‘Binnen het bestuur wordt er heel voorzichtig over nagedacht in welke vorm en in welke hoedanigheid de ongebondenden mogelijk een plek zouden kunnen krijgen binnen de koepel. Wat is de beste manier?’
Achtergronden
‘Discussie over wie de BUN vertegenwoordigt volstrekt zinloos’
Vakbonden en politieke partijen die een minderheid in de samenleving vormen en met hun leden nog geen drie voetbalstadions kunnen vullen, bepalen toch ook wat er in Nederland gebeurt. De overheid wil gewoon een gesprekspartner. Voor het boeddhisme is dat de BUN. Dat heeft niks met democratie te maken maar wel met een praktische omgang.’ Zegt Jacques den Boer, kenner van het boeddhisme in Nederland.
Julia Strijland: ‘Het boeddhisme op een goede wijze naar buiten brengen’
Pas in het afgelopen jaar groeide bij Julia Strijland (46) de meer dan gewone belangstelling voor het georganiseerd boeddhisme in Nederland. De zen-boeddhiste en cineast is nu kandidaat voor een bestuursfunctie bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). Niet om haar ego op te poetsen maar omdat ze graag helpt, legt ze aan het BD uit.
Van Tibet tot Tanger van Chris Hinze in Nederlandse theaters
Muziek, beelden en verhalen over onder andere de Dalai Lama.
Expositie beroemde Japanse Nissokan-zu panelen
Sinds de oprichting van de tempel in de elfde eeuw heeft slecht een kleine groep mensen toegang gehad tot deze afbeeldingen.
Documentaire over oorzaak en achtergronden zelfverbrandingen Tibetanen
Tot vandaag hebben minstens 52 Tibetanen zich in brand gestoken. En zijn 42 aan hun verwondingen bezweken.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
Meditatie is een act van liefde. Dat betekent dat wat ook komt, welkom is. Dat wat zich ook aandient bestaansrecht heeft. Je zou het, in navolging van het bekende vers van Rumi, een act van gastvrijheid kunnen noemen.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Requiem voor Auschwitz
Het Requiem is gecomponeerd door een Sinto muzikant, maar moet een monument worden voor alle slachtoffers van Auschwitz; het wil de gemeenschappelijke herdenking stimuleren van de Holocaust door Joodse, Roma en Sinti organisaties en organisaties die andere slachtoffers van de Holocaust vertegenwoordigen.
Boeddhisme in China: De holentempels in Yungang
Het complex heeft eens uit duizenden grotten en nissen bestaan, waarvan er momenteel nog ongeveer twaalfhonderd over zijn. Ontelbare beelden zijn nog ter plaatse aanwezig en voortreffelijk geconserveerd. Zij vormen een vrijwel compleet beeld van Chinese boeddhistische vormenrijkdom in beeldhouwkunst.
Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’?’
Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, de inleiding
Krijgskunst leert je in je kracht te staan en je innerlijke kwaliteit te benutten om alle moeite, tegenstand, bedreiging en verlokking in de dagelijkse praktijk te overwinnen.