…
Ludo – Woorden
…
door Ludo Lemmens
door Dick Verstegen
In de zenwereld worden deze indringende samenkomsten meestal sesshins genoemd. Sesshin zou je kunnen vertalen met ‘in het hart geraakt worden’. In het Engels: to touch the mind, maar ook to receive, to convey the mind. In ‘receive’ en ‘convey’ zit het begrip ‘ontvangen’ en ‘mind’ wordt vaak vertaald als ‘geest’, maar ‘hart’ is breder en komt meer in de buurt van het woord shin, dat in sesshin voorkomt. Shin omvat in feite hart èn hoofd èn hara (buik), waar het intuïtief weten zetelt., het ‘stilte-weten’.
door Jan Veenendaal
De weg naar wat we doodgaan noemen boezemt me soms angst in. Die angst brengt me soms van mijn stuk, en daar zit ik nu midden in door de halfjaarlijkse controle. Naar die angst, diep, echt diep, te kijken vind ik op dit moment lastig. Wat is mijn aarzeling mijn dossier nu te openen en te zien wat de uitslag van de bloedafname van gisteren is?
Lees meer over Geen dood geen vrees (53) – Diep kijken vereist moed
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
door Joop Ha Hoek
We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.
door Joop Ha Hoek
door Guy E. Dubois
Meditatie op de dood is één van de fundamentele basisvormen van boeddhistische meditatie. Het opzet van zulke meditatie is het produceren van spirituele urgentie: je weet niet wanneer je dood gaat, span je daarom nú in om tot ontwaken te komen vooraleer het te laat is.
Lees meer over Guy – Meditatie op de dood (P. marananussati, maranasati)
door Robert Keurntjes
Boeddhisme spreekt mij aan omdat het, anders dan klassieke religies, een psychologisch inzicht levert op grond waarvan je dit soort zaken zou kunnen voorkomen. Identiteit leidt tot voorkeur en afkeer (onwetendheid, gehechtheid, haat) en hoe sterker je identiteit hoe sterker je behoefte die te verdedigen en anderen te bestrijden.
Lees meer over Boeddhisme, christendom en Islam en maatschappelijke betrokkenheid
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
door gastauteur
‘Een leegmaken van het zelf’, ‘een leegstromen van het subject’: bestaat er een mooier en meer adequate beschrijving van meditatie of zazen? Ook hier is, net als in de westerse mystiek, sprake van een leegmaken. Ook bij zazen draait het, zeker in eerste instantie, om een ‘wegneming van alles’, zoals Plotinus dit leegmaken zo treffend omschreef.
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
door Arjan Schrier
door Dharmapelgrim
door gastauteur
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Dick Verstegen
door Jan Veenendaal
Alles wat er is, ontstaat vanwege een combinatie van oorzaken. Als de oorzaken en voorwaarden toereikend zijn, is het lichaam daar. Als de oorzaken en voorwaarden niet toereikend zijn, is het lichaam er niet. Hetzelfde geldt voor ogen, oren, neus, tong, geest, vorm geluid, geur, smaak, gevoel, enzovoort. Dit lijkt misschien abstract maar het is voor iedereen mogelijk dit diepgaand te begrijpen. Als je de dood begrijpt, begrijp je het leven.
Lees meer over Geen dood geen vrees (52) – Grenzeloos leven zijn
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas