• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Berusten, ervaren, geloven

Berusten, ervaren, geloven

31 juli 2013 door Taigu

Mijn medicijnen dempen de pijn maar benemen me ook een heldere geest. In gesprek zakt mijn aandacht soms weg. Ik word moe van drukte en kortademig van een telefoontje. Ik raak woorden kwijt terwijl ik midden in een zin zit.

Regelmatig lig ik in bed te zwijmelen. Beelden schieten in een staat van half-bewustzijn voorbij. Dit gaat al een aantal weken zo en het einde van dit leven als een zombie is nog lang niet in zicht. Ik had net een scootmobiel gehuurd, maar deze staat na enkele uitstapjes stilletjes in een hoekje.

Boeddhisme begon voor mij als een poging rust en berusting te vinden temidden van de turbulentie van een grillige ziekte. Van het rusten verschoof de aandacht naar ervaren. Ervaren wat is. Ervaren in meditatie. Ervaren als een soort levensbeginsel.

In meditatie ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. In studie ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. In het dagelijks leven ervaren hoe de Dharma zich ontvouwt. Boeddhisme als verklaringsmodel dat je ontdekt door de werkelijkheid te laten gebeuren, niet door een construct op te leggen aan die werkelijkheid.

Van rust vinden en berusten naar ervaren. Van ervaren naar geloven. Uit het niets heeft dit geloven me beslopen. Stukje bij beetje heeft het zich ongemerkt vastgezet. Opgenomen in de dharma-stroom. Zo is het. Dit is de weg. Waarheen je ook gaat, je bent op weg, geborgen onder de vleugels van de Dharma.

Als ik buiten in de tuin lig, glimlacht de Dharma mij tegemoet in het ruisen van het gebladerte en in het concert van de vogels. Door mij heen vormt de Dharma op mijn gelaat een glimlach terug. Het is goed je zelf zo te verliezen.

Zwijmelend in bed, de geest in bezit genomen door de medicijnen, en je toch gevoed weten door geloof. Namu amida butsu. Kan het allemaal wel volgens het pad en kan het allemaal wel in dit leven?

Als ik zwijmel, als ik wegzak, maar ook soms als ik er denkend niet meer uit kom, dan roep ik intuïtief Shinran als mijn beschermengel aan en samen lispelen we de Boeddha toe in ik weet niet welke incarnatie. Berusten, ervaren, geloven: elke tegenstelling lost zich op.

Zojuist las ik een artikel over Mindfulness Based Stress Reduction. Wat kan ik hebben tegen toegepaste mindfulness als dat is wat me op het spoor van de Dharma heeft gebracht? Maar de seculiere mindfulness kiest uiteindelijk toch slechts een beperkte selectie uit het boeddhistische aanbod. Geen Dharma, geen pad, geen ritueel, geen devotie. Nee, dankuwel. Dat lust de doelgroep niet.

De onttoverde wereld zou goed af zijn met een re-sacralisatie van de werkelijkheid, met een doorbrekend inzicht dat een geest die geen pad en geen ritueel wil, deuren naar bevrijding voor zichzelf afsluit. Allemaal verlicht, allemaal Dharma. Maar inzicht kun je niet opleggen. Berusting, ervaring, geloof – dat is het parool.

Als er iets is dat me helpt, nu, op dit zeldzame heldere moment, en anders, in weggezakte staat, dan is het wel vertrouwen, geloof in de Boeddha en zijn onmetelijke licht. Ik heb het best vaak moeilijk wanneer ik mijn vitaliteit voel afbrokkelen. Dan zou voor mijn gevoel seculiere mindfulness waarschijnlijk toch tekortschieten.

Nee, geef mij maar de volle samenhang van de Dharma. Geef mij maar Thich Nhat Hanh. Dogen. Vasubandhu. Thanissaro Bhikkhu. Bhikkhu Bodhi. En niet te vergeten: Shinran, mijn beschermengel.

In geloof staat er een hele familie voor je klaar om je in verbondenheid door de eeuwen heen te helpen zoeken en je materiaal aan te leveren om levende woorden te vormen voor jouw ervaring nu.

Dat ik, mijn rationele ik, mezelf dit soort dingen hoor zeggen en zie schrijven. De Dharma heeft heel wat veranderd in mijn leven, ook al word ik er als mens verder niet beter van.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: dharma, Dogen, mindfulness, Shinran, Taigu

Lees ook:

  1. Een grote luchtbel vol compassie
  2. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  3. Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
  4. De boeddhanatuur van Adolf Hitler

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    31 juli 2013 om 17:52

    Dank je voor deze bijdrage, Jules
    Fijn (voor ons) dat je mededelingendrang er nog is.
    Ik heb je al wel eerder met Blaise Pascal vergeleken en wil dat graag nog eens nadrukkelijk doen.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:10

      Dankjewel, Joop.

  2. Menno Prins zegt

    31 juli 2013 om 23:18

    Het is niet nodig een beter mens te worden Jules, je hoeft alleen maar mens te zijn. Als ieder waardeoordeel vervalt, blijft over wat alleen maar IS,en zuiverder kan het volgens mij in het Zuiver Land niet worden. Dank voor je ontboezeming. Gassho.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:13

      Dankjewel, Menno. Gassho.

  3. Sjoerd zegt

    1 augustus 2013 om 00:10

    Beste Jules,
    “Verzen uit het midden”, een vertaling en toelichting van Stephen Batchelor van de teksten van Nagarjuna is voor mij ook een rijke bron van inspiratie in mijn weg naar leven in de “leegte”.

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 00:17

      Dank voor het delen van de inspiratie, Sjoerd. Ik ken dit boek niet en ga ernaar kijken.

  4. Dick Verstegen zegt

    1 augustus 2013 om 11:20

    Hoi Jules,

    Ik ben ook geraakt door je woorden.
    Kijk ook eens naar Padmasambhava
    http://www.buddha-dharma.eu/Padmasambhava-het-heldere-schouwen.html
    en naar Longchenpa, The Jewel Ship
    http://www.abuddhistlibrary.com/Buddhism/A%20-%20Tibetan%20Buddhism/Authors/Longchenpa/The%20Jewel%20Ship/The%20Jewel%20Ship.htm

    alle goeds

    Dick

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 13:55

      Dankjewel, Dick, zal ik doen. Gassho.

  5. Tom zegt

    1 augustus 2013 om 21:05

    Kan ik iets voor je doen Jules?

    • Jules Prast zegt

      1 augustus 2013 om 23:20

      Hartelijk dank voor je attente aanbod, Tom, maar ik word uitstekend verzorgd en weet zo 1-2-3 niet waaraan het me nog zou kunnen ontbreken.

  6. Sven zegt

    5 augustus 2013 om 18:09

    Een pakkende getuigenis, Jules, die ik met genoegen las (als de rest van je bijdragen trouwens). Alleen realiseer ik me nu pas dat je het niet zo wel stelt. Je demonstreert de wisselwerking tussen mediteren-redeneren-ervaren en tenslotte… geloven op een wonderlijke prozaïsche manier. En trapt wellicht een gesloten deur in. Geloven, genade, overgave, devotie, toewijding: is er plaats voor binnen de westerse beleving van het Boeddhisme ? Misschien praten we er gewoon niet graag openlijk over.
    Zelf verbonden met de Vlaamse vzw voor Shin-Boeddhisme, gevestigd in Antwerpen rond een Japanse Jodo Shinshu-tempel (Jikoji) en werkzaam rond het gedachtegoed van Shinran Shonin, volg ik Jules’ gedachtegang vanuit een comfortabele, minder fysiek kwetsbare situatie.
    De bedrieglijk eenvoudige filosofie van Shinran Shonin, gemakkelijk gelieerd aan Amitabha (Amida) -volksdevotie en zonder formele meditatie als uithangbord, als opmerkelijke “vreemde eend” in het westerse-boeddhistische landschap.
    Vertrouwd met de Indische filosofische dialectiek( Maha- en Hinayana), en de Tibetaanse meditatief-psychologische invalshoek, exploreer ik geleidelijk de Zuiver Land benadering.

    Joop Romeijn’s recente aandacht voor de Zuiver Land-idee op diens blog werd gewaardeerd (dank je wel, Joop !). En ja, ook binnen de Antwerpse Jikoji-tempel zelf, leidt het onderwerp “devotie” (naar Amitabha toe en zijn Zuiver Land) tot geanimeerde discussies.

    Maar bovenal: het ga u goed, Jules.

    • Jules Prast zegt

      5 augustus 2013 om 21:33

      Beste Sven,

      Dankjewel voor je hartelijke reactie en je reflectie vol welkome inzichten. In de gezamenlijke voedingsbodem hebben de verschillende tradities zoveel raakpunten. Met mijn studie van de geschiedenis van het boeddhisme haal ik uit die voedingsbodem beelden en voorstellingen naar boven die ik als mest uitstrooi over het heden. Sommige beïnvloeden me zo dat ze zich vanuit de diepte van mijn psychologische gevoelsleven naar boven werken.

      Ik ben blij dat je in Antwerpen de Jodo Shinshu-traditie levend houdt. Wij geven allemaal door, heel belangrijk. Reizen doe ik niet vaak, maar mocht ik in de buurt zijn, dan zal ik op de deur kloppen. Hebben jullie een website?

      Met een warme groet en een collegiale Japanse buiging,

      Jules

      • Sven zegt

        5 augustus 2013 om 22:30

        Wel Jules,
        de website van de Vlaamse vzw Centrum voor Shin-boeddhisme: http://www.jikoji.com. (Jikoji =”Tempel van het Licht van Mededogen”)
        De tijd ontbreekt ons om de site wat aantrekkelijker en praktischer te maken, maar wat telt is dat ze “goed gevuld” is. In Antwerpen is er tevens de Fo Guang Shan-tempel van de Taiwanese Zuivere Land-strekking.
        Dierbare groet, Sven

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens