• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi

De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi

19 mei 2022 door gastauteur

Surfend op het internet kwam ik uit op websites over ‘kintsugi’ en ‘wabi-sabi’ (ook wel geschreven als wabisabi). Dit zijn begrippen in de Japanse kunst. Kintsugi betekent letterlijk ‘gouden verbinding’ en is een kunstvorm waarbij de sporen van breuk en herstel bijdragen aan de schoonheid van een voorwerp. Strikt genomen gaat het om het repareren van gebroken keramiek met goud- of zilverkleurige lak.

Tekst Moniek Nooren

Wabi beschreef oorspronkelijk de eenzaamheid van het leven in de natuur, weg van de samenleving. Sabi betekende mager of verdord, een bloem voorbij zijn bloei. De twee woorden suggereerden dus aanvankelijk de minder aantrekkelijke ervaringen van verlatenheid en aftakeling in de natuur. Na eeuwen van integratie van artistieke en boeddhistische invloeden uit China, evolueerde wabi-sabi uiteindelijk naar een duidelijk omschreven Japans ideaal: “wijsheid in natuurlijke eenvoud” of “flawed beauty”. Dat beschrijven we in Nederland minder verfijnd en alledaags met “Schoonheid komt met de jaren”.

Het concept is afgeleid van de boeddhistische leer van de drie kenmerken van het bestaan, vergankelijkheid, onbevredigendheid en zelfloosheid. Wabi-sabi kunstwerken benadrukken vaak het proces van het maken van het stuk, en dat is uiteindelijk nooit ‘af’. Karakteristiek voor de wabi-sabi esthetiek en principes zijn: asymmetrie, ruwheid, eenvoud, soberheid, bescheidenheid, intimiteit en de waardering van zowel natuurlijke objecten als de krachten van de natuur. Veel welbekende Japanse kunstvormen bevatten en illustreren de idealen van wabi-sabi: kintsugi, raku, bonsai, ikebana, haiku… De topstukken hebben een universele zeggingskracht die ons gevoel voor schoonheid direct aanspreekt. Daar hoef je geen Japanner voor te zijn, of boeddhist. De populaire rustieke stijlen van onze westerse decorbouwers, meubelmakers en architecten zijn geïnspireerd door wabi-sabi.

Ik herken mijzelf, mijn creatieve uitingen, helemaal in deze karakterisering. En bovendien in mijn streven: de schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte te laten zien. Deuken, barsten en breuken mogen niet ontbreken, vlekken en strepen door insluitingen moeten juist opvallen. Ze maken het werkstuk immers uniek en geven het karakter en zeggingskracht? Zo redenerend zou ik mijn kunstvorm als een illustratie van de idealen van wabi-sabi en ‘Zen -filosofie’ kunnen beschrijven; in alle bescheidenheid – ik bedoel dat niet aanmatigend. Of mijn bescheiden pogingen de esthetische zintuigen zo aanspreken dat ze als geslaagde wabi-sabi uitingen zijn te beschouwen, blijft natuurlijk een open vraag. Maar goed, hier heb ik dan toch een mooi antwoord gevonden op de vraag met welke ‘kunststroming’ ik me verwant voel. Ten minste, wat mijn streven aangaat en los van enige daadwerkelijke verbinding met Japan.

Voor meer informatie over Moniek Nooren klik hier

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Kunst Tags: Japan, Kintsugi, kunstvorm, Moniek Nooren, wabi-sabi

Lees ook:

  1. Boeken – Kintsugi
  2. Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
  3. Onwetendheid wieden
  4. Het gevoel van niets te hoeven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Boeken – DHAMMA-ZAADJES — Deel I
  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens