• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het volk mort (6) – Hol de democratie ongemerkt uit, zodat Jan met de pet buitenspel staat.

Het volk mort (6) – Hol de democratie ongemerkt uit, zodat Jan met de pet buitenspel staat.

31 augustus 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het lijkt erop dat we ons meer verbonden voelen met geld en macht, dan met elkaar, de natuur, waarheid en rechtvaardigheid. Er heeft een omkering van waarden plaatsgevonden en deze is nog steeds gaande. Hoe doen we dat, hoe zorgen we ervoor dat we massaal met deze omkering van waarden bezig zijn? Hoe komt het dat we steeds individualistischer worden, terwijl we weten dat sociale verbondenheid voorwaarde is voor een mooi en goed leven.

We stellen ons de vraag of het mogelijk is om geboden voor een ongelukkige samenleving op te stellen en zo te reflecteren op wat we fout doen? Vandaag gaan we in op het uithollen van de democratie.

Gebod 6. Hol de democratie uit. Bedenk en regel wat je met het volk wil.

Een kleine elite neemt steeds vaker beslissingen, zonder dat deze in een democratisch proces getoetst zijn. Nu we het woord -elite- gebruiken, voelen we ons genoodzaakt dit toe te lichten. Ter geruststelling: we gaan het hier niet over een complottheorie hebben en we zijn geen Wappies. We zijn van mening dat beslissingen steeds centraler genomen worden, door een beperkt aantal mensen met veel geld en macht. In andere tijden zou je deze groep mensen misschien als ‘de adel’ omschrijven. We doelen op een groep mensen die door hun enorme financiële mogelijkheden gezamenlijk een machtssysteem vormen.

Het verhaal van de elite samengevat: We worden bedreigd door mondiale problemen, zoals de opwarming van de aarde, Covid, plastic soep in de oceanen. Hier heeft het volk geen of onvoldoende verstand van, dus zorgen we ervoor dat de burgers hier ook niet over hoeven te besluiten. Nederland is te klein om dit soort problemen op te lossen, daarom schuiven we het door naar de EU, waar de niet gekozen uitvoerende macht de beslissingen neemt. De Tweede Kamer en de regering volgen dit beleid. De oppositie, als die er al is, zal altijd een minderheid blijken te zijn. Het kan niet anders, beslissingen moeten steeds centraler genomen worden, omdat de problemen landsgrensoverschrijdend zijn. Bedrijven als Google, Apple en Meta zijn ieder voor zich al financieel machtiger dan een land als Duitsland, laat staan Nederland.

Genoemde bedrijven worden geleid door multimiljardairs en zijn gevestigd in belastingparadijzen, zodat ze weinig last hebben van zoiets irritants als belasting betalen. Oxfam Novib schat dat dit een financieel verlies geeft van 100 miljard euro per jaar (100.000.000.000, – p/j worldwide. Daar kan je heel wat monden mee voeden, maar daar gaat het niet om bij de elite. Het zijn vaak bijzonder intelligente mensen, met een hyperfocus op hun eigen belangen, die zich echter weinig bezighouden met de sociale en emotionele gevolgen van hun beleid. Ze steunen zeker goede doelen, maar niet via de betaling van belasting. Hun goede doelen- en armoede beleid zetten ze in als verdienmodel. Het zijn mensen die lijden aan het Dagobert Duck syndroom.

De elite bestaat daarnaast ook nog uit de invloedrijke niet-gouvermentele organisaties (NGO’s), zoals Amnesty International en Greenpeace, en vergeet niet internationale organisaties als de W.H.O. en W.E.F. Verder zijn er nog gigantisch grote farmaceutische bedrijven en er zijn een aantal multimiljardairs met een enorme financiële macht. Deze partijen bepalen het beleid en zullen dat in de toekomst steeds meer doen. In bepaalde kringen wordt dit de ‘elite-reset’ genoemd, maar dat woord is eigenlijk taboe, omdat het wel erg duidelijk maakt dat het ten koste gaat van de democratie en daardoor verzet kan oproepen. De meeste mensen merken niet dat het landsbestuur minder democratisch wordt, sterker nog ze kunnen zich niet voorstellen dat het anders geweest is en blijven ervan overtuigd dat de komende verkiezingen weer de belangrijkste van allemaal worden.

We weten dat mensen het liefst leven in een omgeving waar ze erbij horen, er voor elkaar kunnen zijn en iets te vertellen hebben, maar dat zal in de moderne tijd steeds minder het geval kunnen zijn. De belangrijkste manier om te voorkomen dat mensen zich niet gaan verzetten is in te spelen op hun consumptieverslaving, hun behoefte aan genot en comfort. Als mensen kunnen consumeren en bang zijn deze mogelijkheid kwijt te raken, dan zullen ze puur voor zichzelf kiezen. Als er ‘bestaansonzekerheid’ is dan komen mensen in een overlevingsstand terecht. Ze vertonen dan Linkerhersenhelft aangestuurd gedrag, met een hyperfocus op eigenbelang. Mensen die nu nog kunnen consumeren en bang zijn in de toekomst ook naar de voedselbank te moeten zullen op ons blijven stemmen, is de gedachte. Maak ze bang dat ze alles kunnen kwijt raken als ze niet volgzaam zijn. Daarom is de rode draad tijdens verkiezingen altijd angstinductie.

Ons commentaar:

Het volk heeft een andere belangen dan de elite. Wanneer mensen opgelegd krijgen van de elite hoe zich te gedragen en wat ze dienen te geloven, dan

heeft dat een aantal effecten. Zaken opgelegd krijgen zonder daar zelf enige stem in te hebben, is in elk geval een signaal vanuit wantrouwen. Wantrouwen dat wij als grote groep niet in staat zouden zijn iets goeds voort te brengen en dat er dus voor ons gedacht moet worden. Vanuit dit wantrouwen van de elite is er de rechtvaardiging dat de massa gecontroleerd moet worden.

Wij als massa kunnen hier verschillend op reageren. Een groep zal zich gaandeweg voor zover mogelijk terugtrekken uit het sociaal maatschappelijk leven. Ieder voor zich, is dan het motto. Een andere groep zal zich aanpassen, laten leiden en weinig meer bezig zijn om mede eigen kleur aan de samenleving te geven. We leven ons leven uit en geven onze zelfbeschikking op. De innerlijke verbondenheid in het individu wordt daarmee opgegeven. Weer een andere groep zal gaan rebelleren, ondergronds of bovengronds. Bij alle drie de mogelijkheden zal ingeboet worden op verbondenheid met het geheel.

Een belangrijk (tegen)ontwikkeling zou kunnen zijn dat we op regionaal niveau juist meer invloed afdwingen. Op dat niveau kunnen burgers zich extra met elkaar verbinden en kan de democratie juist tot bloei gebracht worden, waarbij het algemeen welzijn voorop staat en niet het streven naar maximale winst voor een enkeling. Veel belangrijke vraagstukken die met welzijn te maken hebben kunnen ook beste op regionaal niveau opgelost worden.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Luuk Mur, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: adel, angstinductie, democratie, elite, Jan met de pet, kapitaal, macht, uitholling, verkiezingen, voedselbank

Lees ook:

  1. ‘Het Communistisch Manifest’ als sturende norm in linkse samenwerking
  2. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  3. Mark Rutte: ‘We hebben het verkeerde model gebruikt’.
  4. De mens behoort niet toe aan zijn taal, noch aan zijn ras

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Janis Joplin zegt

    3 september 2023 om 14:58

    Freedom is nothing left to loose .

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
02 okt
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
2 okt 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
    • Guy – Anatta
    • Drag acts, glitter en muziek: Queer dag op de A12.
    • haiku
    • Aanbieding brandbrief bezorgde ambtenaren aan Tweede Kamer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.