maar door niet te haten komen ze tot rust…
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Columns
Zitzak, yoga en mindfulness
Ik beken, ik kijk weleens rond, zo tijdens een retraite. Een gedachte heeft me in de greep; waar ben ik eigenlijk mee bezig? En dan zie ik mijn buren. De gebogen ruggen, de hangende hoofden. En dan vult mijn hart zich met compassie.
Religieus zonder religie – John Dewey’s spiegel
Dewey omschrijft ‘het religieuze’ als ‘de unificatie van het zelf door toewijding aan bereikbare idealen, die de verbeeldingskracht ons verschaft en waaraan de menselijke wil gehoor geeft als waard om richting te geven aan onze wensen en keuzen’
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (10)
Jonas Coppus: “Het boeddhisme bekommert zich om mensen en dieren.”
Het jaar 2025 – dag 212 – vlinderstruik
Vlinders en bijen: we’ll meet again?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (9)
Jasmijn de Geus*: “De wereld zou mooier zijn met het boeddhisme.”
Het jaar 2025 – dag 211 – beloning?
De woede die onjuist is.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Drie Essentiële Punten voor het Trainen van Je Geest
Het is nodig om regelmatig aandacht te geven aan je geest. Dit lijkt evident, maar ervaring leert dat maar weinig mensen dat ook doen.
Guy – dhammazaadjes – Spontaan
Spontaan is het antoniem van vastgeroest. Het tegenovergestelde van geconditioneerd. Van gemanipuleerd. Spontaan laat niets overeind van wat de beoefenaar in zijn begoocheling als ‘vast’ percipieert.
Peter – Lange vrouwen
Zaterdagmiddag. Gillende stemmen van elementen uit de Venrayse binnenstad becommentariëren mijn selfies.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (8)
Björn Hendrix: “Bij het boeddhisme draait het om respect.”
Het jaar 2025 – dag 210 – opruimmees
Ze blijven maar eten, de hele dag…
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Over nihilisme en lijden
Ik ben persoonlijk anti-isme. Ik heb daar al eens eerder over geschreven. Ieder -isme is mij een gruwel, dat wil zeggen dat ik ieder -isme verre van mij werp. Dat zeg ik als katholieke boeddhist met sympathische gevoelens voor sommige protestantse, joodse, islamitische, hindoeïstische, humanistische, agnostische en zelfs atheïstische ideeën. Maar ik ben anti katholicisme, – protestantisme, – judaïsme, – islamisme, – hindoeïsme, – humanisme, – agnosticisme, – atheïsme of welk -isme ook. Ik werp zelfs het nihilisme verre van mij. Er zijn momenten dat ik dat zelf wat vreemd vind, geef ik onmiddellijk toe, maar vooralsnog ervaar ik het als bevrijdend.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (7)
Isa Krebbers: “Ik denk dat boeddhisten politiek links zijn.”
Het jaar 2025 – dag 209 – drones
Het boeddhisme en de vernietiging met drones.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Toch nog onverwacht…
Pas geleden kreeg ik van mijn moeder een mooi setje gouden pennen cadeau. Een vulpen en een balpen – samen in een zwartleren etuitje – die nog van mijn opa waren geweest. Bijna stiekem schoof ze ze me toe, net zoals zij ze zelf ook bijna stiekem van mijn opa gekregen zal hebben. “Hier meisje, neem jij die maar mee…” Stiekem, niet omdat niemand het mocht weten, maar wel omdat het onderdeel was van die laatste grote opruiming die je aan het eind van je leven houdt. Als voorbereiding op het naderende afscheid. En dat gaat natuurlijk niemand wat aan.
De ziel en de chip – deel 2 – AI en intimiteit
Net als bij stemhulpen zie je ook in de wereld van online dating dezelfde logica terug: je geeft aan wat je zoekt – lengte, interesses, politieke voorkeur – en het systeem toont een selectie. Efficiënt, overzichtelijk, zelfs verslavend. Maar net als bij verkiezingen sluipt er iets subtiels in: de aanname dat jij een profiel bent. Een optelsom van voorkeuren.
Terwijl echte verbinding juist ontstaat in het onverwachte, het kwetsbare, het ongemakkelijke. Zelfs als we eerlijk invullen wat we zoeken, blijft een diepere laag onzichtbaar: waarom we verlangen wat we verlangen.
Menno – bescherming bevolking
“Stel,” begint de instructeur met krachtige stem, “stel dat de Rus een atoombom op Soesterberg gooit. Wat moet je dan als BB’er doen?”
“Bidden.” roept iemand. “Nee,” reageert de instructeur onverstoord, “dan spoed je je naar hotel Figi. Dáár is een schuilkelder en dáár ligt alles wat je als BB’er nodig hebt”.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (6)
Nick van Houdt: “Als kind dacht ik dat Boeddha een soort God was.”
Taigu – Van Batchelor tot Brazier
Ik begon ooit bij Stephen Batchelor en zijn Buddhism without Beliefs en vind nu een voorlopig einde bij het geweldige boek Buddhism is a Religion (2014) waarin psycholoog en boeddhistisch leraar David Brazier alles uitlegt wat boeddhisme nu precies wel en niet is. Het geloof hoort erbij, evenals de wedergeboorte en het voorwaardelijk ontstaan, dat is de visie die Brazier met verve uitdraagt.
Guy – dhammazaadjes – Vluchtig…
Wat je ook waarneemt via de zintuigen of het denken, er is niets dat blijft duren. Wat je ook ervaart, het is gewoon iets dat ontstaat en weer vergaat. Een gedachte… een gewaarwording… Alles vluchtig. Efemeer.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (5)
Claudia Christiaens: “Als ik ergens voor zou mogen kiezen, zou dat het boeddhisme zijn.”
B’eter- Variëren met wortel
Wortelen zijn een verantwoorde, betaalbare (zelfs de biologische) groente die in alle seizoenen gegeten kan worden, en het zowel goed doet in verwarmende winterse soepen en stoofpotten als rauw in frisse zomerse salades of als gezonde snack tussendoor. Vandaag drie gerechten met wortel in de hoofdrol. Wortel op zichzelf heeft een wat zoetige smaak die kan gaan vervelen, maar je kunt met wortel eindeloos variëren en naar smaak zuurs, zouts en/of pittigs toevoegen voor een soms verrassende smaakcombinatie.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (4)
Rob Velthuizen: “Boeddhisme en politiek gaan niet samen.”