
…
Home » Achtergronden » Pagina 67
door Ardan
door Sodis Vita
door Joop Romeijn
door Wouter ter Braake
door Joop Ha Hoek
Kan je ook groeien terwijl je helemaal niet groter wordt? Waarom willen we eigenlijk zo graag groot worden?
Lees meer over Theatergroep Nooitgedacht laat kinderen filosoferen met Roald Dahl
door de redactie
door gastauteur
door gastauteur
door gastauteur
They have ideas about recognition,
And they work on visualizations.
All of those who cling to their desires, With no exceptions, Are empty.
Lees meer over Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
door Kees Moerbeek
De bekendste vorm van het vroeg boeddhisme is die van de śramaṇas, in het Griekse verslag van Megasthenes. ‘Megastenes stresses that the Śramaṇas were divided into two basic forms of practice: the “rural” Śramaṇas, who lived out in the open, and whom he calls the Hylobioi ‘Forest Dwellers”, and the “urban” Śramaṇas, whom he calls the Iatrikoi, ‘physicians, healers’,’ bladzijde 68. Op bladzijde 94 schrijft Beckwith: [het begrip] ‘śramaṇa’ was helder en duidelijk en onbetwist in elk geval buiten India. Het betekende ‘boeddhistische beoefenaar’ en later ‘boeddhistische monnik’.’
door Guy E. Dubois
door Ronald Hermsen
door Ardan
door Sodis Vita
door Edel Maex
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
Lees meer over Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
door Ujukarin
Wat schapen, neushoorns en zeemeeuwen met elkaar te maken hebben.
Lees meer over De slimme boeddhist conform de soetra’s (theorie)
door Guy E. Dubois
door Ujukarin
door Kees Moerbeek
Het Humanistisch Canon noemt de schrijver en cultuur- en literatuurcriticus Menno ter Braak (1902 – 1940) ‘één van de scherpzinnigste, anti-autoritaire intellectuelen van de twintigste eeuw in Nederland. Ook toen het politieke risico’s met zich meebracht, stond hij pal voor de Europese, humanistische waarden.’
door Guy E. Dubois
Reïncarnatie vindt géén énkele grond in de buddhasasana. In de Dhamma is geen plaats voor een ‘zelf’, een ‘ik’, een ‘ziel’ (P. atta) dat de dood overleeft. Alle fenomenen, dingen, verschijnselen zijn immers ‘zelfloos’ (P. anatta), d.i. ze bezitten geen enkele stabiliteit, geen ‘zelf’, geen ‘ik’, geen ‘ziel’.
door Ardan
door Sodis Vita
door Pascal Versavel
De structuur en organisatie van de sangha.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
door Pascal Versavel
De sociale en religieuze context. In deze bijdrage schetst Pascal Versavel de sociale en religieuze context waarbinnen het boeddhisme als religieuze beweging ontstond.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 1