• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Berusten, ervaren, geloven

Berusten, ervaren, geloven

31 juli 2013 door Jules Prast

Mijn medicijnen dempen de pijn maar benemen me ook een heldere geest. In gesprek zakt mijn aandacht soms weg. Ik word moe van drukte en kortademig van een telefoontje. Ik raak woorden kwijt terwijl ik midden in een zin zit.

Regelmatig lig ik in bed te zwijmelen. Beelden schieten in een staat van half-bewustzijn voorbij. Dit gaat al een aantal weken zo en het einde van dit leven als een zombie is nog lang niet in zicht. Ik had net een scootmobiel gehuurd, maar deze staat na enkele uitstapjes stilletjes in een hoekje.

Boeddhisme begon voor mij als een poging rust en berusting te vinden temidden van de turbulentie van een grillige ziekte. Van het rusten verschoof de aandacht naar ervaren. Ervaren wat is. Ervaren in meditatie. Ervaren als een soort levensbeginsel.

In meditatie ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. In studie ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. In het dagelijks leven ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. Boeddhisme als verklaringsmodel dat je ontdekt door de werkelijkheid te laten gebeuren, niet door een construct op te leggen aan die werkelijkheid.

Van rust vinden en berusten naar ervaren. Van ervaren naar geloven. Uit het niets heeft dit geloven me beslopen. Stukje bij beetje heeft het zich ongemerkt vastgezet. Opgenomen in de dharma-stroom. Zo is het. Dit is de weg. Waarheen je ook gaat, je bent op weg, geborgen onder de vleugels van de Dharma.

Als ik buiten in de tuin lig, glimlacht de Dharma mij tegemoet in het ruisen van het gebladerte en in het concert van de vogels. Door mij heen vormt de Dharma op mijn gelaat een glimlach terug. Het is goed je zelf zo te verliezen.

Zwijmelend in bed, de geest in bezit genomen door de medicijnen, en je toch gevoed weten door geloof. Namu amida butsu. Kan het allemaal wel volgens het pad en kan het allemaal wel in dit leven?

Als ik zwijmel, als ik wegzak, maar ook soms als ik er denkend niet meer uit kom, dan roep ik intuïtief Shinran als mijn beschermengel aan en samen lispelen we de Boeddha toe in ik weet niet welke incarnatie. Berusten, ervaren, geloven: elke tegenstelling lost zich op.

Zojuist las ik een artikel over Mindfulness Based Stress Reduction. Wat kan ik hebben tegen toegepaste mindfulness als dat is wat me op het spoor van de Dharma heeft gebracht? Maar de seculiere mindfulness kiest uiteindelijk toch slechts een beperkte selectie uit het boeddhistische aanbod. Geen Dharma, geen pad, geen ritueel, geen devotie. Nee, dankuwel. Dat lust de doelgroep niet.

De onttoverde wereld zou goed af zijn met een re-sacralisatie van de werkelijkheid, met een doorbrekend inzicht dat een geest die geen pad en geen ritueel wil, deuren naar bevrijding voor zichzelf afsluit. Allemaal verlicht, allemaal Dharma. Maar inzicht kun je niet opleggen. Berusting, ervaring, geloof – dat is het parool.

Als er iets is dat me helpt, nu, op dit zeldzame heldere moment, en anders, in weggezakte staat, dan is het wel vertrouwen, geloof in de Boeddha en zijn onmetelijke licht. Ik heb het best vaak moeilijk wanneer ik mijn vitaliteit voel afbrokkelen. Dan zou voor mijn gevoel seculiere mindfulness waarschijnlijk toch tekortschieten.

Nee, geef mij maar de volle samenhang van de Dharma. Geef mij maar Thich Nhat Hanh. Dogen. Vasubandhu. Thanissaro Bhikkhu. Bhikkhu Bodhi. En niet te vergeten: Shinran, mijn beschermengel.

In geloof staat er een hele familie voor je klaar om je in verbondenheid door de eeuwen heen te helpen zoeken en je materiaal aan te leveren om levende woorden te vormen voor jouw ervaring nu.

Dat ik, mijn rationele ik, mezelf dit soort dingen hoor zeggen en zie schrijven. De Dharma heeft heel wat veranderd in mijn leven, ook al word ik er als mens verder niet beter van.

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: dharma, Dogen, mindfulness, Shinran, Taigu

Lees ook:

  1. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  2. De dharma die door ons heen vloeit
  3. Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
  4. Taigu – Berouw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    31 juli 2013 om 17:52

    Dank je voor deze bijdrage, Jules
    Fijn (voor ons) dat je mededelingendrang er nog is.
    Ik heb je al wel eerder met Blaise Pascal vergeleken en wil dat graag nog eens nadrukkelijk doen.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:10

      Dankjewel, Joop.

  2. Menno Prins zegt

    31 juli 2013 om 23:18

    Het is niet nodig een beter mens te worden Jules, je hoeft alleen maar mens te zijn. Als ieder waardeoordeel vervalt, blijft over wat alleen maar IS,en zuiverder kan het volgens mij in het Zuiver Land niet worden. Dank voor je ontboezeming. Gassho.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:13

      Dankjewel, Menno. Gassho.

  3. Sjoerd zegt

    1 augustus 2013 om 00:10

    Beste Jules,
    “Verzen uit het midden”, een vertaling en toelichting van Stephen Batchelor van de teksten van Nagarjuna is voor mij ook een rijke bron van inspiratie in mijn weg naar leven in de “leegte”.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:17

      Dank voor het delen van de inspiratie, Sjoerd. Ik ken dit boek niet en ga ernaar kijken.

  4. Dick Verstegen zegt

    1 augustus 2013 om 11:20

    Hoi Jules,

    Ik ben ook geraakt door je woorden.
    Kijk ook eens naar Padmasambhava
    http://www.buddha-dharma.eu/Padmasambhava-het-heldere-schouwen.html
    en naar Longchenpa, The Jewel Ship
    http://www.abuddhistlibrary.com/Buddhism/A%20-%20Tibetan%20Buddhism/Authors/Longchenpa/The%20Jewel%20Ship/The%20Jewel%20Ship.htm

    alle goeds

    Dick

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 13:55

      Dankjewel, Dick, zal ik doen. Gassho.

  5. Tom zegt

    1 augustus 2013 om 21:05

    Kan ik iets voor je doen Jules?

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 23:20

      Hartelijk dank voor je attente aanbod, Tom, maar ik word uitstekend verzorgd en weet zo 1-2-3 niet waaraan het me nog zou kunnen ontbreken.

  6. Sven zegt

    5 augustus 2013 om 18:09

    Een pakkende getuigenis, Jules, die ik met genoegen las (als de rest van je bijdragen trouwens). Alleen realiseer ik me nu pas dat je het niet zo wel stelt. Je demonstreert de wisselwerking tussen mediteren-redeneren-ervaren en tenslotte… geloven op een wonderlijke prozaïsche manier. En trapt wellicht een gesloten deur in. Geloven, genade, overgave, devotie, toewijding: is er plaats voor binnen de westerse beleving van het Boeddhisme ? Misschien praten we er gewoon niet graag openlijk over.
    Zelf verbonden met de Vlaamse vzw voor Shin-Boeddhisme, gevestigd in Antwerpen rond een Japanse Jodo Shinshu-tempel (Jikoji) en werkzaam rond het gedachtegoed van Shinran Shonin, volg ik Jules’ gedachtegang vanuit een comfortabele, minder fysiek kwetsbare situatie.
    De bedrieglijk eenvoudige filosofie van Shinran Shonin, gemakkelijk gelieerd aan Amitabha (Amida) -volksdevotie en zonder formele meditatie als uithangbord, als opmerkelijke “vreemde eend” in het westerse-boeddhistische landschap.
    Vertrouwd met de Indische filosofische dialectiek( Maha- en Hinayana), en de Tibetaanse meditatief-psychologische invalshoek, exploreer ik geleidelijk de Zuiver Land benadering.

    Joop Romeijn’s recente aandacht voor de Zuiver Land-idee op diens blog werd gewaardeerd (dank je wel, Joop !). En ja, ook binnen de Antwerpse Jikoji-tempel zelf, leidt het onderwerp “devotie” (naar Amitabha toe en zijn Zuiver Land) tot geanimeerde discussies.

    Maar bovenal: het ga u goed, Jules.

    • Jules Prast zegt

      5 augustus 2013 om 21:33

      Beste Sven,

      Dankjewel voor je hartelijke reactie en je reflectie vol welkome inzichten. In de gezamenlijke voedingsbodem hebben de verschillende tradities zoveel raakpunten. Met mijn studie van de geschiedenis van het boeddhisme haal ik uit die voedingsbodem beelden en voorstellingen naar boven die ik als mest uitstrooi over het heden. Sommige beïnvloeden me zo dat ze zich vanuit de diepte van mijn psychologische gevoelsleven naar boven werken.

      Ik ben blij dat je in Antwerpen de Jodo Shinshu-traditie levend houdt. Wij geven allemaal door, heel belangrijk. Reizen doe ik niet vaak, maar mocht ik in de buurt zijn, dan zal ik op de deur kloppen. Hebben jullie een website?

      Met een warme groet en een collegiale Japanse buiging,

      Jules

      • Sven zegt

        5 augustus 2013 om 22:30

        Wel Jules,
        de website van de Vlaamse vzw Centrum voor Shin-boeddhisme: http://www.jikoji.com. (Jikoji =”Tempel van het Licht van Mededogen”)
        De tijd ontbreekt ons om de site wat aantrekkelijker en praktischer te maken, maar wat telt is dat ze “goed gevuld” is. In Antwerpen is er tevens de Fo Guang Shan-tempel van de Taiwanese Zuivere Land-strekking.
        Dierbare groet, Sven

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.