Volgens antropoloog Nishi Mitra, die het in India als een van de eerste openlijk over femicide durfde te hebben, is het probleem dat het justitiële systeem in India moord op vrouwen niet begrijpt. `De complexe gender-factoren waardoor geweld onzichtbaar en geïnstitutionaliseerd wordt, worden niet herkend`, zegt ze op een website. ´Ontbrekende data zijn het belangrijkste issue. Het probleem blijft nog steeds onzichtbaar.´
Columns
Het jaar 2024 – dag 233 – Avalokitesvara
Kunnen bommen liefde brengen?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
In Japan hoeft niemand te betalen om aan een sesshin (retraite) mee te doen maar iedereen heeft het besef dat zonder dana hun tempel verdwijnt en daarmee de mogelijkheid om inzicht te verwerven en te leren hoe die te verweven met je leven. Maar is er ook dana voor priesters/monniken om bijvoorbeeld angst en leed van betrokkenen tot een minimum te beperken. Dana is een oefening, een oefening in empathie, betrokkenheid, zowel voor de priester/monnik als de sangha.
Ik ben een aap
…
De dood als onderdeel van het leven
Leven en dood staan niet tegenover elkaar. Net als onsterfelijkheid en sterfelijkheid niet tegenover elkaar zijn, want het leven omvat beide.
Jeugdhulpverleners zorgen voor rust, maar niet bij de kinderen
Voor een kind is verbondenheid primair en fundamenteel van belang, net zoals het een fundamentele behoefte is vrij te zijn in wie je bent. Word je gedwongen te kiezen tussen verbondenheid en vrij zijn, dan laat je je je vrijheid vallen en verlaat je je daarmee je authenticiteit. Bevrediging van beide behoeftes is essentieel voor een kind in zijn of haar ontwikkeling, om later als volwassene zich zowel emotioneel te kunnen verbinden als in die verbondenheid vrij te zijn in wie het is.
Het jaar 2024 – dag 232 – openraam
Een open raam dat nooit meer dichtgaat.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Versjes – gejat
…
Leven in Thailand – De zevende golf
De Moken waren de eerste bewoners van Koh Jum en veel van de andere eilanden in de Andaman. Hun leven speelde zich grotendeels op zee af. Hun oorsprong ligt vermoedelijk op en rond Taiwan en de eilanden van Zuid China. Ze behoren tot de zogeheten Austronesische volkeren, zee-nomaden die nauw verwante talen spreken. Hun huidige verhaal is het verhaal van zo vele andere volken, zoals Aboriginals, Samen en Indianen, die een ongestoord leven in harmonie met de natuur leefden, tot ze werden “gered” uit omstandigheden waar ze helemaal niet uit gered wilden worden.
In den beginne…
Er bestaan over de hele wereld allerlei scheppingsverhalen. Ook boeddhistische. Zij zijn vaak heel oud. Ieder verhaal is ontsproten uit verbeeldingskracht van mensen. De schrijvers probeerden op poëtische wijze het ontstaan van de aardse werkelijkheid te verklaren. Wanneer, door wie en waarom is alles ontstaan?
Crisis – ‘Met je handen werken, nieuwe dingen leren, goed voor je hersenen’
Soms inspireert een (fictieve) crisis zo enorm dat je het op je leven of land betrekt. In Het Ministerie voor de Toekomst beschrijft Kim Stanley Robinson een angstaanjagende hittegolf in India. In de maatschappelijke ontwrichting die daarop volgt, besluit de Indiase regering het juiste te doen zoals het kastenstelsel afschaffen en sulfur dioxide in de hoge lucht spuiten om de genadeloze zon te temperen. Wat kunnen wij bereiken door bijvoorbeeld ons werk anders in te richten hetgeen mogelijk wordt gemaakt wanneer onze regering besluit tot een basisinkomen? Welke problemen kunnen wij aanpakken?
Guy – dhammazaadjes – Dhamma is één worden met het Proces
Door één te worden met dit proces gaat de dhammanuvatti voorbij aan ziekte, ouderdom en dood.
B’eter ‘Kip’ uit het bos
18 miljoen mensen, op ons hele kleine stukje Aarde. Hoe kunnen we die voeden zonder dat we Moeder Aarde helemaal uitputten? Het gangbare landbouwsysteem zit op een doodlopende weg. Het degradeert de bodem en vervuilt bodem, water en atmosfeer. Door al dat gesleep met veevoer en kunstmest raakt het systeem verder uit balans en zitten wij met een stikstofcrisis, terwijl de zee en de atmosfeer steeds verder opwarmen en het weer steeds extremer wordt.
Het jaar 2024 – dag 229 – autonomen
Autonome boeddhisten, je herkent ze niet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2024 – dag 228 – stilte
Geen applaus bij het einde.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddistische doeners en denkers – de serie 71
Ik ben verder niet zo’n hele goeie boeddhist. Ik zit niet dagelijks op mijn matje, kan me nog opwinden over de gang van zaken in de wereld en krijg pukkels van mensen die Lord Buddha zeggen.
Het jaar 2024 – dag 227 – hond
De vuurhond en de nieuwe knieën.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Waar ben je zwaluw
…
Guy – dhammazaadjes – Dhamma
Dhamma realiseren betekent: volledig in harmonie zijn met de natuurlijke gang van zaken. In balans zijn met de flow. Met het proces van ontstaan en vergaan dat zich elk ogenblik ontvouwt
De eeuwige jonkojongen
Jaren geleden maakte ik in het Venrayse Mgr. Goumanspark een foto waar ik maanden in geïnvesteerd had. Te zien was een bankje, de onderbenen van een getinte landgenoot en wat blikjes en peuken. De jonkojongen, zoals ik hem noemde, wou per se niet herkenbaar op de foto.
Het jaar 2024 – dag 226 – stofwolk
Vele laatsten zullen niet de eerste zijn.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2024 -dag 225 – voetafdruk
De voetafdruk in het leven.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Wat er mis kan zijn met politieke leiders
Donald Trump en Hillary Clinton groeiden uit tot de belangrijkste politici van de wereld. Beiden hebben zich als kind machteloos gevoeld, misten noodzakelijke verbinding en veiligheid in hun jeugd en grijpen in hun volwassen leven naar macht. Politici die al vroeg leerden om zich liegend staande te houden en als kind door een tekort aan onvoorwaardelijke hechting gedwongen werden uit zelfbescherming hun authenticiteit te verloochenen. Macht speelt bij deze mensen een cruciale rol.
Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid (P. avijja; moha)
‘Onwetendheid’ is geen synoniem voor gemis aan intellectuele paraatheid of voor niet-weten. Maar wel voor verkeerd-weten. Voor misleidend-weten. Voor miccha ditthi.