• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Henk van Kalken – Valse Guru’s

Henk van Kalken – Valse Guru’s

6 augustus 2018 door gastauteur

Ja hoor… het is weer zover. Het zoveelste bericht – deze keer over een geestelijke die spiritualiteit via zijn geslachtdeel denkt te moeten uitdragen. Wat was er deze keer weer mis? Oh ja, iets met nonnen ergens in China in een klooster. Voorafgegaan door allerlei berichten over hetzelfde in theravadistische kring en in een behoorlijk groot aantal Tibetaanse centra en kloosters. Het lukt mij langzamerhand steeds slechter om mijn opkomende boosheid op te geven, afstand te nemen, te transformeren, of daaraan voorbij te gaan, bij het vernemen van dit soort nieuws. Ook als het gaat om christelijke of allerlei ‘istische’ bewegingen die alleen nog maar spiritueel zijn door middel van de tempelachtige ruimtes, altaren, beelden en wierook. De nieuwsmedia plegen zich met veel gretigheid, die slechts geëvenaard wordt door de ontembare geslachtsdrift van ‘spirituele’ leiders te storten op de daders en de sangha’s waartoe ze behoren. Verhalen komen en gaan, worden wel of niet geloofd en/of betwijfeld, en/of gebagatelliseerd. Meldpunten en comités worden opgericht en verdwijnen weer. Maar niets, helemaal niets blijkt in staat om dit soort seksuele aandrift en misbruik – hier door spirituele leraren – in te dammen of te voorkomen.
Geen meldpunten, geen straffen, geen hulpverleners veranderen hier iets aan.
Seksueel misbruik in welke vorm dan ook, laat zich, gezien vanuit de slachtoffers, nou eenmaal nooit onder het kleed vegen. Hoe ik dat zo goed weet? Omdat ik in zekere mate ‘ervaringsdeskundige’ ben. Een zeer twijfelachtige status waar ik nauwelijks spreekrecht aan kan ontlenen, maar ik doe het lekker toch. Ik schreef er zelfs een boek over.

In dit geval is er geen sprake van een boeddhistische geestelijke, maar een jeugdleider met een rooms-katholieke achtergrond. De overeenkomst is het misbruiken van macht.
Meestal lees ik over dit soort berichten heen, mijn machteloze reacties intussen wel kennend. Maar soms, bijvoorbeeld in het geval van Shambala, lees ik, terwijl het restant van het glazuur op mijn gebitselementen er afspringt, toch de berichten over wat er allemaal niet had moeten gebeuren. Met de moed der wanhoop van een alcoholist die wéét dat ‘Ach, één keer een glaasje’ niet werkt, maar het toch niet kan laten. In de jaren tachtig bezocht ik een paar maal Shambala, mijn toen nog naïeve hoofd nog gevuld met romantische ideeën over dharma, de leraren, spiritualiteit, integriteit en veiligheid. Dat dit bestond! Er was dus tóch een uitweg uit al dat lijden!
Nou, het bestond zeker, en het heette seksueel misbruik al wist niemand dat toen. En voor zover men iets wist, werd er over gezwegen. Verborgen, weggemoffeld, als een ondergronds voortwoekerende schimmel die niet te bestrijden is. De boeddhistische equivalenten van Katholieke geestelijken die God weet eeuwenlang vooral spirituele zorg hadden voor hun eigen testosterongehalte. Ze tonen je het Pad, hun monden en geschriften vol over altruïsme, hoe je ondeugdelijke gewoonten opgeeft, transformeert, of met welke methode dan ook onder controle krijgt. Of, als je een non-duale leer volgt, juist niet onder controle krijgt. Er is natuurlijk één uitzondering: zijzelf, de Valse Guru’s. Zij misbruiken spiritueel zoekenden, terwijl het meestal die zoekenden zelf zijn die vaak jarenlang hun misbruikers de gebraden duiven op gouden schaaltjes aandragen. Wie tenslotte achterblijven, met lege handen en het hoofd vol, zijn diezelfde misbruikten. Beschadigd en gedesillusioneerd. En daarnaast de ooit eerder misbruikten, bij wie nooit geheelde wonden weer gaan schrijnen of opengaan. Strenger straffen? Ja, maar dat helpt niet. Geen barst. Wat dan? Iedere spirituele zoeker preventief Kung Fu leren? Kuisheidsgordels bij nonnen en jonge monnikjes aanbrengen?

En neemt u van mij aan, beste lezer, Dit hebben Shiva, Mohammed, God, JHWH, Bondye noch Boeddha nooit bedoeld. Absoluut niet. En ja, dank u, het gaat alweer.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Zorg Tags: abt, beeldvorming, boosheid, China, Henk van Kalken, katholieke geestelijken, klooster, leraren, Mettavihari, misbruik, Nico Tydeman, nonnen, seksueel misbruik, seksueel wangedrag, Shambhala, valse goeroes

Lees ook:

  1. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  2. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  3. Henk van Kalken – ‘ik heb mezelf voor een groot deel bevrijd’
  4. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust
    • Heftige internationale reacties na moord op journalisten in Gaza door Israël

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.