• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Omgaan met geestelijke energie (2) – Geestelijke energiebesparing

Omgaan met geestelijke energie (2) – Geestelijke energiebesparing

20 januari 2022 door Ksaf Vandeputte

‘Zonder zelfkennis, zonder begrip van de werking en functies van zijn machine, kan een mens niet vrij zijn, kan hij zichzelf niet sturen en zal hij altijd een slaaf blijven.’

George Gurdjieff

Jaren geleden kreeg ik dit inzicht cadeau van de Russische filosoof en mysticus Gurdjieff. De machine waarover hij het heeft, is het menselijk organisme dat aangedreven wordt door fysieke, emotionele en mentale energie. In tijden van energiebesparing op ecologisch gebied, kan het geen kwaad om eens te kijken naar hoe we omgaan met de energiebron in eigen lichaam en geest.

Ik heb altijd geworsteld met hoe mijn energiepeil zeer sterk op en af gaat. In piekperiodes doe ik alles wat ik eerder uitstelde of waar ik nog niet aan toe was. In een ‘dalperiode’ heb ik veel tijd nodig om te recupereren, precies omdat ik tijdens een piek zoveel energie opbrand. Een aspect dat ik nu pas inzie, is dat ik er zoals vele jonge mensen vanuit ging dat ik alle tijd van de wereld had, en me kon permitteren om dingen uit te stellen. Schrijven was bijvoorbeeld meestal een uitbarsting in pieken, daarna was er maanden niets. Nu, oud en chronisch ziek, besef ik eindelijk dat ik vooral ook geen discipline had, en dat ik mezelf niet als een schrijver beschouwde, maar als iemand die taalvaardig was en dingen opschreef om er later misschien iets mee te doen.

Een belangrijk boeddhistisch begrip is hoogdringendheid. Dat vertrekt vanuit de eenvoudige vaststelling dat onze tijd beperkt is. Het resultaat van dat besef is minder eenvoudig, hoogdringendheid mobiliseert niet alleen energie, het verandert vooral ons hele perspectief op wat we in dit leven te doen hebben.

Gurdjieff stelt dat we wanneer we moe worden van het denken, op de duur ophouden met denken. Wanneer we moe worden van emoties, besluiten we om niet meer te voelen. Wat net hetzelfde proces is als wanneer we moe worden van een lichamelijke inspanning. In de drie domeinen kunnen we onze energieopslag tijdelijk uitputten.

Rusten na inspanning is de evidente oplossing. Alleen is het zo dat we echt moe kunnen zijn, maar dat we het vaak enkel denken en het in werkelijkheid niet zijn. Mijn eigen ervaring is dat ik acuut ‘moe word’ van vervelende bezigheden zoals bijvoorbeeld het invullen van steeds dezelfde, gekende administratieve gegevens. Het omgekeerde gebeurt wanneer ik me moe voel, en plots blijkt dat iets mij een nieuwe of vernieuwde motivatie geeft. Tot mijn verbazing merk ik dan dat ik nu wel energie heb voor het nieuwe, het uitdagende. Onze taal kent dit fenomeen als ‘een tweede adem vinden.’

Gurdjieff leerde me vooral dat, wanneer we een van onze energiebronnen gebruiken, niet we ook de andere aan het werk moeten zetten. Als we denken, is het niet nodig ons lichaam te gebruiken, en als we fysiek werk doen, verspilt het afdwalen van onze geest enkel energie. Als we over iets nadenken, leveren emoties soms een dieper doorleven op van de essentie, doordat we we minder afstandelijk denken. Maar even vaak zijn emotionele opwellingen zijwegen die onnodig veel energie opslorpen. We kunnen elke onnodige energiebron afsluiten.

Vaak zit ons bewustzijn in een sluimertoestand, van gewoontehandelingen tot regelrechte sleur. Onze energie lekt weg via onbewuste processen. Gurdjieff pleit ervoor om uit onze slaaptoestand te treden door ons ‘onszelf te herinneren’: ons telkens opnieuw bewust worden dat we helder en aanwezig kunnen zijn in plaats van weg te doezelen in gewoontepatronen. (1)

In boeddhistische termen: we kunnen onszelf trainen om geconcentreerd te blijven, om helemaal aanwezig te zijn in wat echt reëel is. Wat inhoudt dat we opmerkzaam zijn voor wat afleidt, voor de zijwegen die ons afleiden van de essentie. Al is niet elke gewoontehandeling energieverlies, integendeel. Routines zoals fietsen of schakelen tijdens het autorijden, hebben als voordeel dat we aandacht vrijmaken voor wat essentieel is, zoals aandacht hebben voor onze omgeving.

Van de boeddhistische leraar David Brazier leerde ik dat de emoties, gedachten en acties waarmee we reageren op ons lijden, een energiebron zijn die we kunnen gebruiken voor positieve doelen. Hij vergelijkt onze emoties en ons lijden met het vuur in een oven. De oven omvat en beheerst het vuur; de vlammen die zonder oven in alle richtingen zouden uitwaaieren, kunnen we gebruiken om er brood mee te bakken. Als we besluiten om de energie van ons lijden om te zetten in brood dat lekker is, en dat ook nog eens anderen voedt, boeken we twee keer energiewinst.

Ik ben voortdurend moe en heb lichamelijke ongemakken door jarenlange behandelingen voor kanker. Tegelijk kom ik steeds opnieuw tot het inzicht dat ik ontzettend veel energie verlies aan onbewuste spierspanning, het afdwalen van mijn geest en door teveel hooi op mijn vork te nemen. Dit bovenop de typisch menselijke neiging die we allen hebben om ons te verliezen in zorgen en in onwillekeurige herinneringen en beelden. De eenvoudige remedie van het boeddhisme is onze aandacht te concentreren op dat-wat-is, op de persoon of situatie die we ervaren in het hier en nu. Waarbij we best geen slogan maken van dat ‘hier en nu’ en de subtiliteit erkennen dat er in onze geest meestal een ‘daar en toen’ achter verborgen zit.

Ik pas mijn inzichten nu toe door mijn beperkte fysieke en emotionele energie ‘op te sparen’ en om te zetten in schrijven. Eigenlijk ben ik enkel tijdens het schrijven en werken in de tuin helder, gefocust en doelgericht. Ik ben nog nooit zo creatief geweest, en was er nog nooit zo van overtuigd dat ik een lezer met mijn schrijven ook reëel iets kan bieden. Een nieuw perspectief, een dieper inzicht, of gewoon schrijf- en leesplezier. Als schrijver probeer ik een lezer tenslotte ongeveer hetzelfde enthousiasme te laten beleven van een tekst waarin ik niet enkel de ellende van deze wereld beschrijf, maar ook een mogelijke uitweg. Een gedicht, verhaal of artikel als tijdelijke verlossing.

Schrijven leidt mij af van mijn lijden, ongeveer zoals we een kind dat pijn heeft of ontgoocheld is, afleiden door zijn aandacht op iets anders te richten. Als volwassene wil ik dat wat ik doe meer is dan enkel afleiding, schrijven en bij uitbreiding elke zinvolle handeling, bevrijden ons uit een al te nauw persoonlijk perspectief.

Wat mij misschien het meest helpt is dat ik, al is het op een verre achtergrond, morele steun en betrokkenheid krijg van andere mensen. Ik blijk veel alleen aan te kunnen, maar voor de empathie van anderen kan ik enkel dankbaar het hoofd buigen. Mijn creativiteit en de inbreng van familie en vrienden zijn een aspect van universele liefdevolle vriendelijkheid. Dat is de krachtigste energiebron die we kunnen aanboren. Een bovendien onuitputtelijke bron.

(1) P.D. Ouspensky, Op zoek naar het wonderbaarlijke, Milinda Uitgevers, 1994

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Ksaf Tags: emotionele energie, empathie, energie, George Gurdjieff, morele steun, schrijven, slaaf, universele liefdevolle vriendelijkheid

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Burn-out epidemie
  3. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (38)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    21 januari 2022 om 09:58

    Hoognodig(heid) kende ik wel. Hoogdringendheid…qua woord nog niet. Wat een vondst.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens