• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Onwetendheid, hebzucht & haat

9 april 2017 door Kees Moerbeek

Het is bijna een historische wetmatigheid dat vervolgden zich ontpoppen als vervolgers. Christenen zijn daar één voorbeeld van. De film Agora roept de geschiedenis in herinnering van vroegchristelijke intolerantie. De vijfde-eeuwse kerkhistoricus Socrates Scholasticus schrijft over de moord op de beroemde ‘heidense’ filosofe Hypatia in 415. Scholasticus concludeert met schaamte: ‘(M)et zekerheid kan niets verder van de geest van het christendom verwijderd zijn dan zulk een slachting, gewelddaden en mishandelingen toe te laten!’ Ik hoor hier de Dalai Lama over de vervolging van Rohingya’s in Birma. Over naar deze tijd en naar het Indiase subcontinent.

Tekst Kees Moerbeek

Het artikel ‘The Rohingyas The most persecuted people on earth?’ gaat over de vervolging van de moslim-Rohingya’s in Birma (Myanmar). Zij leefden er vreedzaam samen met hun boeddhistische buren in de Rakhine-staat. Leden van deze bevolkingsgroep wonen ook in de Chittagong Tract Hills (Bangladesh), waar zij vervolgd worden door moslims. Hieronder een schets van hoe de klesha’s onwetendheid, hebzucht en haat samenlevingen in hun greep houden.

Vluchtende Rohingya’s

In de achtste eeuw kwamen moslimzeelieden en kooplieden uit het Midden-Oosten naar het boeddhistische koninkrijk Arakan, nu de Rakhine-staat genoemd. In de zeventiende eeuw volgden tienduizenden moslims uit het oostelijke deel van Bengalen, nu Bangladesh geheten. Zij waren het slachtoffer van plunderaars en slavenjagers uit Arakan. Sommige moslims moesten dienen in het koninklijke leger, anderen werden verhandeld als slaaf. De meerderheid werd gedwongen zich te vestigen in het koninkrijk. Zij en hun afstammelingen worden sindsdien Rohingya’s genoemd. ‘Rohingya’ betekent ‘inwoner van Rohang’ en ‘Rohang’ was de vroegere moslimnaam voor het koninkrijk Arakan. Het Birmese leger veroverde het koninkrijk Arakan in 1785. Totdat de Britten het voormalige koninkrijk in 1825 veroverden bestond er weinig spanning tussen de bevolkingsgroepen .

Het multi-etnische Birma was van 1824 tot 1948 een onderdeel van Brits-Indië. Honderdduizenden moslim-Bengali’s op zoek naar werk stroomden boeddhistisch Arakan binnen. Deze arbeidsmigratie deed de koloniale economie enorm groeien, maar de bewoners van het oude koninkrijk geloofden dat deze ‘illegalen’ hun land en hun banen stalen. De onderlinge verhoudingen verslechterden verder toen in de Tweede Wereldoorlog de Britten moslims bewapenden om tegen de boeddhistische Rakhine te vechten, die heulden met de Japanners.

Het naoorlogse Birmese militaire regime (van 1962 tot 2011) vervolgde etnische groepen. Vooral de Mon en de Karen bestreden de militaire junta. Een Rakhine-politicus meent dat de naoorlogse regeringen zichzelf zagen als slachtoffers van het Britse kolonialisme, dat eindigde in 1948. De regeringen waren drukker bezig met hun eigen slachtofferschap dan met de rechten van de Rohingya’s. Dat is waarschijnlijk de reden dat zij niet het Birmese burgerschap kregen, of erkend worden als etnische minderheid. Midden jaren 90 werden zelfs 200.000 Rohingya’s gedwongen over de grens gezet naar Bangladesh. De Rohingya’s ontkennen dat zij Bengalen zijn. Zij zijn een deel van de erfenis van het oude koninkrijk en blijven daarom het Birmese burgerschap opeisen en erkenning van hun positie als een van de Birmese etnische groepen.

In 2012 braken er anti-Rohingya rellen uit in de Rakhine-staat waarbij de noodtoestand werd afgekondigd. Er vielen meer dan 160 doden en ongeveer 125.000 statenloze Rohingya’s vluchtten naar kampen waar hun bewegingsvrijheid zeer beperkt is. In 2013 laaide het anti-moslim geweld elders op in Birma. Mogelijk zit hier de extremistisch nationalistische boeddhistische monnik Ashin Wirathu met zijn aanhang achter. Hij laat zich trots de ‘Bin Laden van Birma’ noemen. Hij heeft in 2014 samenwerkingsafspraken gemaakt met de Sri Lankaanse ultranationalistische Bodu Bala Sena van de boeddhistische monnik Galagoda Aththe Gnanasara.

Vluchtelingen uit Bangladesh

De Rohingya minderheid heeft het zwaar te verduren. Toch brengt de Birmese overheid juist naar dit gebied door moslims vervolgde boeddhisten uit Chittagong Hills Tract en uit andere streken in Bangladesh. Dit doet de onderlinge verhoudingen tussen moslims en boeddhisten geen goed. De overheid besloot hiertoe nadat in 2012 huizen van boeddhisten en 19 boeddhistische tempels vernietigd waren tijdens aanvallen van moslim-extremisten. Dit meldt de Christian Science monitor.

Volgens een regeringswoordvoerder van de Rakhine-staat hadden deze vervolgde boeddhisten noodsignalen afgegeven aan familieleden en kennissen, om steun te krijgen van kloosters en overheidsinstanties in Birma. De regering beloofde de boeddhisten dat zij in Birma veilig zouden zijn. Enkele honderden gezinnen maakten deze tocht, mogelijk volgen er meer.

Rohingya’s beweren echter dat de regering opzettelijke boeddhistische vluchtelingen uit Bangladesh rond hun dorpen huisvest om Rohingya-dorpen over te nemen en hun land te stelen. Ook zouden gevluchte boeddhistische mannen uit Bangladesh met lokale boeddhisten samenspannen om moslimdorpen aan te vallen.

Boeddhisten vervolgd in Bangladesh

Lee Jay Walker schrijft in zijn artikel over de vervolging van onder andere de boeddhistische minderheid in Bangladesh. In 1947 werd India op basis van godsdienst opgedeeld in Dominion India en Pakistan. Hierna viel Dominion Pakistan in 1971 uiteen in Pakistan en Bangladesh. De splitsingen in 1947 en 1971 zijn nog steeds traumatisch.

India bleef multireligieus, maar de hindoes, boeddhisten en andere religieuze minderheden in Bangladesh en Pakistan hebben het zwaar te verduren. De vervolging van hindoes in deze landen en de vervolging van boeddhisten in Bangladesh wakkeren op hun beurt de anti-moslim sentimenten in India en Birma aan.

Ooit was Bangladesh een belangrijk boeddhistisch centrum, totdat het onder de voet gelopen werd door Bhaktiar Khilji, een Oost-Turkse generaal die in de 12-de eeuw Bengalen veroverde. Het boeddhisme en andere religies in Bangladesh konden in één gebied, de Chittagong Hill Tracts (CHT) overleven. Het ligt in Zuidoost-Bangladesh en grenst aan Birma en India. Zo’n 0,6% van de bijna 167 miljoen inwoners van het land is boeddhist.

De groei van de bevolking van Bangladesh en de verplaatsing van miljoenen mensen naar afgelegen streken in Bangladesh, zoals de CHT, zorgde voor een bedreigende situatie voor de lokale bevolking. Deze bestaat uit onder andere hindoes en boeddhisten. Moslimextremisten vermoordden boeddhistische monniken en staken tempels in brand, waaraan ook het leger van Bangladesh deelnam. Dit nieuws bereikte het westen niet en moslimlanden zwegen erover.

Moslims opgevangen in boeddhistisch gebied

De 250 jaar oude boeddhistische tempel In Bangladesh ging in enkele minuten in vlammen op. Sugota Barua kon niets doen om dit te voorkomen, zegt hij in het filmpje van Al Jazeera. Hij begrijpt dit geweld niet, omdat hij en zijn moslimburen al 30 jaar vredig naast elkaar wonen. De geweldsuitbarsting zou veroorzaakt zijn door een jonge boeddhist, die beledigende afbeeldingen van de profeet op Facebook gezet zou hebben. Er zijn maar weinig streekbewoners die een computer hebben en die de foto’s hebben kunnen zien. Waar komen dan al die duizenden woedende amok makende moslims vandaan? Boeddhistische regionale leiders uit de streek houden het erop dat de aanvallen georkestreerd zijn. Het geweld begon na de aanvallen op Rohingya’s in het aangrenzende Birma. Velen zijn gevlucht en kunnen in Bangladesh veilig hun moslim geloof praktiseren. De regering van Bangladesh veroordeelt het geweld, heeft duizenden jonge moslims gearresteerd en houdt grenspatrouilles. Het zal nog lang duren voordat aan beide kanten van de grens de vervolging van minderheden stopt, of het nu moslims of boeddhisten zijn.

Morele plicht

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon en de Dalai Lama veroordeelden de vervolging van Rohingya’s. Aung San Suu Kyi heeft volgens hen de morele plicht om te proberen de spanningen tot rust te brengen tussen de boeddhistische meerderheid en de Rohingya minderheid. De Dalai Lama benadrukte dit nog eens in zijn gesprekken met de Suu Kyi, die benoemd is tot adviseur van de eerste democratisch gekozen Birmese regering sinds een halve eeuw. Sommige boeddhistische monniken ‘schijnen de een of andere negatieve houding ten opzichte van moslims te hebben’ zei hij. Boeddhisten die zulke gedachtes erop nahouden ‘zouden zich Boeddha’s gezicht moeten herinneren. Als de Boeddha dit zou meemaken, zou hij zeker die moslimbroeders en moslimzusters beschermen.’ We kunnen ervan uitgaan dat dit ook geldt voor de vervolgde boeddhisten in Bangladesh.

Bronnen

Official Agora Trailer English HD
Burma: End ‘ethnic cleansing’ of Rohingya muslims, Human Rights Watch, 22 april 2013
Bangladesh’s persecution of indigenous people, Human Rights Watch, 18 mei 2015
The Rohingyas The most persecuted people on Earth?, The Economist, 13 juni 2015
Bangladesh and Pakistan: where minorities fear to walk
Buddhists from Bangladesh resettle in Myanmar, Rohingya Muslims cry foul
Dalai Lama urges Myanmar’s Suu Kyi to ease Rohingya tension
Buddhist temple destroyed in Bangladesh

Dit artikel is overgenomen uit het Magazine van de vrienden van het boeddhisme, lentenummer 2017. De stichting bestaat dit jaar vijftig jaar.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Birma, geweld, Japan, Rakhine, Rohingya, vervolging

Lees ook:

  1. Boeddhisme en geweld
  2. Weer ernstige incidenten gemeld tussen moslims en boeddhisten in Birma
  3. Het lijden van Myanmar
  4. Boeddhisten spreken zich uit tegen haat tegen moslims

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas zegt

    10 april 2017 om 17:02

    Goed dat dit eens op een rij wordt gezet.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 20 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Woordenboek niet-weten: adoxie en paradoxie
  • Het jaar 2020 – dag 18 – bijpraten
  • Dier&Recht waarschuwt voor extreem gebruik van antibiotica door ongezonde kalversector
  • Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’
  • ‘Basisinkomen als fundament voor nieuw systeem na toeslagenaffaire’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens