• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De blik van een kind

De blik van een kind

2 mei 2024 door gastauteur

Pas zag ik een foto op tv die veel betekenis had. Kun je dat zo zeggen? De achtergrond was de oorlog in Palestina en de discussies over schuld die daarbij gevoerd worden. De inhoud daarvan is aan verandering blootgesteld. ‘Logisch’ zal men zeggen. Dat is precies wat een oorlog is en doet. Wat we nu weten, wisten we kortgeleden nog helemaal niet. De oorlog als grote veranderaar. En of dat lukt hangt mede van ingenomen posities af. De oorlog als klassieke maatschappelijke en ook religieuze motor. En het kind in de oorlog drukt de posities uit die genomen worden. Met steevast het volk, de werkers in beeld. De betere klasse zie je minder. Op de vlucht misschien?

Tekst Jasper Schaaf

O ja, de foto, leg uit. Een kind dat uit de puinhoop een foto heeft meegenomen? Die bekijkt ze, lang, heel lang. Direct na het wegleggen pakt ze de foto weer op. En weer neerleggen. Oppakken, weer neerleggen, enzovoort. Een smartphone heeft ze niet, of geen bereik? Ik schrijf wel ‘ze’, maar weet helemaal niet of dit jonge een jongen of meisje is. Dat is niet goed te zien.

Is dit kind alleen? Of heeft ze zich alleen aan haar naaste familie onttrokken? Waar moet deze wereld naartoe? Waar samenhang meespeelt blijkt dat een valkuil te zijn van waaruit de oude tegenstellingen weer opgerakeld konden worden. Oude verbanden die meer aanwezig zijn dan men denkt. Oude instituties en bewegingen. Hoe vaak zijn oude patronen niet voor ‘dood’ verklaard?

Wil de planeet doorleven en de volkeren accepteren, dan zullen de heersers der volkeren radicaal moeten leren accepteren. De middelen om wat resteert ook te vernietigen, mensen, dingen, het leven zijn legio. Bij grote destructie en wrok zullen de herstelmogelijkheden geringer blijken. Dat geldt bovendien ook voor de hele, schier oneindige natuur, hele ecosystemen. Laat de mens beseffen, dat zijn gedeelde macht maar een stukje van de werkelijkheid omvat. Daarnaar leven kan een bespeelbaar veld opleveren. Het leven bestaat uit verschillende niveaus van reacties, acties en solidariteit. Erken dat en betrek alle spelers daarbij. In feite is een revolutionaire ontwikkeling nodig die jarenlang tot herverdelingen leiden en tegelijk revolutionair democratisch is. Complex en efficiënt tegelijk. En juist dat blijkt zo moeilijk, de erkenning en van alles eromheen. Zelfs de meest machtige leiders voelen zich vaak onbegrepen en tekortgedaan. Kijk bv. naar China of Rusland, maar net zo goed naar Nederland, waar na de verkiezingen vooral grote verwarring en machtsspelen domineren. Zijn dit zo echte verkiezingen? Of slechts een farce? Of toch een stap die deel uitmaakt van verbetering op termijn?

De ansichtkaart of de foto, wat het ook is, het is vooral een kleine tik op de vingers van de realiteit op het verstand: ‘Wakker worden!’ Blik van het kind. Misschien kijkt hij/zij wel helemaal langs de afbeelding heen. De kaart ziet dat niet, alles komt in beeld. Alles in het verschiet, kan de mensheid dat wel aan? Zonder dat zomaar te kunnen bevestigen is wel zeker dat bij Karl Marx en Friedrich Engels aanzetten aan de orde zijn die de huidige crises zouden kunnen helpen oplossen. Niet in kant-en-klare brokken, maar in de brokstukken in hun werk die ook getuigen van crises en het denken over denken dáár weer over. Met onder andere de hele gelaagdheid en interacties van de hedendaags maatschappij meedenken. Zo schrijft Marx in Das Kapital over de kansen voor brede maatschappelijke hervormingen. Marx en Engels scheppen de kans zo’n grote revolutie te scheppen, als je uitwerkt wat Marx schreef in Het Kapitaal, hoofdstuk 23. Letterlijk stelt Marx hier: ‘Met het gestadig afnemend aantal kapitaalmagnaten, die zich alle voordelen van dit omwentelingsproces toe-eigent en deze monopoliseert, neemt de omvang van de ellende, de druk, de knechting, de ontaarding, maar ook de woede van de steeds groeiende en door het mechanisme van het kapitalistisch proces zelf geschoolde, verenigde en georganiseerde arbeidersklasse toe.’

De opgehoopte woede op aarde, dit sleutelcitaat van Marx schetst de mogelijkheid van het einde van het kapitalisme als stelsel. Maar het citaat toont ook positief aan hoe die kan ontstaan wanneer de mens tijdig de foute wissels op groen gaat zetten. Het is de kans van je leven, een kans aangeboden door hét leven zelf. Maar geïnspireerd door deze kans is de kant op fouten ritten en ingrepen levensgroot aanwezig. Een ‘wake-up call’, grijp de kansen. Marx laat zien dat de redding niet vanzelf komt. Grijp de kansen die er nog zijn en de nieuwe! En perspectief is er wanneer de arbeidersklasse zich daadwerkelijk schoolt en verenigt. Scholing, vereniging en kansen grijpen. Valt er meer te zeggen over hoe zulke structurele veranderingen er precies uit moeten zien? Niet zoveel, denk ik. De structuren mogen en moeten zelfs veel vrije openingen kennen. Zodat ieder, vooral ook de kinderen er echt bijhoren. Verschillen aanduiden. De nieuwe structuur moet radicaal non-corrupt zijn en de kinderen moeten op school al zien dat de wereld echt heel anders kan, veel socialer, gevoeliger én rationeler. Dat alles tegelijk, ook dat nog. Met behulp van de moderne mens, maar even sterk in de mens van voorheen, die de beschavingen mogelijk gemaakt heeft.

Wat zijn de relevante verschillen met het heden? De nieuwe structuur moet radicaal non-corrupt zijn en de kinderen moeten op school al zien dat de wereld echt heel anders kan, veel socialer, gevoeliger én rationeler. Dat alles tegelijk, ook dat nog. Met behulp van de moderne mens, maar even sterk in de mens van voorheen, zoals misschien de Neanderthalers, die de beschavingen mede mogelijk gemaakt hebben.

Red alle kinderen, het is hun oorlog niet. Red hun begaafdheid, hun roep om hulp en actie.

Bron: Karl Marx, Het kapitaal, Nederlandse vertaling door I. Lipschits, 12e druk, Uitgeverij De Haan, Haarlem 1981, pag. 595.
STOP DE OORLOGEN, Redt de vrije fantasie, Verhinder nieuwe bronnen van geweld
Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur.

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Jasper Schaaf, Mensenrechten, Politiek Tags: foto, Gaza, Het kapitaal, kapitalisme, Karl Marx en Friedrich Engels, kind, oorlog, woede

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Betekenissenoorlog
  2. Het jaar 2023 – dag 269 – imagine
  3. Het jaar 2023 – dag 283 – verdrietstiltetoekomst
  4. Het jaar 2023 – dag 292 – leedzwijgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.