• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

21 juni 2022 door gastauteur

Op basis van de Theravada leerstellingen.

In de Tuvataka Sutta vraagt iemand aan de Boeddha wat de manier is waarop een monnik (of ongeacht wie dan ook) Nibbana bereikt, en hoe hij zich ‘nergens in de wereld aan vastgrijpt’.

En de Boeddha begint zijn antwoord door het meest essentiële te zeggen: “Middels reflectie moet hij de (eigendunk) ‘ik ben’ (asmi mana) stoppen, de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is. Door altijd indachtig te zijn traint hij zichzelf om alle begeerten (tanha) die in hem ontstaan te verwijderen.”

Waarom is het eerste wat de Boeddha zegt, het meest essentiële? Eigendunk is belangrijk ‘voedsel’ voor ‘ik’. Het versterkt de ideeën van ‘ik’, van ‘zelf’. Dit leidt tot zelfzuchtigheid, hetgeen een deugdzaam leven in de weg staat een de visie op dingen zeer nadelig beïnvloed. Daarom zegt de Boeddha dat de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana) de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is, moet stoppen. Wie de Leer goed kent, zal begrijpen dat veel filosofen een verkeerde kijk hebben die het ‘ik ben’ er op nahouden. Volg de link eens en de vervolg links die je in het woordenboek aantreft.

Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard. Het is zo triest dat je jezelf er haast geen voorstelling van kunt maken. Gelukkig hebben wij hier geen kastenstelsel, maar dat neemt niet weg dat er geen zelfzucht is. De ideeën van ‘ik’, ‘ikkerige ideeën’, ideeën over een ‘zelf’ of ‘ziel’, moeten echt verlaten worden, anders is het niet mogelijk om tot juist begrip te komen wat noodzakelijk is voor bevrijding van lijden. Als je het ‘ik’ kunt laten sterven ten aanzien van alles, is dat een essentiële stap richting het hoogste doel.

Er zijn 10 banden (saññojana) die wezens aan het lijden binden, en de eerste band betreft de ideeën van persoonlijkheid, ideeën over een ‘zelf’. Eigendunk is de achtste band. De eigendunk op het meest subtiele niveau is de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana). Het blijft hangen in het mentale continuüm tot het bereiken van arahatschap. Zie ook manabhisamaya.

Lees de toespraak: Snp4-14 — Tuvataka Sutta

N’etam mama; n’eso’ham asmi; na me so atta

(Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.)

Bron Sleutel tot inzicht  Peter van Loosbroek — Ananda

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada Tags: ik, Tuvataka Sutta, zelf, ziel

Lees ook:

  1. Frans Langenkamp – De oplossing van het misverstand over het ego
  2. Zelf als ondefinieerbaar fenomeen
  3. Stefan Van Meirhaeghe – het licht in jezelf
  4. Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jaap zegt

    22 juni 2022 om 09:52

    Voor mij betekent ‘Ik Ben.’ de absolute staat van zijn zonder (controlerend) ego.
    Zonder ego bestaat trouwens niet. Er is altijd ego, ook na ontwaken. Alleen is dat ego niet meer de baas.
    Dan blijft dus over Ik Ben. Of zou je na ontwaken geen Ik Ben zijn, maar Hij Is? 😁
    Leuk om over na te denken.

    Mijn 5 ct.

    Namaste, Jaap

  2. Tantra Hardrock zegt

    23 juni 2022 om 12:09

    Ik geloof niet dat er een ‘ik ben’ is. Maar, ik denk dat vanuit de Europese traditie

    Ik geloof dat mijn identiteit fluïde is, vormloos. Ik word, wat ik doe. Ik ben ook de hele tijd anders. Tien jaar geleden, was ik een totaal ander mens, dan nu. Ik vind mijzelf nu leuker, eigenlijk. Ik vond mijzelf toen niet zo leuk. Haha

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 29 juni 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet
  • The joy of writing
  • Tibetaanse intellectueel Tudan Lödup veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf
  • Het hoogste niveau van realisatie is derealisatie

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens