds het hoe en waarom van het boren niet weet.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Onderwijs Tags: drilboor, joop hoek, uitzoeken, weten

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  2. Het jaar 2019 – dag 87 – claxbalk
  3. Het jaar 2019 – dag 100 – gelukkig
  4. Het jaar 2019 – dag 144 – sterven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    6 juni 2019 om 20:24

    De behoudende kijk op Karma is die van een starre, ethische, werktuigelijke en bijna wraakzuchtige natuurwet die beloningen oplevert voor goede daden en straf voor slechte daden. Ons wordt verteld dat de persoon die vandaag het kwade pleegt in een volgend leven zal lijden terwijl de goede persoon nu lijdt vanwege een slechte daad in een vorig leven. Deze definitie lijkt mij niet overtuigend, omdat deze niet de vele tegenstrijdigheden verklaart die in het echte leven worden waargenomen. De natuur is niet star of wraakzuchtig, maar is subtiel, vrijzinnig en onbekrompen in haar toepassing van de wet, werkend met veelzijdige en multidimensionale principes om haar doelen te bereiken.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    7 juni 2019 om 09:17

    Zo komt het ook dat je dit heerlijke stukje tekst hebt kunnen maken.
    Met groet.

  3. Roni Klinkhamer zegt

    7 juni 2019 om 10:19

    Helemaal eens met Piet Nusteleijn.
    Thanxx for making my day restart.
    de innerlijke drilboren van vanochtend zijn verdwenen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens